Jump to content
Annons

Inspelning med Art Tube


UnlikeDifferent

Recommended Posts

Hej!

Köpte en TSM MT87s MK II med ART Tube PreAmp förra veckan och har försökt få de att låta bra men har haft stora problem med brus osv.

Är inte riktigt säker på hur man kopplar allt för de kan va de som är felet och de e de jag behöver hjälp med.

När vi testade så kopplade vi de på följande sätt:

Mick till mickingång i preampen - telekabel från preampens teleutgång till en adapter (6.3mm till 3.5mm) och in i line-in.

Känns som att de e för enkelt att koppla de så för att de ska kunna bli bra men med det ljudkortet vi har kan jag inte komma på nått annat sätt att koppla de på.

Ljudkortet är ett Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer.

Vi spelar Screamo och har tänkt spela in både gitarr och sång med det vi har.

och undrar då också hur jag bäst gör med gitarren?

vi testade att micka upp förstärkaren men de lät hemskt!

blev otroligt mycket brus och om vi använde noisereduction gick antingen inget bort eller mycket av gitarr ljudet bort..

Testade även att koppla gitarren direkt till preampen och in i datorn på samma sätt som micken men blev mycket brus även då och gitarren lät väldigt "ihoptryckt".

Behöver vi nått mer för att de ska bli bra?

Nån annan adapter till ljudkortet kanske eller andra kablar?

Har inte direkt budget till ett nytt ljudkort så om de finns andra alternativ som e lite billigare så kom gärna med förslag.

Hoppas ni förstod! 😛

MVH

Unlike Different

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Köpte en TSM MT87s MK II med ART Tube PreAmp förra veckan och har försökt få de att låta bra men har haft stora problem med brus osv.

Är inte riktigt säker på hur man kopplar allt för de kan va de som är felet och de e de jag behöver hjälp med.

När vi testade så kopplade vi de på följande sätt:

Mick till mickingång i preampen - telekabel från preampens teleutgång till en adapter (6.3mm till 3.5mm) och in i line-in.

Känns som att de e för enkelt att koppla de så för att de ska kunna bli bra men med det ljudkortet vi har kan jag inte komma på nått annat sätt att koppla de på.

Ljudkortet är ett Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer.

Vi spelar Screamo och har tänkt spela in både gitarr och sång med det vi har.

och undrar då också hur jag bäst gör med gitarren?

vi testade att micka upp förstärkaren men de lät hemskt!

blev otroligt mycket brus och om vi använde noisereduction gick antingen inget bort eller mycket av gitarr ljudet bort..

Testade även att koppla gitarren direkt till preampen och in i datorn på samma sätt som micken men blev mycket brus även då och gitarren lät väldigt "ihoptryckt".

Behöver vi nått mer för att de ska bli bra?

Nån annan adapter till ljudkortet kanske eller andra kablar?

Har inte direkt budget till ett nytt ljudkort så om de finns andra alternativ som e lite billigare så kom gärna med förslag.

Hoppas ni förstod! 😆

MVH

Unlike Different

Jag är rädd att du behöver ett nytt ljudkort. Ganska säkert tillochmed. Köp ett kort med en micingång och en line ingång så kan du spela in både sång och gitarr med väldigt mycket bättre kvalitet än vad du gör nu. Det går nog på ca tusenlappen. Dom inbygda ljudkorten är inte alls gjorda för att spela in musik med. tyvär

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det låter som ni får distorsion på inspelningen.

Art TubeMP har två rattar.

Input den skall ni ställa så att lampan lyser grönt, om ni vill ha ren signal skall lampan inte lysa rött.

Beroende på gitarren och micken och hur högt ni sjunger så får ni ställa input ratten på olika sätt.

För gitarr brukar jag ha den på ca klockan 12.

Sedan får ni ställa output så att inte utgången från preampen skickar för hög signal in på ljudkortet.

Jag brukar ha min på ca klockan 11 men ert ljudkort avgör hur mycket som skall in så testa olika inställningar.

Har ni någon inställning på Creative kortet som tex extra boster för mick, kryssa ur den. Den orsakar antagligen dist.

Skicka upp ett klipp så får vi höra hur det låter så kan vi säkert avgöra vad som gått fel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

På samma ställe där man kan klicka ur bassboost, så kan man också välja om man vill spela in från "mic in" eller "line in".

Vet inte vilket som är bäst att spela in genom, men line in låter lite lägre. edit: och mindre brusigt.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...