Jump to content
Annons

Svängiga trummor?


Pelle (oregistrerad)

Recommended Posts

Pelle (oregistrerad)

Jag är en grym trummis i verkligheten 😄 men när man är i cyberspace gäller ju inte samma regler.

Hur ska jag svänga till mina midi trummor som jag gör i repan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bengan (oregistrerad)

1. DYNAMIK; Använd inte lika hårda slag hela tiden....reglera med "velocity".

2. Ta det lugnt med absolut hårdkvantisering. Det blir gärna lite "stifft".

3. Detaljer; Släng in lite detaljer så som spökslag och annat. Det är väl minsta problemet om du är grym trummis på riktigt. Försök tänka som en trummis (det går kanske inte?????).

Tveksamt om du blev så hjälpt av det där, men en start är det säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelle (oregistrerad)

Tack för tipsen!

Men hur menar du med hårdkvantisering? 😄

t,ex

Jag spelar en 4/4 låtar med ett vanligt komp (bastrumma 1,3 virvel 2,4 hihat 8 delar) Jag lägger kompet med hjälp av keyboarden och försöker få det att svänga men det blir ju aldrig så man vill ha det exakt. om jag då ställer in hihat så jag kvantiserare den på 8 delar då blir det ju så där stifft. 🙁 Hur ska jag undvika att få det stift men ändå kvantiserat och svängigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Men hur menar du med hårdkvantisering? 😳

t,ex

Jag spelar en 4/4 låtar med ett vanligt komp (bastrumma 1,3 virvel 2,4 hihat 8 delar) Jag lägger kompet med hjälp av keyboarden och försöker få det att svänga men det blir ju aldrig så man vill ha det exakt. om jag då ställer in hihat så jag kvantiserare den på 8 delar då blir det ju så där stifft. 🙁 Hur ska jag undvika att få det stift men ändå kvantiserat och svängigt?

Det bästa om du vill att det skall svänga är förstås att inte kvantisera. Annars är 8 kvant alldeles för lågt på hi hat, uppimot 32/64 bör låta bättre. Du kan också använda det tecken som liknar ett Q i verktygslådan och hämta sväng från en annan part genom att dra den part du vill ha svänget i från till den part du vill skall svänga.

Ett annat tips är att inte ha note on inställt på kvantiseringen utan ställ den tex på interactive (eller vad den heter) så flyttar du noterna tex 25% (detta kan du ställa in själv).

Just detta med svängiga midi trummor är små jobbigt att komma underfund med, jag brukar försöka spela allt live på klaviaturen och justera eventuella fel i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta tycker jag funkar:

1. Skaffa en CD med som har trumloopar gjorda av en riktig trummis. T ex ProSamples, Pop & Rock Drumloops. Det ingår en massa olika samplingsformat.

2. Dela upp trumloopen med t ex Propellerhead Recycle.

3. När man har varje trumslag uppdelat i trumloopen kan man importera Recyclefilen till Cubase. Trumloopen anpassar sig till hastigheten i det aktuella projektet.

4. Lägg på midi trumfills manuellt via keyboard eller direkt i Cubase.

5. Sätt Mute på de trumslag i trumloopen som överlappar trumfillsen.

Man får med detta ett autentiskt sväng men med flexibiliteten som midi ger.

Om man vill kan man fördela den uppdelade trumloopen på flera kanaler för individuell mixning av olika trummor.

😳

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Använd också dynamiskt multisamplade trumljud och se till att de "crossfadas" över dynamikkgränserna. Detta har iofs inget med själva tidsvänget att göra, men ger ett otroligt lyft för det dynamiska svänget om samplingarna är bra gjorda (de brukar vara rätt dyra, men det räcker å andra sidan med ett bra trumset).

För er som är nya på det här med datormusik och konstiga termer:

Dynamiskt multisampling innebär att tex en trumma är inspelad många olika gånger när trummisen spelar olika hårt på den. De flesta instrument låter ju inte bara starkare ju "hårdare" man slår, knäpper eller trycker på dem, utan också annorlunda.

Crossfade innebär i detta fall att man låter de olika ljuden i olika styrkenivåer tona in i varandra så att inte gränsen mellan tex en svag virveltrumma och en halvstark sådan kommer helt abrubt, utan i stället stegvis mixas in i varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...