Jump to content
Annons

Bra, "slickt" elpiano?


simonn (oregistrerad)

Recommended Posts

Farsan köpte hem en DX7a direkt när den kom med. Slutet av 1983 om inte mitt minne sviker mig. Den kostade 19 papp då. Kom med en breath controller, fetjäkla volumpedal och sustainpedal och en extra cartridge. Jag var inte gammal nog att hacka runt i FM syntes då .. fy farao vad jag försökte förstå mig på den där synten, försökte förstå alla mätare och parametrar och FM syntes, utan att ens veta vad syntes ens var för något eller hur synten funkade alls .. helt utan manual och ett LCD fönster med 2 rader om .. vad? 20 bokstäver? Farsan köpte en WX7a, syntsax, och lirade trummor på den 😉

Men idag vill jag nästan ha ett 816 rack. Jag älskar det rena ljudet av FM syntesen. Där är aldrig för mycket av någonting alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur låter en DX7 då? Jo såhär: Linus fular sig

Sen ska man ju lägga de i layers å på med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 När ska vi göra klart den där låten Linus? 😉

Grymt härlig känsla ni har grabbar lycka till på färden

äntligen melodier som får en glad musik from the heart

Tackar så väldigt mycket! 🙂 Du kan lyssna på hela låtarna från myspace-medleyt på ubetoo.com. Bara sök på Slipped Away så kommer de upp där, om du inte redan hade sett den länken. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter en DX7 då? Jo såhär: Linus fular sig

Sen ska man ju lägga de i layers å på med effekter om man vill ha de svulstigt =)

Yumyum!! Svulst ska det va! 😛 När ska vi göra klart den där låten Linus? 😉

Grymt härlig känsla ni har grabbar lycka till på färden

äntligen melodier som får en glad musik from the heart

Tackar så väldigt mycket! 🙂 Du kan lyssna på hela låtarna från myspace-medleyt på ubetoo.com. Bara sök på Slipped Away så kommer de upp där, om du inte redan hade sett den länken. 😉

Lyssnar på låt 2 nu snart blir de låt 3

skitbra är förnamnet njuter

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl egentligen 2 st "slickrhodes", dels det berömda "The E Rhodes" som var ett modifierat vanligt Rhodespiano som ofta hyrdes in på Los Angeles-sessions åren kring 1980. Bright och klockigt, spelades alltid med mycket chorus. Det fanns ett företag som började göra samma mod på folks Rhodespianon eftersom det soundet blev populärt, men vad jag har förstått så är alla "klassiska" slickplattor med det soundet faktiskt ett och samma piano - The "E".

Sen kom 1983, FM-syntes och DX-7. Där är det andra "slickrhodeset", en patch (den hette väl bara "E Piano" eller nåt?) som är baserad på "The E Rhodes", men som blev ännu brightare, tydligare och - såklart - digitalare. Denna är det t ex på Chicago 17 och andra slickproduktioner 1983 och framåt.

Båda dessa rhodessounds har ofta dubbats med vanligt piano/flygel (och mot slutet av 1980-talet, digitala varianter). David Foster-soundet för mig är "E-Rhodes"+flygel mellan 1978 och 1983 (t ex Airplay-plattan) och därefter "DX7-rhodes"+flygel.

EDIT: Hittade en länk där Jay Graydon snackar om The E Rhodes: http://www.fenderrhodes.com/service/dyno-sound.php Kul och nördig läsning.

Redigerat av FunkyKeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl egentligen 2 st "slickrhodes", dels det berömda "The E Rhodes" som var ett modifierat vanligt Rhodespiano som ofta hyrdes in på Los Angeles-sessions åren kring 1980. Bright och klockigt, spelades alltid med mycket chorus. Det fanns ett företag som började göra samma mod på folks Rhodespianon eftersom det soundet blev populärt, men vad jag har förstått så är alla "klassiska" slickplattor med det soundet faktiskt ett och samma piano - The "E".

Sen kom 1983, FM-syntes och DX-7. Där är det andra "slickrhodeset", en patch (den hette väl bara "E Piano" eller nåt?) som är baserad på "The E Rhodes", men som blev ännu brightare, tydligare och - såklart - digitalare. Denna är det t ex på Chicago 17 och andra slickproduktioner 1983 och framåt.

Båda dessa rhodessounds har ofta dubbats med vanligt piano/flygel (och mot slutet av 1980-talet, digitala varianter). David Foster-soundet för mig är "E-Rhodes"+flygel mellan 1978 och 1983 (t ex Airplay-plattan) och därefter "DX7-rhodes"+flygel.

EDIT: Hittade en länk där Jay Graydon snackar om The E Rhodes: http://www.fenderrhodes.com/service/dyno-sound.php Kul och nördig läsning.

Tack, det här var intressant. Jag har också lagt märke till att DX7 roads inte räckt till för det rena och klockiga ljudet som använts med pianon, men jag har inte riktigt anat varför. Jag var helt säker på att det var flera ljud som lagts ihop i lager ovanpå varandra. Det går förvisso bra att få till det så med, men för mig har det varit ett helsike att få till det på de sättet. The E Rhodes kände jag inte alls till. Nu blir det plugga av 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...