Jump to content
Annons

Spela in midi i reason när rewire:ad till cubase


dronam

Recommended Posts

Finns det möjlighet att spela in i reason med mitt midiklaviatur när jag har cubase uppe och reason på rewire, eller går det endast att spela upp ljudet från reason?

Jag har ju spelat in några audiotracks i cubase och vill lägga till några instrument från reason som jag vill spela in under tiden som jag lyssnar på cubase ljuden. Men midi signalen når ju inte reason utan stannar ju i cubase.

Hur gör jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Specs (oregistrerad)
Finns det möjlighet att spela in i reason med mitt midiklaviatur när jag har cubase uppe och reason på rewire, eller går det endast att spela upp ljudet från reason?

Jag har ju spelat in några audiotracks i cubase och vill lägga till några instrument från reason som jag vill spela in under tiden som jag lyssnar på cubase ljuden. Men midi signalen når ju inte reason utan stannar ju i cubase.

Hur gör jag?

Du kan endast spela upp ljudet från Reason i Cubase om du jobbar med de båda. Så du spelar så att säga in allting i Cubase. Vet inte hur det är i Reason 4, men jag tror det är lika där.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När du slagit igång rewire så kan du på ett midispår i Cubase välja ett Reason instrument och spela in midi och Reason styrs från Cubase. Gäller alla versioner av Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rakt svar på frågan: Ja, det kan du.

Jag kör numera alltid Cubase (Studio 4) och Reason (4) rewired. Om jag vill spela in midi som ska styra en synth i reason så spelar jag in det i reason. Det är bara att aktivera reason å trycka record så spelas midi't in i reasons sequenser, samtidigt som det rewiras till cubase. Jag väljer att hålla midi't uppdelat eftersom jag tycker det är lättare med automatisering av parametrar etc när allt reason finns i reason - jag vet inte ens hur jag skulle styra tex filter i en reason synth från cubase! Jag har inte gjort några specialare, det bara funkar. Se till att din keyboard finns som kontrollenhet i reason och markera ett audiospår eller liknande "icke ljudgenererande" i cubase, annars spelar cubase också med när du plinkar på (spelas dock inte in i cubase)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rakt svar på frågan: Ja, det kan du.

Jag kör numera alltid Cubase (Studio 4) och Reason (4) rewired. Om jag vill spela in midi som ska styra en synth i reason så spelar jag in det i reason. Det är bara att aktivera reason å trycka record så spelas midi't in i reasons sequenser, samtidigt som det rewiras till cubase. Jag väljer att hålla midi't uppdelat eftersom jag tycker det är lättare med automatisering av parametrar etc när allt reason finns i reason - jag vet inte ens hur jag skulle styra tex filter i en reason synth från cubase! Jag har inte gjort några specialare, det bara funkar. Se till att din keyboard finns som kontrollenhet i reason och markera ett audiospår eller liknande "icke ljudgenererande" i cubase, annars spelar cubase också med när du plinkar på (spelas dock inte in i cubase)

Jag älskar verkligen "Let me in" låten på din myspace sida verkligen bra låt.

Jag har länge velat om jag ska köpa reason 4 men om denna låt "Let me in " är den helt gjord i reason 4 basic produkten för 4000 kronor eller har du massa tillägg till reason för denna inspelning ?

Jag undrar också hur du fick till effekten på sången i "Let me in" ? för den effekten på sång har jag länge letat efter och skulle även passa på många av mina sånger. Jag kommer köra tracktion 3 som min DAW.

Synd att reason 4 inte har vst utan rewire men det kanske är typ lika bra och enkelt osv.

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

"Let me in" ljuden är Reason 4 förutom sången som körts genom en Roland VP9000 (robotläge) samt en stråk-dubbning från en jv2080. De flesta reasonljuden i låten tror jag faktiskt kommer från gratis- och demorefills som finns i överflöd på nätet. Jag kan inte nog varmt rekommendera Reason, det är i mitt tycke det mest effektiva musikverktyget sett per spenderad krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Let me in" ljuden är Reason 4 förutom sången som körts genom en Roland VP9000 (robotläge) samt en stråk-dubbning från en jv2080. De flesta reasonljuden i låten tror jag faktiskt kommer från gratis- och demorefills som finns i överflöd på nätet. Jag kan inte nog varmt rekommendera Reason, det är i mitt tycke det mest effektiva musikverktyget sett per spenderad krona.

Tack så mycket för svaret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...