Jump to content
Annons

hjälp med val av plugins till Pro tools!


nasakenai

Recommended Posts

Hejsan, jag är rätt ny i pro tools världen och nu när man börjar komma igång så slog tanken mig om

att man kanske skulle skaffa några feta plugins. Problemet är att jag har inte den vildaste vilka plugins

jag kan behöva eller behöver för att göra mina inspelningar bättre.

den enda plugin som jag använder mig av är för tillfället är guitar rig3.

De jag spelar in är trummor,sång,gitarr,bas och synt.

jag kollade lite på digidesigns hemsida om plugins. såg många trevligt ex:

Eleven LE

Digidesign Virtual Instrument Box Set

ELS Vocoder

Harmony4

Project Studio

SoundToys Native Effects

Transfuser

Strike

Kitcore

CEDAR Tools

Classik Studio Reverb

dock så har jag inte råd att köpa dem och jag hittade inga gratis nedladdningar, demos m.m

Jag har inte den vildaste vad jag behöver, dock så vet jag inte

vad de finns att välja på. jag har suttit i ett par timmar och gogglat

runt och hittat en massa och de gjorde min inte direkt klokare.

men förhoppningsvis så kan ni som kan/vet hjälpa mig i mitt sökande.

Mvh Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Om du inte vet vad du behöver tycker jag nog att det bästa är att vänta med att köpa nåt tills du kommer på vad du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vet vad du behöver tycker jag nog att det bästa är att vänta med att köpa nåt tills du kommer på vad du behöver.

Men hela grejen är det att jag inte vet vad jag behöver. jag letar efter standard plugins som kan

förbättra min inspelning. Bara för att någon skriver till mig att Smack är ett grymt plugin så

betyder de inte de att jag köper de. jag vill bara ha lite tips på plugins.

vad använder ni för plugins? har ni favoriter?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Waves tycker jag är klart överskattat, finns dock några guldkorn bland deras produkter.

Frågan är så allmänt hållen så man svimmar.

Vad är det du inte får till?

Vilka problem försöker du lösa?

Jag kan lista säkert 50 pluggar som är coola, men vad hjälper det?

Men för att inte vara för otrevlig listar jag mina problemlösar pluggar ej rangordnade utan dom kommer eftersom jag kommer på dom:

* Melodyne, oumbärlig på många sätt.

* Min Liquid Mix med alla sköna kompressorer, tex LA2 för sång och flera olika sköna kompressorimpulser för trummor

* Amplitube för gitarrer

* Pluggo jr för alla sköna knasgrejer man kan göra

* Inspector för att ha koll på hur frekvenser och L/R ligger i mix.

* PSP Vintage PPM(Tror jag den heter) för att mixa på old school analogtvis med BBC skala i mix.

* Nebula impuls whatever player, grym för reverb och annat.

* Glitch, som tyvärr inte finns som RTAS.

Om du inte vet vad du skall titta efter är det kunskap som saknas. PT har i princip allt du kan tänkas behöva.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

de jag inte får till är att det mesta. När jag spelar in och håller på så låter det inte så ihopsatt.

det låter verkligen som man har spelat in alla instrument för själv(precis som jag har gjort) men det

är inte direkt ett sånt resultat jag vill ha. som sagt innan så är jag rätt ny och pro tools är stort och jobbigt.

Det som jag egentligen ville är att få lite idéer bara. lite tips. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tyvärr så hjälper inte pluggar så mycket.

Det är kunskapen och erfarenhet som saknas.

Mixa måste man lära sig, finns inga genvägar.

Jag tycker att PT har bra pluggar från början. Börja med dessa.

När du får kläm på grejerna så kommer du förstå vad du kanske behöver komplettera med.

Det hjälper inte mer fler pluggar som du inte vet hur man använder, om du förstår vad jag menar.

Gör några mixar och lägg upp i låtkritiken på forumet så kan vihjälpa dig framåt med din mix.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver inte vad du har för dator, men själv kör jag en G4 (Mac) med Pro Tools Le 7.3.1 och har ett UAD-1-kort (Universal Audio).

Detta kort finns som både Pci, Pci-E och till laptops. Det innehåller en mängd olika effekter och egen DSP, och man kan senare köpa till ytterligare effekter när man får råd. Jag tycker personligen att dessa slår det mesta som finns i både PT och Cubase.

Annars finns det ju lite andra alternativ. Sedan har jag köpt Structure Le som är en väldigt bra synt-plugin till PT. Xpand (en enklare variant) finns som gratisplugg.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...