Jump to content
Annons

Ljudkort och hörlurar till mp3 lyssnande!


Rxc3

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite bättre ljudkvalite när jag lyssnar på mina mp3:or. Undrar vad för ljudkort och hörlurar som skulle passa, är ute efter ett kristallklart ljud!😄

Har tittat lite på ett par Sennheiser 280pro, slutna lurar i 1000kr klassen, vad har ni för åsikter om dom?

Sen när det gäller ljudkort har jag inte en anning om vad jag ska ha, kör med integrerat nu och lyssnar som sagt bara på mp3:or så kommer ett nytt ljudkort i 1000kr klassen bidra med nån bättre kvalite?

Har tittat på lite allt möjligt, Esi juli@, Emu 0202(externt), Terratec phase 22 osv, har som sagt inte en anning om vad för specifikationer det ska vara, allt jag vill ha är ett kristallklart ljud med bra kvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle vilja ha lite bättre ljudkvalite när jag lyssnar på mina mp3:or. Undrar vad för ljudkort och hörlurar som skulle passa, är ute efter ett kristallklart ljud!😄

Har tittat lite på ett par Sennheiser 280pro, slutna lurar i 1000kr klassen, vad har ni för åsikter om dom?

De ska enligt många vara kanonbra lurar. Om det är slutna lurar du vill ha och du kan tänka dig att lägga några hundringar till så rekommenderas Audio-technica ATH-M50 också varmt.

Sen när det gäller ljudkort har jag inte en anning om vad jag ska ha, kör med integrerat nu och lyssnar som sagt bara på mp3:or så kommer ett nytt ljudkort i 1000kr klassen bidra med nån bättre kvalite?

Absolut. Det behöver inte vara några värstingkort för att du ska höra skillnad mot det inbyggda kortet i datorn.

Har tittat på lite allt möjligt, Esi juli@, Emu 0202(externt), Terratec phase 22 osv, har som sagt inte en anning om vad för specifikationer det ska vara, allt jag vill ha är ett kristallklart ljud med bra kvalite.

Har ingen koll på något av dem, men de funkar säkert bra. En kompis köpte ett ESI-kort för tusenlappen nyligen och är jättenöjd. Han musicerar inte själv, utan använder det bara för att lyssna på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inga jättebra lurar för 1000 kr, men AKG-240Studio kostar ju runt 1000 kr, hyfsad bra studio kvalité i ljudet om man jämför med hifi lurar, dock väldigt torrt och tråkigt ljud och basfattigt ljud om man jämför med lite dyrare studiolurar, men dessa lurar kan ju vara bra att börja med, när du väl provar på lite dyrare lurar kommer du garanterat höra skillnaden...

Vill man ha bra lurar får man ge lite över 2000, men kom då också ihåg att du behöver betydligt bättre hörlursförstärkare för att uppnå deras högsta potential, billigare lurar är in lika kräsna när det gäller förstärkare.

Om du är beredd att ge ut 400 kr till så kan du få ett par AUDIO TECHNICA ATH-M50, som ska låta väldigt bra för sitt pris, tror inte dom är så kräsna när det gäller förstärkning heller...men att koppla dom direkt från ljudkortet kommer nog inte låta bra...

http://www.thomann.de/se/audio_technica_ath_m50.htm

Ljudkort ESI Maya 44 borde funka utmärkt...den har hörlursutgång..jag kan dock inte säga hurpass bra/dåligt det låter, men generellt brukar dom ju inte låta nå vidare om man jämför med en riktig hörlursförstärkare....

http://www.thomann.de/se/esi_maya_44.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hörlursförstärkare ett måste, trodde att det bara var att koppla hörlurarna till ljudkortet!?

Behövs det nån dyrare hörlursförstärkare eller klarar man sig på en av dom billigare på sidan du visade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hörlursförstärkare ett måste, trodde att det bara var att koppla hörlurarna till ljudkortet!?

Behövs det nån dyrare hörlursförstärkare eller klarar man sig på en av dom billigare på sidan du visade?

Det beror ju främst på hur bra ljud du vill ha, ju bättre ljud du vill ha desto bättre förstärkare vill man ha.

För att driva ett par bra hörlurar behöver man en förstärkare som kostar kanske lika mycket vad lurarna kostar...

Men som jag tidigare nämnde varken AKG 240Studio eller ATH-M50 är nog inte så kräsna när det gäller förstärkare...

Tror du kan köra med en billigare...om du hittar en Go-Vibe V6 eller V7 begangnad så vore det perfekt...

Du kan ju prova att köra lurarna i hörlursutgången på Maya 44 ljudkortet först..och se vad du tycker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...