Jump to content
Annons

Intensiv


Vad tycker du om Siv?  

17 röster

  1. 1. Vad tycker du om Siv?

    • Väldigt bra
      6
    • Det känns inte som vi har någon relation, än
      8
    • Gillar henne inte, Steve kan ta\'na
      3


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Intensiv

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella, featruring VacUM & Maxmaxmax

* GENRE: Ålandsbåtsjazz

* LÅTLÄNGD: 3:57

* KOMPOSITÖR: Hammagrella

* PRODUCENT: Hammagrella

* MEDVERKANDE: VacUm (bas & trumma), Maxmaxmax (doowop körer)

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.5 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Intensiv

Vad tror ni om den här grejen då? Testar lite ny stajl här. Ville först göra nåt lite jazzigare men föll in lite i gamla hjulspår, men kul blev det!!

Taxam för kommentarer om själva låten och även om ljudet.

5/12, NY VERSION med gästmusikanter!

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

helt klart rätt och skön känsla. Jag hade nog mått bra av än lite "matigare" bas i botten Hihaten(eller ngt) som går hela tiden under verserna är lite för hög och känns enformig. Men annars är det en soft låt helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror sången hade tjänat på att lyftas fram lite, lite väl mycket reverb upplever jag. Kören tycker jag tar lite väl stor plats när den kommer in.

Håller sedan klart med om hihaten, sänk den lite, och lyft fram resten av trumsettet lite, just nu drunknar allt vad snares heter därbak.

Sen tror jag leadpianot ska ner ett litet uns, samt att jag vill ha lite mer bas. Hmm... var väl allt.

Intressant låt annars. Soft såhär på nattkvisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hihatten lite för mycket. Reverbet kanske lite för starkt eftersom den dominerar ljudbilden.

Sången är lite hård. kanske reverbet här med.

Piano och cymbaldrillarna där vid 3.29 låter lite konstruerade. JAg skulle jobba lite mer med velocity och tighta till pianot lite.

Arrangemanget är helt okej. Snygga harmonier. Lite mer blås? Det hade varit snyggt med mutade trumpeter i bakgrunden.

Låten som sådan håller god hammagrella-klass, vilket alltid landar på snittbetyg fyra.

Slutet är värt ett stort plus bara det... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte denna ligger på Hammagrella-topp-klass alls. Dels har du gjort det förbjudna: synthsaxofon, och sen är rhodesprogrammeringen ganska yxig. Låten i sig är det inget större fel på, men det är nog inspelningen/mixen som inte riktigt håller.

Men 3a pga av att det är (som vanligt) en sjysst låt.

edit: det är trummornas fel ganska mycket att jag stör mig på saker (märkte jag nu). Gör ett sjysst bossanovakomp eller nåt så kommer det lyfta hela låten!!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

pyshihat'en är alldeles för hög, elpianot/orgeln/spik-rhodes'et ? 😉 är också lite hög och har en liten otrevlig peak i övre mid'en som du kanske borde fila ner

rösten låter insjunken, kompressorn jobbar lite mycket på virveln..det låter kompressorsmack - mondo -

..men..

*Hahaha*...kom på mig själv att sitta o flina åt låten när jag tänkte på VacUm's bossa-idé, det skulle vara klockrent.

Jag tror det är ditt val av trummor som kackar ihop låten.. sen att några volymreglar inte står i rätt förhållande tillvarandra är väl ett smärre problem.

Åk bort till slagverket och casha in ett gammalt rökigt jazz-trumset istället..och vispa till ett krämigt bossakomp vettja..

väntar på trevlig fortsättning på denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer inte så mycket innan 2:44 då kommer allt igång, om jag var dig så skulle jag gå in med den figuren tidigare och jag är inte säker på att bossan skulle tillföra nå't, försök att labborera med trummorna...att dom spelar mer utan att ta över och sedan är pianot så mycket på ettan fram till just 2:44 vilket gör att det blir lite stifft i rytmen, det rullar inte igång riktigt. Hör skillnaden när det är pianosolo vid uppgången....annars helt lugnt...och det är inte alla som har råd att gössla med bra figurer just när låten slutar. Skulle vara kul att höra vart det hade tagit vägen eller bygga en helt annan låt av det jazziga....

Good Work karl 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, okej 😉 , jag hör vad ni säger. Please skicka ett schysst bossa-komp i rätt bpm så slänger jag in det direkt . Ni har min mejladress. 🙂 !

🙂 Det ska jag fanimej göra bara för det.

Men inte nu, imorrn eller så.

Kan du inte göra en version utan trummor och bas så fixar jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, okej  😆 , jag hör vad ni säger. Please skicka ett schysst bossa-komp i rätt bpm så slänger jag in det direkt . Ni har min mejladress. 🙂 !

😄 Det ska jag fanimej göra bara för det.

Men inte nu, imorrn eller så.

Kan du inte göra en version utan trummor och bas så fixar jag det?

Det är taget! Jag fixar! Se dig själv som blivande rytmsektion i Hammagrella VacUm! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, okej  🙁 , jag hör vad ni säger. Please skicka ett schysst bossa-komp i rätt bpm så slänger jag in det direkt . Ni har min mejladress. 🙁 !

🙁 Det ska jag fanimej göra bara för det.

Men inte nu, imorrn eller så.

Kan du inte göra en version utan trummor och bas så fixar jag det?

Det är taget! Jag fixar! Se dig själv som blivande rytmsektion i Hammagrella VacUm! 🙁

🙁 Man är stolt och hedrad. Fixar till helgen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Ingent topp tre det här mannen....Väntar på att Bossakungen Astor kommer in och slår med tops på plyschkuddar i den här låten istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Siv du är så intensiv 😆 Inspirerad av Robban Brobergs "Ullatrapid" kanske?

Tycker det låter som en bra idé. Fina ackord här och var.

Däremot så kommer låten knappt igång, ungefär samma trumkomp från början till slut. Det är mycket som känns för kvantiserat också, speciellt elpianot.

Ska bli kul att höra den med vacums bossakomp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

mot slutet är ackordfärgerna schyssta, innan dess tycker jag de kunde hottas upp lite. Det är ju ändå ålandsbåt!

helschysst låt, men lite stelbent. Ifsig, så kanske ålandsdansen går?

Om det finns läge i nästa vecka så lägger jag gärna falsettkörer på den här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns läge i nästa vecka så lägger jag gärna falsettkörer på den här.

Det är taget Maxman! VacUm håller på att pula på ett schysst bossakomp så jag slänger över en avskalad version till dig som du gärna får hälla på lite intensiva backing vocals på.

Torre: saxen är igenpluggad med Grahns muffinsdeg och kommer inte att användas igen på ett tag.

Viktor: hihaten är numera strypt, tillbucklad med en slägga och används som hatt för tokroliga kineser på firmafest

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Okej, nu finns en ny version upplagd med Hammagrella Studio Forum All Star Band!

STORT TACK till VacUm som lagt ett grymt groovy bossakomp med bas o vispar samt Maxmaxmax's helcrazy doowoop-körer som tar ålandsbåten ner till Karibien och vidare motl Disneyland....

Ännu mera intensiv

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

nejnej, hästjobbet är bossa-bossen Groovemaster V´s förtjänst!

Hammagrella, tack att jag fick vara med på ålandsbåten.

Vi har väl matchande kostymer?

EDIT: förresten, kan vi inte göra en låt till på de sista tio sekundrarna?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...