Jump to content
Annons

Minimonsta


Tobias J

Recommended Posts

Annons
Satt och kollade på videos om Minimonsta. Blev sjukt sugen på den.

Nån som kör med den ?

Är den prisvärd ?

Definitivt. Både Minimonsta och Arturia MiniMoog tycker jag återger MiniMoog riktigt bra. Arturia tycker jag har gjort emuleringen lite bättre och den har mer värme i ljudet men Minimonsta har å andra sidan en fördel med LFO-modulering av parametrarna som gör det till en betydligt modernare MiniMoog.

Gillar Arturias gränssnitt bättre än Minimonsta, känns lite mer som den riktiga maskinen.

Men ja, Minimonsta är defintivt prisvärd. Personligen är det den synth jag använder mest, ja nästan alltid. Den och Sugarbytes Unique är mina två absoluta favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med både Minimonsta och Minimoog V och det vetefasen vilken jag gillar bäst.. köpte hela Arturiabundlen nyligen med alla gamla godingar ARP2600, Jupiter 8, Minimoog, Moog modular, CS80 o Prophet.. det känns som jag använder Arturias mest de gångerna jag använt dem i mix.

Jag får känslan av en mer neutral analog emulering i Minimoog V än i Minimonsta även om jag uppfattar den lilla, lilla skillnaden i grundljudet mer som en känsla att "färgen" i Minimonsta är lite mer hype'ad.

Vilken du än väljer så blir resultatet som ett kilo margarin.. d.v.s riktigt fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Är man inte lessen överhuvudtaget om man har Vista? 😄 Tack och lov man klarat sig från ha den skiten. Vägrar köpa ny dator innan den nya versionen kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får känslan av en mer neutral analog emulering i Minimoog V än i Minimonsta även om jag uppfattar den lilla, lilla skillnaden i grundljudet mer som en känsla att "färgen" i Minimonsta är lite mer hype'ad.

Jo de är ungefär så jag känner med. Men båda låter som sagt riktigt bra hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Minimonsta är riktigt skön, går att enkelt ratta fram feta ljud ur den. Använder den framförallt till basar. Den känns levande vilket även kan ge en del nackdelar för att den ibland självoscillerar.

Vet att Marcus Schössow sade i en av de senare numren av Studio att han han använder denna synthen en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...