Jump to content
Annons

Digitalt Mixerbord/DAW/Kontrollyta


MusicMan

Recommended Posts

Tillhör en av dem som funderar på att införskaffa en kontrollenhet typ Yamaha 01X, Tascam FW-1884, Behringer BFC-2000 etc men vet inte vad som är mest lämpligt.

Allt beror givetvis på vad man själv har för inspelningsbehov och nuvarande utrustning och framför allt vad plånboken säger. Vill man kunna bygga vidare på ett DigitalAudioWorkstation-koncept och därmed köpa en utbyggnadsbar pryl typ Yamaha 01X med M-LAN, så kostar det också.

Läste lite recentioner på Behringers två nya kontrollytor där bl a BFC-2000 är en av dem. Billig mixningsenhet med motoriserade reglar via USB. Men att den var lite för mycket "livlig" när reglarna började åka berg-o-dalbana. Alltså ingen pryl som går tyst.

 

Mackie har ju en trevlig kontrollenhet som körs mycket i semiproffs/proffsstudios där mycket Logic används. Men den är ju endast en kontrollenhet (mycket mer versetil än Behringers BFC-2000). Dyr men trevlig.

 

Ovanämda Yamaha 01X och Tascam FW-1884, är digitala mixers, kontrollyta, DAW och till viss del ljudkort (ljudinterface mellan dator och ljudkälla) och har även in-/ut i fråga om pre-amps, linjeingångar, digitala in/ut, ADAT-koppling osv... (de båda skiljer sig från varandra lite grann i fråga om detta. (Yamaha 01 har ju t ex inbyggda DSP-effekter).

Är nyfiken på om någon har en en bra kontrollya med motoriserade reglar för smidig mixning, eller funderar i mina banor. Skulle tänka mig att slänga ut max 8000:- för en kontrollyta och max 15000:- för en kontrollyta som även är digitalmixer/DAW.

Dela med dig av dina erfarenheter på detta område! 😲

Min utrustning:

PC, Athlon 2500 XP, 1 Gb RAM, 3 HDD (1 st 10 000 RPM)

EMU 1212M (Ljudkort)

Behringer 1604 (analog mixer, lyssning)

Alesis QS6 (moder keyboard)

Korg Triton Rack

Mindprint En-Voice (preamp)

POD 2.0

MXL 2003 (Mic)

Röde NT-3

Shure SM-58

+gitarrer, bas

Redigerat av MusicMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snabb feed-back. Verkligen kul!

Tror att Tascam-mixern DM-24 är för dyr, liksom LEMUR (men vilken härlig pryl, ObiWan here I come...)

Nu när sångbås är klart, datorn har blivit förpassad till en ombyggd dämpad & ventilerad garderob. Är det bara att spela in och MIXA. Men då är det skönt med en bra motoriserad mixerenhet som inte kostar skjortan men är väldigt funktionell och smidig. Det är ju liksom skärmen jag inte vill sitta och stirra in så mycket. Skönt att lägga fingar och ögon på något konkret (förutom musen). Ratta och dona på med känsla, så att mixen blir perfekt. Stråkar och vissa andra ljud/instrument ska vara levande och dynamiska i en mix. Komma och gå med intensiteten i låten...

När ska man hitta den rätta prylen?

Det är verkligen en djungel där ute, när det gäller prylar. Jag är rädd för att jag drabbats av "köpa-musik-prylar-istället-för-spela-in-på-det-jag-har-sjukan". Men samtidigt slänger andra personer ut flera hundra tusen kr på bilar, båtar osv. Så det finns nog hopp för mig med.

Redigerat av MusicMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de "gammla" YAMAHA 01v mixrarna och liknade funkar som kontroller och då får du desutom med en mixer "på köpet"

...fast i så fall är det nog bättre med Behringer DDX3216, som också går att använda om kontrollyta om man vill - och så har den full funktion på alla kanaler och är flexibel på de flesta sätt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast i så fall är det nog bättre med Behringer DDX3216, som också går att använda om kontrollyta om man vill - och så har den full funktion på alla kanaler och är flexibel på de flesta sätt. 😄

hur är preampsen på detta bord? behringer är ju inte känt för kvalité på den analoga fronten precis

jämfört med typ alesis studio 32, mindre mackie/soundcraftbord?

