Jump to content
Annons

Slö dator med Cubase SE3


Steve-o

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har Cubase SE3 med diverse pluggar och tycker att det allt som ofta

börjar lagga och hänga sig när man lägger upp ett par midispår samt börjar

dra på med lite effekter m.m. Sänker latency till 12 vilket hjälper lite.

Jag har en AMD 1,75hz med 1,5 GB internminne. Vad skall jag göra??

Vill inte köpa någon ny dator, ska man bara köpa 1 GB minne till och hoppas at det räcker?

Det känns enklare än att byta processor med allt vad det innebär.

Vad tror ni??

Steve-o 🙂

Redigerat av Steve-o
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sänker latency till 12 vilket hjälper lite.

Jag har en AMD 1,75hz med 1,5 GB internminne.

Vet ju inte vad du tycker är få spår och pluggar innan det laggar, men det borde räcka till en hel del utan att bounca ner dina vsti så..

När det gäller latencyn och buffertstorlek så kan du ju i mixläge dra på ordentligt.. 12 är LITE så du kan gott lägga på en nolla iaf 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte SÄNKA latency för att förbättra situationen, utan du får höja den i stället om datorn inte orkar. Vid mix kan du ställa upp latency på max för att undvika problem.

Handlar det om VSTi, så behöver du mer CPU-kräm och handlar det om många audiospår eller stora samplingsbibliotek, så behöver du mer RAM. Kanske behövs båda. 1,5GB RAM borde dock räcka tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! När jag spelar in gitarr bas m.m så har jag 12 i latency och ställer upp det till 100+ när jag mixar.

i vanliga efter 4-6 audio spår med diverse effekter (använder reverb + delay som insert= tar mindre CPU??)

samt 2-3 midispår med VSTi så laggar det som faaan och även hänger sig och stoppar inspelningen.

Jag använder enkla VSTi samt effektpluggar som Kjaerhus Classic som skall vara CPU snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag drar på till 100-160 vid mixning. Men om jag har 2-3 vsti spår samt lite sång spår med effekter så blir det tungt.

Låter onekligen lite lite.. Kan ju vara flera anledningar, allt från att din processor "räknar dåligt" på 32 floating till farten på din hårddisk (iallafall om den är lite äldre har jag förstått).

Dubbelkolla att diskarna står på DMA - Jag trodde, liksom 4Sound, att jag fått problem med kortets hårdvara för ett tag sedan, men efter lite sökning så visade det sig att de stängts av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja jag drar på till 100-160 vid mixning. Men om jag har 2-3 vsti spår samt lite sång spår med effekter så blir det tungt.

Låter onekligen lite lite.. Kan ju vara flera anledningar, allt från att din processor "räknar dåligt" på 32 floating till farten på din hårddisk (iallafall om den är lite äldre har jag förstått).

Dubbelkolla att diskarna står på DMA - Jag trodde, liksom 4Sound, att jag fått problem med kortets hårdvara för ett tag sedan, men efter lite sökning så visade det sig att de stängts av.

Ja, datorn är 4-5 år.

Var dubbelkollar jag det? Och vad är DMA?

Redigerat av Steve-o
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! När jag spelar in gitarr bas m.m så har jag 12 i latency och ställer upp det till 100+ när jag mixar.

i vanliga efter 4-6 audio spår med diverse effekter (använder reverb + delay som insert= tar mindre CPU??)

samt 2-3 midispår med VSTi så laggar det som faaan och även hänger sig och stoppar inspelningen.

Jag använder enkla VSTi samt effektpluggar som Kjaerhus Classic som skall vara CPU snåla.

Effekterna blir snålare om du kör dem som Send - för då kan du ju skicka flera olika kanaler till en och samma effekt. Om de sitter som Insert på varje kanal, så är det en instans per kanal - och det drar verkligen mycket CPU-kraft... Reverb suger alltid mycket kräm, så du kan kanske vänta tills mix innan du lägger till reverb, så att du kan jobba med vettig latency under tiden fram tills dess.

Olika VSTi drar olika mycket kraft, så det är svårt att säga om du ska kunna köra med 3 eller 10... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! När jag spelar in gitarr bas m.m så har jag 12 i latency och ställer upp det till 100+ när jag mixar.

i vanliga efter 4-6 audio spår med diverse effekter (använder reverb + delay som insert= tar mindre CPU??)

samt 2-3 midispår med VSTi så laggar det som faaan och även hänger sig och stoppar inspelningen.

Jag använder enkla VSTi samt effektpluggar som Kjaerhus Classic som skall vara CPU snåla.

Effekterna blir snålare om du kör dem som Send - för då kan du ju skicka flera olika kanaler till en och samma effekt. Om de sitter som Insert på varje kanal, så är det en instans per kanal - och det drar verkligen mycket CPU-kraft... Reverb suger alltid mycket kräm, så du kan kanske vänta tills mix innan du lägger till reverb, så att du kan jobba med vettig latency under tiden fram tills dess.

Olika VSTi drar olika mycket kraft, så det är svårt att säga om du ska kunna köra med 3 eller 10... 😳

Förlåt, jag menar att jag kör reverb och delay som send förstås. Vilka effekter kan man mer köra som send?

Kompressor lägger jag på samtliga kanaler (visserligen uteslutande Kjaerhus Classic compressor).

Tacksam för hjälpen allihopa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, jag menar att jag kör reverb och delay som send förstås. Vilka effekter kan man mer köra som send?

