Jump to content
Annons

Tascam Fireone bra?


linusohman

Recommended Posts

  • 5 månader senare...
Annons
Hej.

Ska köpa nytt ljudkort och har kollat på Tascam Fireone. Jag tycker att det verkar vara kanon med alla snabbknappar.

Är det nån som kan säga om det låter bra eller inte.

Jag ska använda det till att spela in gitarr och bas mest.

Jag väcker den här tråden till liv, för jag skulle också vilja veta. Det går väl att beställa för 1,500:- eller något. Finns det bättre ljudkort i samma prisklass för gitarr/sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var då medveten om att Thomann säkerligen kommer att höja priset på Tascam Fireone när de beställer in fler. Så är du intresserad av ett sånt häringa ljudkort, så slå till nu innan det är försent och det tar slut helt. Annars blir det som för mig när jag nyligen missade att beställa ett Edirol UA101 med någon dag och sedan steg priset med 3000 spänn... dagen efter, från 3900 till 6900.

(Fast nu har jag sett ett annat ljudkort)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet, men jag ville ändå fråga innan. Är ljudkortet i sig bra? Mina känsla är nämligen att det är mycket "designen" som har lockat svenska butiker att dra upp priset.

Är det någon som faktiskt har testat det och kan säga hur bra det står sig jämfört med andra ljudkort i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en recension på sound on sound som var ganska positiv om jag minns rätt. Tror det är prisvärt till thomanns pris, men skall man lägga över 3000 finns det nog konkurrenter som har bättre ljudkvalitet. Kontrollytan är ju iofs värd en slant också, men det kan finnas fördelar med att ha den separat.

Har dock inte testat själv skall jag säga, är lite intresserad av hur det står sig mot t.ex. en Firebox eller Saffire LE när det gäller brus och ljudkvalitet på preamps mm.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Har beställt ett Fireone från Thomann igår (Fredag kl. 19.00)och fick redan i morse ett sms att den var på väg!

Har själv kollat på detta ljudkort under en längre tid och inte hittat en enda negativ kommentar gällande ljudkortet.

Har också läst recensionen i Recording Magazine där den får genomgående bra kritik.

De kopplade också upp en FW-1884 för att jämföra ljudet men det var mycket små skillnader!!!

http://www.tascam.com/assets/fireone/Tasca...One_Rec1007.pdf

Återkommer med rapport när jag testat kortet.

Längtar sååååå efter att kartongen skall dimpa ner här hemma !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick så äntligen ljudkortet idag onsdag.

Måste ge en eloge till Thomann som på endast 3 arbetsdagar lyckades med bedriften att skicka ett ljudkort från Tyskland.

Detta klarar knappt någon av våra webshoppar i Sverige.

Det som slår mig först är det mycket gedigna utförandet.

Trodde kortet skulle vara plastigt, men icke sa Nicke, ett stort plus för detta!

Undersidan av ljudkortet täcks helt av en gummiplatta vilket gör att kortet inte kanar omkring på bordet, stort + för detta!

Installationen i Mac os x gick smidigt.

Letade fram Mackie control under preferences i Logic Pro eftersom fireone emulerar denna controller och ställde in ljudkortet därefter.

Och se på F-N, varenda knapp fungerar som det ska, förutom att jag vill ändra några kortkommandon efter mitt eget arbetssätt.

Sammanfattning:

* mycket läckert utförande

* gediget byggd

* enkel installation

* låter bra

Inget negativt än så länge.... 😏

Kom gärna med frågor

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har numera(sen 2h tillbaka) ett fireone i min ägo och hittills är jag helnöjd. Den levererar bra ljud med gitarren samtidigt som jag tycker gränssnittet är underbart. Saknade fysiska reglage tidigare har jag upptäckt nu.

Redigerat av lutfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Fick så äntligen ljudkortet idag onsdag.

Måste ge en eloge till Thomann som på endast 3 arbetsdagar lyckades med bedriften att skicka ett ljudkort från Tyskland.

Detta klarar knappt någon av våra webshoppar i Sverige.

Det som slår mig först är det mycket gedigna utförandet.

Trodde kortet skulle vara plastigt, men icke sa Nicke, ett stort plus för detta!

Undersidan av ljudkortet täcks helt av en gummiplatta vilket gör att kortet inte kanar omkring på bordet, stort + för detta!

Installationen i Mac os x gick smidigt.

Letade fram Mackie control under preferences i Logic Pro eftersom fireone emulerar denna controller och ställde in ljudkortet därefter.

Och se på F-N, varenda knapp fungerar som det ska, förutom att jag vill ändra några kortkommandon efter mitt eget arbetssätt.

Sammanfattning:

* mycket läckert utförande

* gediget byggd

* enkel installation

* låter bra

Inget negativt än så länge.... :rolleyes:

Kom gärna med frågor

Jocke

Hur har det gått för dig, är du lika nöjd fortfarande?

Vad är bra resp. dåligt?

Rekommenderar du den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har numera(sen 2h tillbaka) ett fireone i min ägo och hittills är jag helnöjd. Den levererar bra ljud med gitarren samtidigt som jag tycker gränssnittet är underbart. Saknade fysiska reglage tidigare har jag upptäckt nu.

Hur har det gått för dig, är du lika nöjd fortfarande?

Vad är bra resp. dåligt?

Rekommenderar du den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skitnöjd med kortet. Gillar reglagen som sagt, köpte det efter att mitt gamla (inspire1394) havererat och fireone låter bättre i mina öron. Fick den för 1500 hos Thomann, fast nu verkar den ha utgått. Efter en tur på google hittar jag endast fireone för 3k +.

Slå till om du får den under 2k. Vet inte hur den står sig mot konkurrenterna i prisklassen 3-4 k, men för 1500 är den absolut ett fynd.

Redigerat av lutfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skitnöjd med kortet. Gillar reglagen som sagt, köpte det efter att mitt gamla (inspire1394) havererat och fireone låter bättre i mina öron. Fick den för 1500 hos Thomann, fast nu verkar den ha utgått. Efter en tur på google hittar jag endast fireone för 3k +.

Slå till om du får den under 2k. Vet inte hur den står sig mot konkurrenterna i prisklassen 3-4 k, men för 1500 är den absolut ett fynd.

Tack för ditt svar, ska hålla ögonen öppna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...