Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja. När jag dämpar på gitarren så blir det ett djupt basljud som jag vill få bort 😆

Om jag EQ:ar så blir det inte så mycket bättre, inte förs jag dragit bort allt på lägsta frekvenserna blir det någon skillnad, men även då består basljudet =/

Någon som har nån koll på hur jag åtgärdat detta problem? Lär ju bli helknäppt när man sedan ska lägga på bas ^^

(använder guitar-rig som gitarr-sim)

Annons
Postat

Har du vridit tonkontrollen på gitarren åt det "basigare" hållet? Eller mickväljaren till halsposition? Om inte börja med att vrida allt rattar max åt höger och pickupen i stall-läge. Sen provar du att spela tex åttondelar och flytta handen som du dämpar med så nära stallet som möjligt då du spelar. Jag brukar dämpa ganska nära stallet och inte så mycket. Träna och testa tills det låter bra. Även utan förstärkare.

Keep rockin´!

DieHard (oregistrerad)
Postat
  hwasser sa:
Tja. När jag dämpar på gitarren så blir det ett djupt basljud som jag vill få bort 😆

Om jag EQ:ar så blir det inte så mycket bättre, inte förs jag dragit bort allt på lägsta frekvenserna blir det någon skillnad, men även då består basljudet =/

Någon som har nån koll på hur jag åtgärdat detta problem? Lär ju bli helknäppt när man sedan ska lägga på bas ^^

(använder guitar-rig som gitarr-sim)

Du får hålla på och skära bort basljudet med ett högpassfilter tills det blir bra och sen som sagt var kolla över din spelteknik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.