Jump to content
Annons

Hjälp med nya trummor


Save

Recommended Posts

Tja

Ska köpa helt nytt set. har tidigare haft några rätt kassa medeli digital-trummor som ja nu har sålt vidare. har bestämt mig för ett riktigt trumset och vill ha kvalitet o bra ljud för en rock/trallpunk trummis (lirat i 5 år typ). har fått följande rekommenderade:

PDP X7 serien

PDP Hardwarepaket

samt Sabian XS20 Performance Set elr Sabian B8 Performance Set

(alla finns på musikbörsen)

va ja vill är helt enkelt vad ni vet/tycker om dessa, skulle ni rekommendera dem? lite sånt...

Thx på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

PDP-setten fungerar riktigt bra, men jag skulle rekommendera dig till att spola alla lågbudget-serierna från de större cymbalmärkena, dvs B8 och XS20.

B8 är bara i stort sett en hemsk serie. XS20 är inte hemska, men du kan få samma kvalitet för mindre pengar.

Leta istället efter Istanbul och/eller Turkish, säger jag. Undvik också Stagg, för det märket saknar helt volym.

Jag hoppas jag varit till någon hjälp, och att jag tog rätt på namnen. 😐 Själv spelar jag Sabian AAX, och har endast erfarenhet av Istanbul och Turkish från replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! De var mest cymbalerna ja behövde hjälp med. Masatomega, är AAX bra? musikbörsen har ett par sådant set inne som ja ska kolla på... Tack igen. de blir de här PDP:na 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! De var mest cymbalerna ja behövde hjälp med. Masatomega, är AAX bra? musikbörsen har ett par sådant set inne som ja ska kolla på... Tack igen. de blir de här PDP:na 😆

AAX är bra, ja inga problem. Ingen jobbig underton och passa bra med varandra så att man slipper störa sig på att den ena lägger sig över den andra om man slår flera på samma gång.

Åk om och provslå, rådar jag dig till såklart. Köp inte grisen i säcken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! De var mest cymbalerna ja behövde hjälp med. Masatomega, är AAX bra? musikbörsen har ett par sådant set inne som ja ska kolla på... Tack igen. de blir de här PDP:na 🙂

AAX är bra, ja inga problem. Ingen jobbig underton och passa bra med varandra så att man slipper störa sig på att den ena lägger sig över den andra om man slår flera på samma gång.

Åk om och provslå, rådar jag dig till såklart. Köp inte grisen i säcken. ☺️

Jag har ingen erfarenhet med PDP trummor men det jag "hört" om det verkar lovande. Det finns så mycket bra grejer idag för en billig peng, så var det inte när jag letade efter ett trumset för 5 år sedan 😉 Då fick det bli ett Pearl Export för mig, men det duger ju.

Angående cymbaler, där kan jag ge lite bättre tips. Jag håller med om att du ska skippa i alla fall B8 helt. XS20 har jag hört i replokaler och dom låter ju helt ok, däremot har nästan varje person som ägt sådana klagat på att cymbalerna gått sönder väldigt fort, så det är nog inte värt det.

Gör såhär... ta tid och surfa runt lite på nätet och försök hitta någon musikaffär som har en bra deal med någon turkisk leverantör 😉 Märken som Masterwork är superbra för en billig peng, och min erfarenhet av dom är bara bra. Håller länge, låter bra och unikt! Det är det jag tycker är så tråkigt med alla mainstreamcymbaler som AAX osv, alla låter lika. Men det är ju själva poängen med dom, maskinhamrade cymbaler är lätta att återskapa och dom låter väl bra enligt de flesta.

Istanbul är ett dyrare märke än Masterwork, och jag kan inte påstå att dom låter bättre eller har bättre kvalité, men så är det i alla fall. Värt att nämnas är ju att Zildjian stack från Turkiet, och då bildades märket Istanbul (som en protest mot Zildjians USA-kåthet), och därefter bildades Bosphorus och Masterwork. Men alla turkiska märken består av folk som har jobbat bra och flitigt hos Zildjian, och deras söner osv osv. Även Sabian kommer från Zildjian.

Men helt klart, investerar du i typ Masterwork eller något så lär du få ett gäng cymbaler som låter fint, och dessutom får du t.ex 3 Masterworkcymbaler istället för 2 maskinhamrade cymbaler av något mainstreammärke 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tack ännu en gång för hjälpen. de blev PDP setet. cymbalerna blev AAX. Masterwork har vi på plugget, men ja tyckte inte riktigt om dem. dessutom hade börsen rea på AAX:sen så då blev de dom 😉 tack till alla som hjälp till me detta beslut.

THX

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...