Jump to content
Annons

Jag behöver eq, kompressor o gate


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Vet att det redan finns en tråd om gratispluggar, men ja skrev där o fick inget svar så jag provar att starta en egen tråd.. 🙂

Jag behöver alltså en bra eq, kompressor o en gate till mitt Cubase SX3 som är gratis, så alla tips är välkommna 🙂 kör på! 😛

EDIT: gärna med flera presets, då jag själv inte är jättebra på att använda eq, komp. o gate ännu..

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer. Det är bäst att börja med de pluggar som följer med ditt DAW-program. När du har lärt dig använda dem ordentligt, så har du lärt dig tillräckligt för att veta vilka brister som finns och kan alltså lättare avgöra vad du behöver ha för något om det är så att du känner att de inte räcker hela vägen fram. Att samla på sig en massa pluggar innan man har lärt sig använda dem som redan finns, är meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bra dynamikprocessor i cubase, som heter Dynamics. Den har inte direkt några presets, men ... presets är bara till för att man ska slippa lära sig 🙂

Men jag tycker presets är bra för att kunna se ungefär hur "grundkompressionsinställningen" är för en elgitarr, bas o sånt typ..så kan man jobba vidare själv utufrån det. Jag menar inte att jag ska använda mig av bara presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bra dynamikprocessor i cubase, som heter Dynamics. Den har inte direkt några presets, men ... presets är bara till för att man ska slippa lära sig 🙂

Men jag tycker presets är bra för att kunna se ungefär hur "grundkompressionsinställningen" är för en elgitarr, bas o sånt typ..så kan man jobba vidare själv utufrån det. Jag menar inte att jag ska använda mig av bara presets.

Presets är egentligen i stort sett helt meningslösa eftersom den som skapar en preset inte kan förutse hur insignalen som ska behandlas ser ut - så man måste faktiskt använda öronen till sådant medan man skruvar. Lämplig inställning för exempelvis kompressorn för en gitarr, är det ju en enorm skillnad på om det handlar om metal, pop eller visor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller iofs med tidigare inlägg i tråden om att det är vettigt att lära sig de pluggar man redan har, men tipsar ändå på mina senaste gratis-favoriter Bootsy´s plugins - använder dessa i stället för Antress freebies numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två asbra gratiskompressorer:

Endorphin

Blockfish

...båda från DIGITALFISHPHONES.

Blockfish ligger i 3packet "the fish fillets"

Bra fungerande presets i bägge. Och ja, jag är en av de (få?) som faktiskt uppskattar vetttiga presets. Nånting att utgå ifrån. Man kan lära sig ratta rätt mycket ljud genom att jämföra två presets. "Hur står rattarna och varför låter det såhär olika"

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Där finns några bra gratispluggar. Jag gillar dem iaf. 🙁 Finns dock ingen gate.. Men som sagt så har du grejer som följer med Cubase som duger.

Edit: Annars finns ju alltid massa sidor med gratispluggar. http://www.freevstfx.com/index.php

Bara att ladda ner och testa!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...