Jump to content
Annons

Vart sparas allt?

devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Det är såhär att jag nyligen har köpt en ny extern hårddisk och har installerat protools och allt på den. Men när jag sparar filerna och mapparna så sparas de ibland på standard hårddisken, i rooten av c:. Fades och audio filer, inget annat.

Låt säga jag öppnar en mapp i min externa hårddisk som heter låt1. När jag är färdig och allt och sparar den. Så sparas de flesta filer i c: och nästa gång jag öppnar filen igen (på den externa) får den givetvis söka igenom för att hitta filerna.

Vad beror det här på och framförallt; hur fixar jag det här?

Har provat söka runt och prova lite men hittar inget.

Tacksam för svar!

Annons
Postat
  JonasW sa:
Väljer du att de ska sparas på externa disken och de hamnar på interna?

Precis, öppnar de på externa och väljer spara som på externa. Ändå kommer vissa filer (endast audio och fade filer) i rooten på den interna.

Postat
  devilmaycry sa:
  JonasW sa:

Precis, öppnar de på externa och väljer spara som på externa. Ändå kommer vissa filer (endast audio och fade filer) i rooten på den interna.

Detta låter riktigt skumt! Är det så att du hade dina sessions på den interna från början och flyttade över till den externa? kanske något där som gör att det går snett. Du kan ju testa att öppna sessionen, välj spara som och döp den till något annat på din externa innan du spelar in. Men jag tror inte på detta särskilt mycket. Låter bara skumt i mina öron faktiskt. Men du kan ju testa och se om det funkar, annars är det nog digidesigns support som gäller.

MVH

Anders

Postat
  Gizmozis sa:
  devilmaycry sa:
  JonasW sa:

Detta låter riktigt skumt! Är det så att du hade dina sessions på den interna från början och flyttade över till den externa? kanske något där som gör att det går snett. Du kan ju testa att öppna sessionen, välj spara som och döp den till något annat på din externa innan du spelar in. Men jag tror inte på detta särskilt mycket. Låter bara skumt i mina öron faktiskt. Men du kan ju testa och se om det funkar, annars är det nog digidesigns support som gäller.

MVH

Anders

När jag skaffade den externa ominstallerade jag protools till den externa, och flyttade allt protools relaterat data. Så kan ju vara något där som strular, ska kolla vidare på det idag.

Postat
  devilmaycry sa:
  Gizmozis sa:
  devilmaycry sa:
  JonasW sa:

MVH

Anders

När jag skaffade den externa ominstallerade jag protools till den externa, och flyttade allt protools relaterat data. Så kan ju vara något där som strular, ska kolla vidare på det idag.

Okej, så Pro Tools är installerat på den externa disken? Pro Tools ska ligga på systemdisken, men dina sessions kan ligga på den externa. Kanske är det som strular.

MVH

Anders

Postat

Kolla "disk allocation" i ditt projekt, där står det vart varje respektive track sparar sin audio, kolla att allt stämmer.

Men som Gizmozis säger ska du nog lägga PT på systemdisken.

Postat

Nu har jag ominstallerat protools till systemdisken. Problemet kvarstår dock.

Om jag går in på "Disk Allocation" och kollar så är alla spår ställda som "c:/låtnamn" under "root media folder". Hur ändrar jag dessa?

Postat (redigerat)

Sorry för dubbel.

Redigerat av devilmaycry
squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu är jag inte helt hundra då jag alltid jobbar med oftast ett spår i protools. Men du håller in musen på den fliken som visar kanalen där det nu står c: till din andra disk kommer upp som alternativ. Kanske går det att markera fler spår. Kom ihåg att om du en gång spelat in en session på den interna och öppnar en kopia från den externa, kommer protools peka mot original-alocation dvs c:.

Så ta för vana att gå in där och kolla.

Redigerat av squareone
Postat
  squareone sa:
Nu är jag inte helt hundra då jag alltid jobbar med oftast ett spår i protools. Men du håller in musen på den fliken som visar kanalen där det nu står c: till din andra disk kommer upp som alternativ. Kanske går det att markera fler spår. Kom ihåg att om du en gång spelat in en session på den interna och öppnar en kopia från den externa, kommer protools peka mot original-alocation dvs c:.

Så ta för vana att gå in där och kolla.

Ahh, äntligen. Trög som man är provar man allt utom att hålla inne =)

Tack så mycket för hjälpen alla!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.