Rattlehead Postat 27 september 2008 Postat 27 september 2008 jag har kopplat en midisladd från midiklaviatiur out till ljudkort in. Jag har skapat ett midispår i LE clicket hörs och stapeln rör sig när jag spelar på klaviaturen. och det blir inspelat men inget ljud. Sen har jag läst att man ska sätta midiklviatur som input på midi spåret och mjukvarusynt som output på midispåret men hur gör man det jag kan inte se min klaviatur i nån lista? jag fattar inte grejen är det nån galen inställning av mjukvarusynten eller vad är det för inställning som jag missat? Hur kommer jag åt mjukvarusynten det går inte med F11 i LE tacksam för svar
Opus99 Postat 27 september 2008 Postat 27 september 2008 Du är halvvägs där. Du sätter midiklaviaturen som input på spåret, men det tar bara hand om vilka toner du vill spela in. Vill du lyssna på dom också, så måste du använda något som ger ljud ifrån sig. Det gör man genom att sätta spårets output till den enhet som ska spela upp ljud basrat på midi-information du spelar/spelar in. I ditt fall är nog en mjukvarusynt det som ligger närmast till hands. Tryck på F11, så dyker "instrument-racket" upp. Klicka i någon av de tomma facken där, så får du upp en lista över alla mjukvarusyntar som finns installerade på din dator för närvarande. När en sån mjukvarusynt är öppnad, så syns den i listan för spårets outputs. Sätt spårets output till den mjukvarusynten, så bör du höra ljud. Du kan behöva välja ett annat ljud i synten om det inte passar den klang du vill ha. Lycka till
Rattlehead Postat 27 september 2008 Trådstartare Postat 27 september 2008 Du är halvvägs där. Du sätter midiklaviaturen som input på spåret, men det tar bara hand om vilka toner du vill spela in. Vill du lyssna på dom också, så måste du använda något som ger ljud ifrån sig. Det gör man genom att sätta spårets output till den enhet som ska spela upp ljud basrat på midi-information du spelar/spelar in. I ditt fall är nog en mjukvarusynt det som ligger närmast till hands. Tryck på F11, så dyker "instrument-racket" upp. Klicka i någon av de tomma facken där, så får du upp en lista över alla mjukvarusyntar som finns installerade på din dator för närvarande. När en sån mjukvarusynt är öppnad, så syns den i listan för spårets outputs. Sätt spårets output till den mjukvarusynten, så bör du höra ljud. Du kan behöva välja ett annat ljud i synten om det inte passar den klang du vill ha. Lycka till mjukvarusynten går bara att nå om man öppnar ett instrument spår. Hur ska jag kunna sätta klaviaturen till input om den inte går att välja? Det går bara att välja microsofts wavetable synt.
Claes Holmerup Postat 27 september 2008 Postat 27 september 2008 Input står normalt på "Any" och då tar den emot från vilken midikanal som helst. Eftersom du har kunnat spela in midi, så behöver du inte fundera mer på den delen. 😉 Det är Output du ska peka på en mjukvarusynt. Kan du bara välja Wavetablesynt på Output, så har du inte laddat in några instrument i VSTi-slotarna. Om du inte får fram det med F11, så leta i manualen efter "VSTi" eller "virtual instruments" eller liknande, så borde det finnas förklarat där. Jag har inte LE, så jag vet inte säkert hur det fungerar där - men jag har för mig att det är begränsat till bara 2 VSTi-slots eller något sådant...
Rattlehead Postat 27 september 2008 Trådstartare Postat 27 september 2008 Input står normalt på "Any" och då tar den emot från vilken midikanal som helst. Eftersom du har kunnat spela in midi, så behöver du inte fundera mer på den delen. 😛Det är Output du ska peka på en mjukvarusynt. Kan du bara välja Wavetablesynt på Output, så har du inte laddat in några instrument i VSTi-slotarna. Om du inte får fram det med F11, så leta i manualen efter "VSTi" eller "virtual instruments" eller liknande, så borde det finnas förklarat där. Jag har inte LE, så jag vet inte säkert hur det fungerar där - men jag har för mig att det är begränsat till bara 2 VSTi-slots eller något sådant... Varde ljud Jag har lyckats få fram ljud och spela in ett spår. tackar för infon. Jag satte all midi inputs och halion one på outputs men den där mjukvarusynten fick jag inte fram får kolla på det.
Rattlehead Postat 27 september 2008 Trådstartare Postat 27 september 2008 Input står normalt på "Any" och då tar den emot från vilken midikanal som helst. Eftersom du har kunnat spela in midi, så behöver du inte fundera mer på den delen. 😛Det är Output du ska peka på en mjukvarusynt. Kan du bara välja Wavetablesynt på Output, så har du inte laddat in några instrument i VSTi-slotarna. Om du inte får fram det med F11, så leta i manualen efter "VSTi" eller "virtual instruments" eller liknande, så borde det finnas förklarat där. Jag har inte LE, så jag vet inte säkert hur det fungerar där - men jag har för mig att det är begränsat till bara 2 VSTi-slots eller något sådant... Varde ljud Jag har lyckats få fram ljud och spela in ett spår. tackar för infon. Jag satte all midi inputs och halion one på outputs men den där mjukvarusynten fick jag inte fram får kolla på det. Grejen var att halion one synten som följde med gick bara att nå om man skapade ett instrument spår, midispår vet jag inte vad man ska ha till.
Claes Holmerup Postat 27 september 2008 Postat 27 september 2008 Det är möjligt att den versionen ser midispår som enbart till externa midisyntar i så fall, medan instrumentspår är till VSTi...?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.