Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har fått foam zorb 50 paneler efter vad som kändes som en evighets längtan!

2 kartonger, 40 stycken, de är 30x60 cm var. frågan är dock hur jag ska sätta upp dom på vägg/tak?

vill ju inte göra hål i dom eller så. tips?=)

30877.jpg

Annons
Postat

Ta en titt i artikeln om akustikbehandling och läs om spegelmetoden. 🙂

När det gäller monteringen, så funkar det med spik om du sätter kanske 6-8 spik per panel, utspritt i "dalarna" på panelerna - eller så kan du sätta fast dem med vattenbaserat lim (PL600, som finns på alla byggmarknader) - men punkta fast dem i så fall, så att du kan ta ner dem utan att förstöra dem helt, om du skulle flytta någon gång i framtiden...

Postat

När det gäller monteringen, så funkar det med spik om du sätter kanske 6-8 spik per panel, utspritt i "dalarna" på panelerna - eller så kan du sätta fast dem med vattenbaserat lim (PL600, som finns på alla byggmarknader) - men punkta fast dem i så fall, så att du kan ta ner dem utan att förstöra dem helt, om du skulle flytta någon gång i framtiden...

tack, men jag undviker nog helst spik.. hur menar du är du skriver punkta fast? hur blir det sennär jag ska ta av dom förstörs panelerna?

Postat (redigerat)

tack, men jag undviker nog helst spik.. hur menar du är du skriver punkta fast? hur blir det sennär jag ska ta av dom förstörs panelerna?

Om du limmar, så sätter du punkter med lim ute i hörnorna och någon punkt i mitten - altså typ 5 punkter per panel. Då kan du "såga" av dem längs väggen med hjälp av en tunn gitarrsträng eller liknande om du behöver ta ner dem. Då förstör du inte så mycket av dem, utan bara lite på baksidan, så de kommer att gå att montera upp igen.

Om limmet inte fäster direkt, så kan du använda det som man gör med kontaktlim; sätt lim på panelen och tryck den sedan mot väggen där den ska sitta. Vänta sedan tills limmet är yttorrt och tryck sedan panelen på plats, så griper den ganska snabbt.

Redigerat av Claes
Postat

okej tack, tror du det funkar med limpistol? det fästar ju snabbt och blir sådär hårt så att man kan som du sa "såga" ifall de ska ner någon dag

Postat
okej tack, tror du det funkar med limpistol? det fästar ju snabbt och blir sådär hårt så att man kan som du sa "såga" ifall de ska ner någon dag

sprang iväg och köpte dl600=) får se hur det går senare när dom ska upp hehe

Postat

sprang iväg och köpte dl600=) får se hur det går senare när dom ska upp hehe

Det var nog bra. Jag vet inte vilken sorts lim det brukar vara till limpistol, men om man använder lösningsmedelsbaserat lim, så smälter skummaterialet - och det är ju inte så kul... 🙂

Det vattenbaserade PL600 är beprövat i många studios. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.