Jump to content
Annons

Datorköp (laptop)


Tehraks

Recommended Posts

Kommer om någon månad att köpa en ny dator för musikbruk och jag kommer att lägga pengarna på en laptop.

Har tidigare haft en stationär (som kraschat och inte vart i bruk sen Mars tidigare i år) men känner att jag inte vill "sitta fast" på samma ställe utan vill kunna vara lite mer mobil.

Jag har följt detta forumet i 2-3 månader för att se om jag kanske kunde utvinna tillräckligt med info för att själv kunna bestämma mig för vilken dator det blir.

Så vart det inte och jag känner mig nu ännu mer vilsen.

I början var jag lite sugen på en utav racktone's datorer; http://www.racktone.com/barbara.html

Sedan har jag för mig att jag läst något om att en av Frost ACM's datorer är en snarlik sådan (vilken vet jag inte).

En utav mina kompisar som tidigare var PC-användare, numera Mac-frälst, tycker att jag absolut ska köpa en Mac-laptop och sedan använda Windows XP på den.

Eller bör jag titta på andra alternativ?

Ett "riktigt" ljudkort är något jag aldrig haft tidigare, så det får ni gärna hjälpa mig med också.

Det här är förmodligen mjukvaran som jag kommer använda.

FL Studio X (körde 5an tidigare, men kommer troligen uppgradera till 8an)

Audacity/wavelab

Samplingar

VST-instrument

Soundfonts

Kommer eventuellt spela in någon gitarr eller annat instrument också.

Men ungefär såhär kommer det att se ut.

När jag producerar brukar jag gärna kunna använda ganska mycket samplingar, soundfonts och vst-instrument så min förra dator

som låg på 3,00 ghz processor, 2gb ram hade för vana att låta ljudet knastra och få datorn att sega ihop.

Hade för övrigt bara ett soundblaster ljudkort som följde med datorn.

Jag kommer förmodligen kunna skrapa ihop strax under 20 000:- till dator/ljudkort.

Så, jag ber om hjälp av er kunniga för att göra detta valet lite lättare för mig.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För 20.000 får du inte en mac samt ett ljudkort så det alternativet är ju kört. Ljudkort finns det mas trådar om.

Vad du ska välja för pc isåfall är ju något med så snabb prosessor som möjligt, och minst 2gig ram. Bra att ha ett grafikort som inte äter upp ram minet, räcker med 256mb, men bra att ha. 7200 disk. Sedan vad som sitter i datorn i övrigt spelar nog inte störe roll. Firewire port om du ska ha ett bättre ljudkort.

Men å andra sidan så om du bara behöver en 2 kanaler in så har du ju råd med en macbook pro och köp till ex, Behringer FCA202, CME Matrix K, Echo Audio AudioFire 2, Focusrite Saffire LE. Det finns hur mycket som helst egentligen.

Men om du ska köra windows kan du få mycket bättre ljudkort, då datorn inte äter upp en. 18000

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade runt lite, pc är inte min grej men

TC Electronic Studio Konnekt 48

Med en Toshiba Qosmio X300-11S är ju ett riktigt bra köp. Det är dyrare men å andra sidan väldigt bra grejer. Du kan ju dra ner på ljudkortet lite ifo kankse en RME Fireface 400. Men datorn tror jag kan funka bra. Står att det ska vara en spel dator men det är ju dom som oftas är bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
För 20.000 får du inte en mac samt ett ljudkort så det alternativet är ju kört. Ljudkort finns det mas trådar om.

Vad du ska välja för pc isåfall är ju något med så snabb prosessor som möjligt, och minst 2gig ram. Bra att ha ett grafikort som inte äter upp ram minet, räcker med 256mb, men bra att ha. 7200 disk. Sedan vad som sitter i datorn i övrigt spelar nog inte störe roll. Firewire port om du ska ha ett bättre ljudkort.

Men å andra sidan så om du bara behöver en 2 kanaler in så har du ju råd med en macbook pro och köp till ex, Behringer FCA202, CME Matrix K, Echo Audio AudioFire 2, Focusrite Saffire LE. Det finns hur mycket som helst egentligen.

Men om du ska köra windows kan du få mycket bättre ljudkort, då datorn inte äter upp en. 18000

Jag tycker man skall vara försiktig med vad man säger

Du har uppenbarligen inte en aning om vad du talar om när du säger att man inte kan få en Mac och ett ljudkort under 20 000.

Klart man kan få en Mac och ett ljudkort under 20 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20.000 får du inte en mac samt ett ljudkort så det alternativet är ju kört. Ljudkort finns det mas trådar om.

Vad du ska välja för pc isåfall är ju något med så snabb prosessor som möjligt, och minst 2gig ram. Bra att ha ett grafikort som inte äter upp ram minet, räcker med 256mb, men bra att ha. 7200 disk. Sedan vad som sitter i datorn i övrigt spelar nog inte störe roll. Firewire port om du ska ha ett bättre ljudkort.

Men å andra sidan så om du bara behöver en 2 kanaler in så har du ju råd med en macbook pro och köp till ex, Behringer FCA202, CME Matrix K, Echo Audio AudioFire 2, Focusrite Saffire LE. Det finns hur mycket som helst egentligen.

Men om du ska köra windows kan du få mycket bättre ljudkort, då datorn inte äter upp en. 18000

Jag tycker man skall vara försiktig med vad man säger

Du har uppenbarligen inte en aning om vad du talar om när du säger att man inte kan få en Mac och ett ljudkort under 20 000.

Klart man kan få en Mac och ett ljudkort under 20 000.

Jo, men han villa ju ha bärbar. Ska man spela in och använda sampingar, loopar osv kan det kräva en del av datorn. Då det inte finns firewireport på de nya macbooksen och lägre prossesor hastighet (bara 2.0 på den billigare, samt 5400rpm) käns det som ett självklart val för pro modellen. Och den kostar ju 18.500. sen som jag skrev kan man ju köpa något mindre billigare ljudkort så går det ju. Eller tycker du att jag har helt galet fel så sry. Det var vad jag tänke i alla fall.

Vad skulle reko arnars då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...