Jump to content
Annons

HJÄLP - konvertera SX 3.0.2 projekt --> 4 AI


sandqvjp (oregistrerad)

Recommended Posts

sandqvjp (oregistrerad)

Jag har några projekt inspelade med Cubase SX 3.0.2 och har nyligen installerat 4.0 AI (med en Yamaha N12 Mixer). Projekten är värdefulla då de innehåller audio spår med min dotter som sjunger.

Jag har provat ladda ned Steinbergs "fix" d.v.s SX 3.1 men den tycker inte att min licens är giltig. Vilket den bör vara enl. Steinbergs hemsida...

Finns det något enkelt konverteringsprogram eller kan jag lyfta audiospåren direkt. (MIDI kan jag återskapa) ?

All hjälp uppskattas. /Johan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du exporterar projektet som OMF så ska det gå att öppna i alla möjliga program, tror bara ljudfiler följer med , inte midi men dessa kan du ju exportera som midi och sedan importera ett i taget i det nya projektet.

hoppas det löser sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det går inte att öppna SX-projekt i Cubase 4 AI. Har du kvar SX tycker jag att du ska öppna det och exportera spår för spår med samma startpunkt.

De ljudfilerna kan du sedan importera i Cubase 4 AI eller annat musikprogram.

Och du kan spara midi som standard midifiler och dessa går också att importera till de flesta musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad står AI för?

All Inclusive?

Advanced Integration. Jag kan egentligen inte ett smack om Cubase men jag läste för ett tag sedan om detta. Det är ett samarbete mellan Steinberg och Yamaha som resulterat i en anpassning för Yamahas hårdvara i Cubase 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 4 AI är väl lite som gamla Cubase LE men anpassad till Yamaha's hårdvara. Vilket i såna fall skulle förklara varför projekten inte går att öppna - Cubase SX3 = Fullversion med massa funktioner / AI4 = Gratisversion med få funktioner.

Om du råkar sitta på lite Studio-tidningar så har jag skrivit ett tips i ett av dem där jag visar hur man spår för spår kan flytta sina projekt mellan olika inspelningsprogram. Vill minnas att den varit med i ett ordinarie nummer, i Mixologin och kanske även i en av Cubase-specialerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

sandqvjp (oregistrerad)

Tack för alla goda råd. Det gick att lösa genom att spara ned separata Audio spår och sedan lyfta över dessa tillsammans med MIDI. 🙂

Jag blir litet irri på Steinberg att de inte kan slänga in en konverteringsfunktion eller liknande. Det enda jag hittade på nätet var möjligheten att ladda hem SX 3.1. Installera detta (vilket inte fungerade med min AI nyckel) och sedan spara filerna på nya formatet.

Fyra timmar som jag aldrig får tillbaka...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...