Jagärsnabb Postat 15 september 2008 Anmäl Dela Postat 15 september 2008 Hello! Jag funderar på att gå över till pro tools Le från cubase och har ett par frågor som jag inte lyckats finna svar på riktigt... Det här med begränsningen till 32 audio-tracks, hur menas? är det 32 audio-tracks som i spår jag spelat in själv? T.ex ett jävla gäng akustiska gitarrer som menas? Kan jag isf använda de 32 spåren med akustiska gitarrer och sedan t.ex skicka ut kanalerna från addictive och spela upp samtidigt eller räknas dom in där och kan därmed in spelas? isf skulle det ju bli, typ 42 eller va de blir... Eller räknas alla såna typer av spår (kanaler från addictive, Reason osv) som virtuella spår? Anledningen till att jag tänkt gå över är bland annat att jag känner det som att jag kommer trivas bättre i de och att man får bättre överblick och bättre koll på projecten i vissa aspekter. Jag tänkte skaffa mig en Mbox 2 Pro. Den har tillräckligt med ingångar och utgångar för mig och den verkar bra. 2 separata hörlursutgångar är underbart... Nån som haft några problem med den? Är en Mbox 3 möjligen på väg kanske? Svara efter bästa förmåga 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 (redigerat) Vanliga PT le kan spela upp 32 audio spår samtidigt och 256 midi/instrument spår samtidigt. Med tillägget Music Production Toolkit kan man spela upp 48 audio spår samtidigt. Allt som är i vågform alltså inte midi eller instrumentspår räknas till audiospår. eller hur man ska förklara det? Någon klarhet? Man kan trxia lite med rewire mot ableton Live o få extra audio spår uppspelade därifrån med i pro tools Redigerat 16 september 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 (redigerat) Bara som komplettering. Det är inte 32 audiospår du får utan 32 voices. detta innebär att ett monospår är 1 voice och ett stereo spår är två voices. Dock med uppgraderingen music production toolkit så är det 48 Kanaler och inte voices. Angående Addictive så kan du skicka dessa till AUX-kanaler i Pro Tools. Du kan då lägga Rtas effekterna som du vill ha, men det tar inte upp några audiokanaler. Nackdelen är att Addictive måste vara igång och tar processorkraft. MVH Anders Redigerat 16 september 2008 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jagärsnabb Postat 16 september 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Aha! Men då förstår jag typ.. Då var det ungefär som jag misstänkte, om jag nu förstått rätt vill säga 😉 Jo jag vet att addictive måste vara igång och så, det är inget problem. Förövrigt undrar jag om RTAS-effekter drar mer kraft generellt än VST-effekter till t.ex cubase? Dessutom, vad jag förstått så finns det endast 6 st inserts per kanal i Pro Tools? Man kan ju iofs senda iväg eller bussa till ett annat aux-spår å slänga på lika många extra där? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Bara som komplettering. Det är inte 32 audiospår du får utan 32 voices. detta innebär att ett monospår är 1 voice och ett stereo spår är två voices. Dock med uppgraderingen music production toolkit så är det 48 Kanaler och inte voices. Riktigt, har själv alltid kört pt le med music production toolkit så var visst lite inne i de tankarna o glömde att det var voices i vanliga pt le.my bad! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pompe Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Bara som komplettering. Det är inte 32 audiospår du får utan 32 voices. detta innebär att ett monospår är 1 voice och ett stereo spår är två voices. Dock med uppgraderingen music production toolkit så är det 48 Kanaler och inte voices. Angående Addictive så kan du skicka dessa till AUX-kanaler i Pro Tools. Du kan då lägga Rtas effekterna som du vill ha, men det tar inte upp några audiokanaler. Nackdelen är att Addictive måste vara igång och tar processorkraft. MVH Anders Addictive kan , likt många andra instrumentpluggar och synthar, läggas på Instrument-spår, då slipper du använda midi+AUX funktionen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Bara som komplettering. Det är inte 32 audiospår du får utan 32 voices. detta innebär att ett monospår är 1 voice och ett stereo spår är två voices. Dock med uppgraderingen music production toolkit så är det 48 Kanaler och inte voices. Angående Addictive så kan du skicka dessa