Kompressor lägger jag på samtliga kanaler (visserligen uteslutande Kjaerhus Classic compressor).

Tacksam för hjälpen allihopa!!

Du kan ju alltid köra kompressor på lämpliga gruppspår och därigenom spara lite. Men ditt problem kvarstår - du borde kunna köra fler spår och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! När jag spelar in gitarr bas m.m så har jag 12 i latency och ställer upp det till 100+ när jag mixar.

i vanliga efter 4-6 audio spår med diverse effekter (använder reverb + delay som insert= tar mindre CPU??)

samt 2-3 midispår med VSTi så laggar det som faaan och även hänger sig och stoppar inspelningen.

Jag använder enkla VSTi samt effektpluggar som Kjaerhus Classic som skall vara CPU snåla.

Effekterna blir snålare om du kör dem som Send - för då kan du ju skicka flera olika kanaler till en och samma effekt. Om de sitter som Insert på varje kanal, så är det en instans per kanal - och det drar verkligen mycket CPU-kraft... Reverb suger alltid mycket kräm, så du kan kanske vänta tills mix innan du lägger till reverb, så att du kan jobba med vettig latency under tiden fram tills dess.

Olika VSTi drar olika mycket kraft, så det är svårt att säga om du ska kunna köra med 3 eller 10... 😳

Förlåt, jag menar att jag kör reverb och delay som send förstås. Vilka effekter kan man mer köra som send?

Kompressor lägger jag på samtliga kanaler (visserligen uteslutande Kjaerhus Classic compressor).

Tacksam för hjälpen allihopa!!

Ok - då var det bättre... 😱

Kompressor på alla kanaler? Behövs det verkligen...?

Beroende på vad det är för instrument, så skulle du kunna gruppera vissa på gemensamma bussar och köra en gemensam kompressor för dem.

Sådant som kompressor, limiter, noisegate, eq, flanger, chorus - alltså effekter som ska skicka ut en helt modifierad signal - passar bäst som Insert, medan sådana där man vill ha kvar en del av direktljudet, som reverb och chorus, passar bäst som Send-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

¨

Bakgrundstjänster???

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

¨

Bakgrundstjänster???

Högerklick på "Den här datorn", välj "Egenskaper".

Klicka på fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i "Prestanda"-fältet.

Vill du att det ska kännas lite snabbare så kan du välja "Justera för bästa prestanda" där, på "Visuella effekter", men det påverkar mikroskopiskt, annat än utseendemässigt.

Klicka på fliken "Avancerat" och under "Schemaläggning av processor" väljer du "Bakgrundstjänster".

Detta behövs för att ASIO är en bakgrundstjänst.

Klicka sedan på OK tills du är ute helt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

¨

Bakgrundstjänster???

Nu du Stevie 😳 Jag kan inte svara på om det direkt påverkar möjligheten till bättre prestanda för dig, men det bör onekligen hjälpa till.

När du är inne på System så kör du Avancerat. Där klickar du på Inställningar under Prestanda. Avancerat igen->"Justera för bästa.. BAKRUNDSTJÄNSTER!"

Hur gick det med DMA´n?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

¨

Bakgrundstjänster???

Högerklick på "Den här datorn", välj "Egenskaper".

Klicka på fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i "Prestanda"-fältet.

Vill du att det ska kännas lite snabbare så kan du välja "Justera för bästa prestanda" där, på "Visuella effekter", men det påverkar mikroskopiskt, annat än utseendemässigt.

Klicka på fliken "Avancerat" och under "Schemaläggning av processor" väljer du "Bakgrundstjänster".

Detta behövs för att ASIO är en bakgrundstjänst.

Klicka sedan på OK tills du är ute helt igen.

Det var redan satt på DMA, men jag ändrade det virtuella minnet från 316mb till 1515mb, får se om det ändrar något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain, hur var det med det här att dubbelkolla diskarna, DMA????

Gå in i Kontrollpanelen->System->Maskinvara->Enhetshanteraren->IDE etc Styrenheter->Avancerade inställningar. Både primär och sekundär ska stå på DMA. Om inte - switcha.

När du ändå är inne där - Har du justerat prestandan för "bakrundtjänster"?

¨

Bakgrundstjänster???

Nu du Stevie 😎 Jag kan inte svara på om det direkt påverkar möjligheten till bättre prestanda för dig, men det bör onekligen hjälpa till.

När du är inne på System så kör du Avancerat. Där klickar du på Inställningar under Prestanda. Avancerat igen->"Justera för bästa.. BAKRUNDSTJÄNSTER!"

Hur gick det med DMA´n?

Det var redan satt på DMA men jag ändrade från 316mb till 1515mb i virtuella minnet. Skall köra lite Cubase å se om det funkar.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Virtuellt minne gör ingen nytta alls. Om det måste utnyttjas i Cubase, så kommer uppspelningen att bli för långsam eftersom hårddisken är mycket slöare än minnet. OM virtuellt minne används, så är det alltså ett teckan på att man MÅSTE ha mer fysiskt RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Såg att jag i kontrollpanelen hade 24bit, skall det vara 32bit istället??

Det gör ingen skillnad alls om du spelar in i 24-bit eller 32-bit FP. Anledningen är att det inte finns några decimaler i ljudet efter omvandlaren, utan din 32-bit FP ljudfil kommer bara att innehålla 24-bits ljud. När man sedan bearbetar på något sätt, så kan det vara bra att köra med 32-bit FP, eftersom artefakter kan komma att märkas mer om man inte har decimalerna med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...