Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har använt cubase i flera år och har tittat igenom vad jag tror är ALLA inställningar som har med "record/time/latency/makeup" osv.(ja i princip alla möjliga inställningar som finns)

Men, jag spelar in midi så hamnar dom tidigare än dom är spelade, rejält tidigare. (det är precis som en latency kompensation som jag inte hittar?)

I Reason funkar midi inspelningen perfekt. T.o.m i rewire mode i cubase, så det är enbart i cubase.

Jag har Cubase SX 3, EMU 1820 ljudkort

Jag blir galen verkligen! Är det någon som har koll på detta?

Tack på förhand!

/Björn

Annons
Postat

Säkert ett riktigt bängt svar detta då jag inte kan Cubase, men när jag läste ditt inlägg så fick jag en känsla av att det var någon slags realtids kvantisering. Men som sagt så kan jag inte Cubase för fem öre, utan det var en känsla som dök upp när jag läste ditt inlägg.

MVH

Anders

Postat
Antingen denna tråd

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

eller så är det nåt med med timestamp att göra.

Håller med. Alla fall jag har hört om med "negativ latency" hittills, har handlat om emulerade portar och/eller System Timestamp, så följ instruktionerna i den tråden. 😄

Postat

Å tack så mycket för bra svar! Det ser logiskti ut!

Jag ska testa detta imorgon. Negativ latency var ett bättre uttryck =)

Gizm: Ja precis det borde det vara men jag har verkligen kollat det noga.

Postat
Hej! Jag har använt cubase i flera år och har tittat igenom vad jag tror är ALLA inställningar som har med "record/time/latency/makeup" osv.(ja i princip alla möjliga inställningar som finns)

Men, jag spelar in midi så hamnar dom tidigare än dom är spelade, rejält tidigare. (det är precis som en latency kompensation som jag inte hittar?)

I Reason funkar midi inspelningen perfekt. T.o.m i rewire mode i cubase, så det är enbart i cubase.

Jag har Cubase SX 3, EMU 1820 ljudkort

Jag blir galen verkligen! Är det någon som har koll på detta?

Tack på förhand!

/Björn

Lite kul... här sitter man med cubase sx 3 och EMU 1820 kort och ska leta på lösning på exakt samma problem. Tack för denna tråd. Hoppas att den postade lösningen hjälper. Vet att jag hittat lösning till detta förut men har efter det formaterat.

Mvh

Chris

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.