Jump to content
Annons

Vilka program bör jag använda förutom Cubase?


Fittraketerna

Recommended Posts

Nu är det så att jag ska göra en skiva. Jag är total nybörjare vad gäller mixning och redigering av ljud.

Jag har köpt en ny dator och har beställt en liten studio.

Jag har tänkt använda cubase för jag har pillat lite med det förut med en polare och det verkar vara ett hyggligt program.

Nu är frågan: Vilka program kommer jag behöva utöver Cubase?

Jag ska spela in gitarr, bas och sång/skrik själv. Så man kanske behöver många olika program för att få allt att låta bra, eller funkar det bra att mest bara använda Cubase? Jag har sett att några har diskuterat Guitar Rig. Är det något för mig tror ni?

Musiken jag spelar är åt hardcore/metalcore-hållet, så jag vill gärna ha ett maffigt gitarrljud.

För trummorna hade jag tänkt att använda drumkit from hell, vilket min kompis tipsade mig om. Det verkar inte vara det bästa alternativet, men det duger nog för mig.

Om ni vill höra ungefär hur jag vill att det ska låta så kan ni lyssna på den här länken. Det är ungefär sån här musik jag vill göra:

/tha n00b

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om vi pratar förstärkar simulatorer för gitarr så är revalver MK II och MK III väldigt bra, tycker de dänger guitar rig.

Annars så behöver du kanske lite plugins, waves har lite bundles med hyffsade kompressorer och dylikt.

Amplitube kan annars vara ett alternativ till revalver

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du är "total nybörjare" tycker jag att du ska börja lugnt (kostnadsmässigt).

Program att spela in i: REAPER.

Gitarr-plugg: Dirthead eller Aradaz Amp (finns i tre modeller). Sedan finns ju (min favorit) SimulAnalogs JCM900 — men den pluggen är nog mindre lämplig som "metal"-plugg.

När det gäller trummor så finns det inga bra free/shareware-alternativ. Lägg pengarna på Addictive Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi pratar förstärkar simulatorer för gitarr så är revalver MK II och MK III väldigt bra, tycker de dänger guitar rig.

Annars så behöver du kanske lite plugins, waves har lite bundles med hyffsade kompressorer och dylikt.

Amplitube kan annars vara ett alternativ till revalver

Okej, ska kika på det. :] Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du är "total nybörjare" tycker jag att du ska börja lugnt (kostnadsmässigt).

Program att spela in i: REAPER.

Gitarr-plugg: Dirthead eller Aradaz Amp (finns i tre modeller). Sedan finns ju (min favorit) SimulAnalogs JCM900 — men den pluggen är nog mindre lämplig som "metal"-plugg.

När det gäller trummor så finns det inga bra free/shareware-alternativ. Lägg pengarna på Addictive Drums.

Spelar man inte in i Cubase? ._.

Och jag brukar kunna fixa de flesta programmen gratis... ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att jag ska göra en skiva. Jag är total nybörjare vad gäller mixning och redigering av ljud.

Jag har köpt en ny dator och har beställt en liten studio.

Jag har tänkt använda cubase för jag har pillat lite med det förut med en polare och det verkar vara ett hyggligt program.

Nu är frågan: Vilka program kommer jag behöva utöver Cubase?

Jag ska spela in gitarr, bas och sång/skrik själv. Så man kanske behöver många olika program för att få allt att låta bra, eller funkar det bra att mest bara använda Cubase? Jag har sett att några har diskuterat Guitar Rig. Är det något för mig tror ni?

Musiken jag spelar är åt hardcore/metalcore-hållet, så jag vill gärna ha ett maffigt gitarrljud.

För trummorna hade jag tänkt att använda drumkit from hell, vilket min kompis tipsade mig om. Det verkar inte vara det bästa alternativet, men det duger nog för mig.

Om ni vill höra ungefär hur jag vill att det ska låta så kan ni lyssna på den här länken. Det är ungefär sån här musik jag vill göra:

/tha n00b

Jag antar att du skaffar/skaffat ljudkort. Kolla vilken programvara som följer med. Ofta duger den gott i början.

Att ladda hem en massa program och pluggar på måfå hämmar ofta kreativiteten.

Här på forumet finns också en tråd som tipsar om de bästa gratispluggarna och programmen.

Som Valle skirver finns det dock ingen bra trumplugg som är gratis och funkar till rock/metal.

Lägg pengarna på en sån. De billigaste är nog EZ drummer och Addicitve drums.

När du växt ur programmen som följer med ljudkortet finns det ofta bra uppgraderingsmöjligheter, typ att gå från Cubase LE till Cubase Studio 4.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...