till AUX-kanaler i Pro Tools. Du kan då lägga Rtas effekterna som du vill ha, men det tar inte upp några audiokanaler. Nackdelen är att Addictive måste vara igång och tar processorkraft. MVH Anders Addictive kan , likt många andra instrumentpluggar och synthar, läggas på Instrument-spår, då slipper du använda midi+AUX funktionen Ja, det va inte det jag menade. Menade om man ville multichannelö out att man använda sig av AUX och inte behöva ta upp audiotracks för detta 😆 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jagärsnabb Postat 16 september 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Men instrument spåren tillkommer väll utöver audiotracksen?! Och man kan lägga inserts på instrumentspåren med? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 16 september 2008 Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Men instrument spåren tillkommer väll utöver audiotracksen?!Och man kan lägga inserts på instrumentspåren med? Yes Yes, instrumentspåren kan man behandla med effekter som om det vore audio spår - pluggar osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jagärsnabb Postat 16 september 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 16 september 2008 Låter härligt det! Men är det nån som har en aning om en Mbox 3 skulle va på intågande? Skulle ju inte va omöjligt eftersom 003orna kom för ett tag sen nu... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jagärsnabb Postat 19 september 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 19 september 2008 Låter härligt det! Men är det nån som har en aning om en Mbox 3 skulle va på intågande? Skulle ju inte va omöjligt eftersom 003orna kom för ett tag sen nu... Nån som har en aning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ColdBlooded Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Om du redan har ett ok ljudkort så finns det väl ingen större anledning att byta till protools, förutom att det är bekvämt att jobba med. Kolla in tex samplitude 10 innan du bestämmer dig... Det är riktigt najs faktiskt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Protools LE ska tydligen ha sämre ljudmotor än Cubase. Man har sparat in även på den i Protools LE-version. Varför vill du ha Protools? Kommer du göra fler hits då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Anledningen till att jag tänkt gå över är bland annat att jag känner det som att jag kommer trivas bättre i de och att man får bättre överblick och bättre koll på projecten i vissa aspekter. Protools LE ska tydligen ha sämre ljudmotor än Cubase. Man har sparat in även på den i Protools LE-version. Varför vill du ha Protools? Kommer du göra fler hits då? Om PT LE har bättre eller sämre ljudmotor än Cubase har jag ingen aning om, men vad jag vet räcker PTs ljudmotor till gott och väl. Tror snarare det handlar om vilket program man trivs att arbeta i, och det har ju Jagärsnabb redan svarat på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Protools LE ska tydligen ha sämre ljudmotor än Cubase. Man har sparat in även på den i Protools LE-version. Varför vill du ha Protools? Kommer du göra fler hits då? Sämre ljudmotor? Det är i princip ingen ljudskillnad mellan Cubase, PT LE eller Audacity. Förutom att PT LE inte har delay kompensation för pluggar så gillar jag det bättre för audiodelen än Cubase. Det kan vara en anledning eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Kör PT demon ett tag och testa hur du gillar att jobba med PT. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Jo det är det! Det är skillnad på hur codecs tolkas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 (redigerat) Jo det är det! Det är skillnad på hur codecs tolkas. . Vad är det som skiljer dem åt? Redigerat 23 september 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 (redigerat) ... Redigerat 23 september 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Jo det är det! Det är skillnad på hur codecs tolkas. När kör du codecs vid okomprimerad inspelning? Nej PT låter inte sämre än Cubase. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 (redigerat) Jo det är det! Det är skillnad på hur codecs tolkas. Antar att du pratar om summeringen då eller? I så fall kan jag tillägga att vi gjorde ett test här på forumet med vitt brus från Logic, Cubase och Pro Tools le för ett tag sedan och skillnaderna va minimala. Så summeringen är det ingen skillnad på iaf va det vi kom fram till efter testet. Kommer dock inte ihåg vilken tråd det va nu 🙂 MVH Anders EDIT: Här va tråden 🙂 https://www.studio.se/index.php?showtopic=47853&st=60 Redigerat 23 september 2008 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 http://www.3daudioinc.com/3db/forumdisplay.php?f=15 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 http://www.3daudioinc.com/3db/forumdisplay.php?f=15 Oj, det va många trådar. Det orkar jag inte läsa 😆 :lol: Men bevisar de trådarna att summeringen är hörbar skillnad i mellan olika DAW:s? Konstigt eftersom det inte va det med vitt brus och även när KVR gjorde sitt test som det stod om i tråden jag länkade till. Hursomhelst, jag kan inte höra om en mix är gjord i Cubase, pro tools eller sonar eller vilket DAW man nu vill välja. Och så som det låter i mitt DAW, så låter även min bounce, och jag kan inte höra någon skillnad efter summeringen iaf. Men om det stämmer att alla DAW:s låter olika i sin summering och att det finns ordentliga bevis så är det ett helt klart intressant ämne att diskutera. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 Men Digidesign (de små svinen) Har medvetet begränsat antalet tracks eller voices på de mindre systemen och även medvetet gjort en sämre ljudmotor till dessa för att hålla dom i en betydligt lägre klass än Pro Tools HD. Därför är det bättre att välja en annan DAW än Pro Tools om man inte köper ett HD-system. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 (redigerat) Infinite Wave Audios stora undersökning - som testade sample rate conversion, enbart mjukvara alltså, inte hårdvara - visade på ganska tydliga skillnader mellan olika inspelningsprogram vad aliasing beträffar. Där hamnade cubase ganska långt ner på listan, medan Protools (HD) hamnade ganska högt upp. Det var lite av en ögonöppnare att jämföra olika program med varandra faktiskt. Logic 8 t.ex. hade ännu större aliasing problem på OSX tiger än cubase på en PC, medan exakt samma version av Logic 8 på OSX Leopard var avsevärt mycket bättre. Men som alltid så är skillnaderna så pass små, så dom visar sig först om man är oaktsam med vad man gör eller om man gör samma sak om och om och om igen. Redigerat 23 september 2008 av Opus99 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 23 september 2008 Anmäl Dela Postat 23 september 2008 medvetet gjort en sämre ljudmotor till dessa för att hålla dom i en betydligt lägre klass än Pro Tools HD. Är skeptiskt till att det skulle vara en betydligt sämre ljud/mix-motor mellan LE och HD systemen. Men olika ljudmotorer är det, HD systemet kör med 48-bit fixed point motor medan le en 32 bit floating point.,, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 24 september 2008 Anmäl Dela Postat 24 september 2008 Att tro man hör skillnad på DAW i summering är som att tro på Genesis kablar som man stoppar in i sin kraftplanta. Trams! Fokusera på annat än "ljudmotorn" i en DAW. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2008 Anmäl Dela Postat 24 september 2008 Att tro man hör skillnad på DAW i summering är som att tro på Genesis kablar som man stoppar in i sin kraftplanta.Trams! Fokusera på annat än "ljudmotorn" i en DAW. Det är inte riktigt samma sak. Jag hör tex stor skillnad på signalkablar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 24 september 2008 Anmäl Dela Postat 24 september 2008 (redigerat) Det är ju fakta att olika program låter olika så det är väl inte så mycket att diskutera. Men HUR mycket man hör är en helt annan femma, om du hör skillnad mellan PTLE och HD skulle jag bli imponerad! 😎 Vilket som, när man väljer DAW ska man bara bry sig om två saker (typ): 1. vilken DAW känns bäst för mig att jobba med 2. uppfyller den alla krav jag har på ett DAW BAM! 🙂 Redigerat 24 september 2008 av JonasW Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ColdBlooded Postat 24 september 2008 Anmäl Dela Postat 24 september 2008 Det hänger inte på mjukvaran när det gäller Le/HD utan AD/DA omvandlingen. HD interfacen är ju betydligt fetare än 002/003 osv.... Så i det avseendet låter HD bättre... Men höra skillnad på mjukvaran i sig......hmmmmm... Näää 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.