EDIT: medveten om att dessa mixrar är analoga men tänkte på kvaliten på preamps i jämförelse.

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Digi 002

Har funderat även på Digi 002. Men detta innebär att man bör använda ProTools för att få ut så mycket av kontrollenheten.

Vill man köra ProTools vid sidan av Cubase SX kan man göra det. (T ex köra mycket midi-programmering i Cubase). Vill man sedan utnyttja ProTools audio-editeringsstyrka, kan man ju satsa på en M-box. Spela in med sin dyrköpta preamp (ej nödvändigtvis M-box) och ljudkort till Cubase, men importera audio till ProTools för vidare bearbetning där. Ja, möjligheter är många och i vissa fall tyvärr krångliga.

Själv är jag nyfiken på att börja jobba i ProTools också, men anser att Digi 002 för dyr för att våga satsa på, eftersom jag är nöjd med Cubase SX.

Var finns den ultimata kontrollenheten till min studio? för c:a 10-15000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast i så fall är det nog bättre med Behringer DDX3216, som också går att använda om kontrollyta om man vill - och så har den full funktion på alla kanaler och är flexibel på de flesta sätt. 😄

hur är preampsen på detta bord? behringer är ju inte känt för kvalité på den analoga fronten precis

jämfört med typ alesis studio 32, mindre mackie/soundcraftbord?

EDIT: medveten om att dessa mixrar är analoga men tänkte på kvaliten på preamps i jämförelse.

Preamparna är helt ok. Jag använder visserligen alltid min RME ADI-96 Pro, men har inte haft något speciellt att klaga på de gånger jag har använt mixerns preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

... eftersom jag är nöjd med Cubase SX.

Var finns den ultimata kontrollenheten till min studio? för c:a 10-15000 kr.

Det kanske kan vara värt att satsa på Yamaha 01X. Särskilt om du kör Cubase. Steinberg och Yamaha har inlett ett samarbete: Studio Connections, som ser intressant ut. Jag kör själv Cubase och har sneglat på 01X rätt länge. Måste bara omprioritera lite i ekonomin. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Bonzo!

Riktpriset på 01X är 19900 kr, men man kan säkert få ett bättre pris hos någon snäll snubbe i byns enda musikaffär.

Det är så mycket man vill ha, samtidigt som pengarna inte räcker till för allt. ´

Köpte nyligen ett prisvärt ljudkort EMU 1212M (EMU - Ljudkort) gav 2495:-). 1 PCI-kort och ett dotterkort. Kanonbra A/D-omvandlare (Stereo in/ut), roligt med inbyggd DSP-kraft, för inspelning med inspiration. Prisvärd som få. (Hade Terratec EWS 88/MT (8 in/ut innan).

Står inför valet att antingen köpa Audiodock M (utbyggnadsbart tillbehör till 1212M) EMU - AudioDock M. Och till detta utöka mikrofonarsenalen med en Röde K2 (5995:-) på JAM. Dessa två prylar eller vänta ännu längre på att knega ihop till Yamaha 01X eller någon annan likvärdig kontrollyta/digitalmixer...

Link to comment
Dela på andra sajter

01X verkar vara en produkt vars prissättning varierar rätt mycket även inom Sverige (förutom Thomann förstås):

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_index.html

13.900:- (ca 200:- i frakt + ev övriga avgifter)

http://www.halmenmusik.se/

15 995 kr (fri frakt)

http://www.musikcentralen.se/

17.495:- (fri frakt)

http://www.musikborsen.se/

19.900:- (frakt: 95:-)

...är några exempel (alla inkl moms).

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite recentioner på Behringers två nya kontrollytor där bl a BFC-2000 är en av dem.

Billig mixningsenhet med motoriserade reglar via USB. Men att den var lite för mycket "livlig"

när reglarna började åka berg-o-dalbana. Alltså ingen pryl som går tyst.

Tja!

Jag har använt en BCF-2000 i ca 2 månader, och jag är helnöjd med den.

Tycker inte att den är speciellt högljudd.

Jag använder den mest för mixning och då är den inte störande på något sätt.

Det enda problemet jag hade var just firmware uppdateringen.

Uppdatera ALDRIG via USB kabeln, efter det funkade inte alls.

se länk

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4629

Jag rekommenderar den varmt!

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...