Jump to content
Annons

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat
Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

HD systemet går löst på ca 100 000 kr och uppåt.

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Ok, det finns väl billigare M-Audio-kort än 3000 kr?

Om man köper ett utan "bundle", utan PT och extra tillbehör?

Ja, men lägger man till kostnaden för PT M-powered så är du uppe på lika mycket som med en Mbox 2 tex, och har du inga jättekrav på inspelningen (antal preamps osv.) så har du Mbox mini för ca 3000 och då ingår PTLE, rätt prisvärt ändå.

Vad gäller PTLE vs. PTHD så är det ju ett enkelt val för de flesta med tanke på priset. Vill du så kan du köpa till Music Production Toolkit till LE så får du en hel del av de funktionerna som är limiterade att försvinna/"gå högre" tex multispårs beat detective och fler spår.

Men jag vill inte ha nån budgetversion, då ska jag väl köpa M-powered? Eftersom HD är ganska overkill för en amatör? För om det kostar 100 k så är det bara att glömma 😆

Vad är det som skiljer mellan LE och M-powered?

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Ja, men lägger man till kostnaden för PT M-powered så är du uppe på lika mycket som med en Mbox 2 tex, och har du inga jättekrav på inspelningen (antal preamps osv.) så har du Mbox mini för ca 3000 och då ingår PTLE, rätt prisvärt ändå.

Vad gäller PTLE vs. PTHD så är det ju ett enkelt val för de flesta med tanke på priset. Vill du så kan du köpa till Music Production Toolkit till LE så får du en hel del av de funktionerna som är limiterade att försvinna/"gå högre" tex multispårs beat detective och fler spår.

Men jag vill inte ha nån budgetversion, då ska jag väl köpa M-powered? Eftersom HD är ganska overkill för en amatör? För om det kostar 100 k så är det bara att glömma 😆

Förutom att de kräver olika hårdvara så är det enda som skiljer dem mjukvarumässigt är stödet för film med tillägget dv toolkit som är Le systemens grej.

Redigerat av Apep
Postat

Var får man tag på demo?

Men jag vill inte ha nån budgetversion, då ska jag väl köpa M-powered? Eftersom HD är ganska overkill för en amatör? För om det kostar 100 k så är det bara att glömma :rolleyes:

Förutom att de kräver olika hårdvara så är det enda som skiljer dem mjukvarumässigt är stödet för film med tillägget dv toolkit som är Le systemens grej.

För att klargöra kanske vi ska tillägga att det alltså är LE som är det "bättre" av dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.