Jump to content
Annons

Wattantal i gitarrförstärkare

Recommended Posts

menvafaan (oregistrerad)
Postat

Är ute efter en ny förstärkare. Jag spelar mest soul/funk/jazz/rock/fusion och vill ha något som kan spela riktigt snyggt rent på småklubbsnivå och gå upp till riktigt krämig overdrive. Jag är riktigt sugen på en Suhr Badger 30-wattare.

Jag är extremt förvirrad vad gäller wattantal i rörstärkare. Vissa stärkare, typ Fender Twins, ligger på 100W+. Som jag förstått det innebär många watt -> mer headroom innan det spricker upp. Samtidigt finns det de som beskriver 18 wattsförstärkare med karaktärsdrag som "sparkling cleans" och "tons of headroom". Badgern jag är ute efter är nerskalbar till en halv watt. Min basists förstärkare är tydligen på 600 watt.

Sen har jag förstått att det är stor skillnad på "rörwatt", "transistorwatt", "Class A-watt" och allt vad det heter. Skulle någon kunna ge en liten bra översiktlig förklaring över vad watten faktiskt gör i en gitarrförstärkare, och framförallt i mitt fall, om jag klarar mig med 30 watt för att kunna lira cleant när jag vill och skitigt när jag vill på nivåer som lämpar sig för klubbgig.

Alla förstärkare jag spelat på oavsett wattantal, om man bortser från små övningsskitförstärkare, har vart på tok för volymstarka för alla ställen jag lirat på, och jag har nog aldrig haft volymratten över 6... Så det kan ju inte vara en fråga om ljudvolymen.

Någon som kan reda ut lite av förvirringen?

Annons
Postat

Ja det där är ju alltid knepigt. På förstärkare brukar det anges två grejjer, det ena är hur mkt ström den drar, "förbruknings-watt" kan vi kalla den.. Den har inget med hur högt förstärkaren låter utan bara hur mkt ström den drar. Sen har vi "uteffekt-watt" som kan ge ett hum om hur mkt effekt ut man får, men... den upplevda volymen kan ändå skilja sig mycket åt på två olika förstärkare med samma Watt. Sen har vi ju det där med att rör-watt låter högre än transistor-watt, det vet jag faktiskt inte varför det är så, men så är ofta fallet. Jag har en 18W rörstärkare som låter högre än min 40W transistorstärkare, så e de bara, vet inte varför.. 😱 Vet inte riktigt varför jag svara på frågan eftersom jag inte vet varför det är så.. 🙂 men men.. ja hej? 😉

Postat

Här kommer en hel drös med länkar i ämnet:

Se länköversikten överst på sidan först:

http://www.amptone.com/#quiet

Klass A B förklaringar:

http://www.duncanamps.com/technical/ampclasses.html

Klass A VS AB:

http://www.sweetwater.com/expert-center/te...s/d--01/12/2005

Om man vill spela "högt" och rent så är mer utwatt bra, mer headroom.

Där är en fender twin svårslagen.

Det beror på hur stor lokalen är och hur högt man måste spela. Spelar man bara hemma så duger få watt.

En power attenuator kan vara ett bra alternativ om man vill få ner nivåerna.

Har läst att en transistor VS en rörförstärkare med samma watt levererar lika många decibel vid mätning.

Däremot så upplever våra öron en rörstärkare som mer högljudd p.g.a. att dess ljud är mycket mer dynamiskt.

Suhr Badger förstärkaren som du nämner, har den flera kanaler eller ska du sköta överstyrningen med volymkontrollen?

Säkrast är att prova först om du har möjlighet.

menvafaan (oregistrerad)
Postat
Suhr Badger förstärkaren som du nämner, har den flera kanaler eller ska du sköta överstyrningen med volymkontrollen?

Säkrast är att prova först om du har möjlighet.

Det är en enkanalsförstärkare. Tänkte lära mig spela "på riktigt" med stärkaren och volymkontrollen på gitarren. Kan även hända att jag skaffar en overdrivepedal för livebruk, typ OCD eller BB Preamp eller liknande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.