Jump to content
Annons

Spela in Flygel


skivan

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag ska spela in en flygel om några dagar och skulle behöva lite tips hur man får det att låta så bra som möjligt.

Jag har två JJlabs ND6000 mikar, dessa är ju egentligen för sång... men men... 🙂

Jag har mixer osv, hur tycker ni att jag ska sätta upp miken/ mikarna?

Tack på förhand!

// Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite beroende på vad du vill ha ut av ditt samplande kanske du ska testa att sätta en under locket riktat mot strängarna och en för ambiensen där signalen låter mest "flygel"

eller båda utanför och spela in ambiensen.

Riktning och placering får du lyssna dig fram till, det beror ju lite på hur rummet ser ut och hur frekvenserna studsar i rummet... och naturligtvis hur flygeln ser ut och var klangen låter bäst...

Tänkte först skriva: en till höger och en framför... 😆 ..

..men det är väl rätt irriterande och bara lagom konstruktivt 🙂

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med å spelade in flygel i våras och då använde vi oss av två TSM MT87...

Vi placerade båda innanför locket och riktade en mot diskant-halvan och en mot bas-halvan

Lite grann som XY-overhead uppmickning...

Did it make any sence? 🙂

Det är bara att prova sig fram, låter det inte bra ja då får man göra om det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

fyra mikrofoner är nog att föredra.

Två stycken nära strängarna (funkar med sm57or fast kräver lite rattande i efterhand) och sen ett par en bit ifrån för rumsklang och allt detdär. Då är man ju helt safe och kan skruva till i stort sett vilket ljud som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)
Hej alla glada!

Jag ska spela in en flygel om några dagar och skulle behöva lite tips hur man får det att låta så bra som möjligt.

Tack på förhand!

// Magnus

Svårt att svara på när du inte berättar vad för slags inspelning du ska göra. Men jag rekomenderar att du har locket öppet på flygeln om det inte är i en mycket högljud omgivning. Annars får du ett burkigt ljud som är hopplöst att göra något vettigt av. Pröva i så fall hellre att micka underifrån men inte alltför nära resonansbotten.

Men under normala omständigheter placerar du mickarna ovanför strängarna och med locket öppet. Du kan sedan pröva olika tekniker: ORTF, XY och allt vad det kallas för. Kolla in länken: http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=1

Där finns några beskrivningar av mickriggning.

Sjäv föredrar jag att micka ganska nära strängarna om det är trummor med, annars gärna med lite avstånd.

Absolut viktigast av allt för ett gott resultat är emellertid att flygeln är nystämd och väl intonerad av en bra stämmare. Annars spelar det ingen roll hur bra utrustning du än har.

mvh

Redigerat av HaraldS
Link to comment
Dela på andra sajter

Enlig min begränsade erfarenhet finns det två helt olika ljudideal att sträva efter. De har också två helt olika lösningar på placering av mikarna

1 - rockmodellen

Närmicka. Två mikar in under locket, nära strängarna. En på bas-sidan, en på diskantsidan. Inte alldeles bredvid hammarna som låter en del. Vanligen riktade mikar, kardoider. Tanken är att mikarna inte skall ta in några andra ljud.

2 - "klassisk musik" modellen

Stereomickar en bit bort. Öppet lock. Balansera lokal mot flygel genom att flytta mikarna för att få rätt efterklang. I en riktigt bra lokal, två stycken Omni placerade 1 till 2 meter från varandra, 2 till 4 meter från flygeln, liksom i "svängen". Tanken är att mikarna skall fånga hur flygeln faktiskt låter i en bra lokal. En stor flygel måste då stå i en "stor" lokal.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för alla svar!

Jag ska använda inspelningen tillsammans med en tjej som sjunger, kommer först att spela in flygeln och sedan får hon sjunga till det.

Flygeln står i en kyrka, fast det är en pingstkyrka så det är inget "kyrkljud".

Nu vet jag vilka olika tekniker jag ska försöka med.

Tack än en gång.

// Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för flygel???

Det bästa är en stereomic alt. 2 juste mickar, En i basen över delningen mellan plain steel och kopparspunna strängar och en lite längre upp ca. 2 strukna och framförallt öppet lock annars blir det kaos i frekvenserna. Sedan är det bra att ha två mickar för rumsklangen placerade på olika avstånd från flygeln som du i mixern sedan "färgar in". Se till att flygeln är i god kondition, nystämd, välintonerad och se upp för pedalgnissel som man vanligtvis inte lägger märke till men som kan ruinera vilken inspelning som helst...

karl 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips om bra mickar i hyggligt prisläge? För flygeluppmickning i jazztrio-sammanhang.

Har du ett par SM57 liggande så kör på dom. Det funkar faktiskt helt ok.

Annars är ju TSM MT87 (!? heter dom så!?!) billigt och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 - rockmodellen

Närmicka. Två mikar in under locket, nära strängarna. En på bas-sidan, en på diskantsidan. Inte alldeles bredvid hammarna som låter en del. Vanligen riktade mikar, kardoider. Tanken är att mikarna inte skall ta in några andra ljud.

Spelade själv in en flygel enligt ovanstående modell, fast med två kondensatormikrofoner. En Röde NTK och En AKG C1000S. (Hade ej ett matchande par tillgängligt) Låten ligger just nu ute på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5691

(Flygeln kommer in 1 minut in i låten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...