Jump to content
Annons

Sjuttitalsmix

squareone (oregistrerad)

Recommended Posts

squareone (oregistrerad)
Postat

Hej!

Mkt kort.

Nån som är en fena på gamla prylar? Jag har en fråga gällande ett sjuttitalssound.

I dessa två klipp så tycker jag mig höra en av sjuttitalets finaste avtryck. I mixarna så ligger nåt slags slapdelay som låter så tidstypiskt. eller rentav är det nåt annat. Nån som på direkt ingivelse kan säga exakt vilken effekt de använde? Kom inte på fler exempel just nu, men så här mixades väl en del på Ziggy Stardust också. När man sätter ett slapdelay nuförtiden låter det ju långtifrån så här så, ja, ni förstår vad jag fiskar efter. Fyll gärna på med fler exempel ni tycker låter i närheten.

Klippen är:

Kommer kanske inte kolla förrän imorgon, för det här kom jag på i elfte timmen och nu ska jag pysa (som vanligt).

Trevlig helg

Annons
Postat

Vet inte riktigt vad du är ute efter i klippet men det är ju THE MASTER Jeff Lynne som sjunger och proddat ELO och mycket annat under den eran.

Allt han rörde lät som ELO och oftast blev det hits!

Leta upp Jeff Lynne på webben så får du nog svar på hur han gjorde!

Han är en personlig favorit när det gäller att prodda för det går inte att missa att det är han som suttit bakom rattarna.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nån som har koll på vad han har för sig idag? Har inte hört nåt på länge. Eller är det bara jag som börjar bli senil? 😉

En tidstypisk 70-talsdelay är Roland Space Echo. Finns annars som mjukvara, emulerad av UAD. Grymt bra. En måsteplug när jag får råd. ☺️

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej!

Mkt kort.

Nån som är en fena på gamla prylar? Jag har en fråga gällande ett sjuttitalssound.

I dessa två klipp så tycker jag mig höra en av sjuttitalets finaste avtryck. I mixarna så ligger nåt slags slapdelay som låter så tidstypiskt. eller rentav är det nåt annat. Nån som på direkt ingivelse kan säga exakt vilken effekt de använde? Kom inte på fler exempel just nu, men så här mixades väl en del på Ziggy Stardust också. När man sätter ett slapdelay nuförtiden låter det ju långtifrån så här så, ja, ni förstår vad jag fiskar efter. Fyll gärna på med fler exempel ni tycker låter i närheten.

Klippen är:

http://www.youtube.com/watch?v=_pVihntUEVw...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=_pVihntUEVw...feature=related

Kommer kanske inte kolla förrän imorgon, för det här kom jag på i elfte timmen och nu ska jag pysa (som vanligt).

Trevlig helg

Tape echo... som redan nämts. Men det är så mycket mer som skapar soundet.

Det blir en mindre uppsats om man säger så.

Sound on Sound brukar ha bra artiklar om hur klassiska låtar är gjorda och mixade.

Så spana in gamla SOS och du kommer hitta en massa bra grejer.

Sedan finns det en knallhård skrift som jag stött på, Tape OP. Den är fylld med inspelningstips och intervjuer av duktigt folk.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Sista jag kommer ihåg var väl Traveling Wilbury, han var väl med där?

Det är ju ett tag sedan.

squareone (oregistrerad)
Postat
Hej!

Mkt kort.

Klippen är:

Trevlig helg

Sound on Sound brukar ha bra artiklar om hur klassiska låtar är gjorda och mixade.

Sedan finns det en knallhård skrift som jag stött på, Tape OP. Den är fylld med inspelningstips och intervjuer av duktigt folk.

Shit, det där ska jag kolla upp i morgon. Det är lite så jag ibland skulle önska att det här forumet var. Lite svart på vitt. Där gjorde man så, där gjorde man si. Nån gammal go farbror som vet och inte en samling med förståsigpåare, typ den här pluggen gör samma. Jag vill inte ha en lösning, jag vill veta hur man gjorde då. Att det är ett Roland spejs, är mkt troligt. Och att det är en vetenskap hur de gjorde är också en sanning tror jag. Det var säker nytt och inte alls komplicerat för dem då. Det var nog mkt ett tidens tecken, men om nån sitter på kunskap om just en specifik mix så är det mumma för mig. Tack för en skön respons. SOS blire. Fler tips på sidor som på ett skönt bokstavligt sätt ger svart på vitt välkomnas.

Tack o trevlig helg

drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Mkt kort.

Klippen är:

Trevlig helg

Shit, det där ska jag kolla upp i morgon. Det är lite så jag ibland skulle önska att det här forumet var. Lite svart på vitt. Där gjorde man så, där gjorde man si. Nån gammal go farbror som vet och inte en samling med förståsigpåare, typ den här pluggen gör samma. Jag vill inte ha en lösning, jag vill veta hur man gjorde då. Att det är ett Roland spejs, är mkt troligt. Och att det är en vetenskap hur de gjorde är också en sanning tror jag. Det var säker nytt och inte alls komplicerat för dem då. Det var nog mkt ett tidens tecken, men om nån sitter på kunskap om just en specifik mix så är det mumma för mig. Tack för en skön respons. SOS blire. Fler tips på sidor som på ett skönt bokstavligt sätt ger svart på vitt välkomnas.

Tack o trevlig helg

Finns en anledning varför dessa artiklar är långa. Inget som man avhandlar i en handvändning.

Dessutom så har alla på ett forum olika startnivå så det blir ganska komplicerat att förklara beroende på förkunskaper...

Lycka till med din jakt på 70-tals soundet och ställ gärna frågor.

Frågar man inget får man inget veta.

Postat

Ja från det ena till det andra, jag tänker mest på soundet. Jag var med på 70-talet och dansade till dessa låtar. På slutet av 70-talet började jag exprementera med inspelning och gudarna ska veta att ordet digital fanns inte i vår värld så. Sound on Sound... sa någon! Det var det som gällde. Jag kommer ihåg när vi fick låna ett Roland bandeko från ett dansband på en inspelning, det tyckte vi var high tech. Vad man saknade mest då var obegränsat mycket kanaler, ha en egen studio som inte kostar en banks pengar, kunna ångra redan ångrade och raderade omtagningar, ta med sig studio till någon annan för att göra vissa tuffa grejer. Ja egentligen det man har idag i datorn. Soundet är dock svårt att efterlikna, men när jag lyssnar på mina gamla inspelningar låter dom defenitivt inte som ELO´s. Det kanske har något med hantverk att göra också.

Kolin

squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ja från det ena till det andra, jag tänker mest på soundet. Jag var med på 70-talet och dansade till dessa låtar. På slutet av 70-talet började jag exprementera med inspelning och gudarna ska veta att ordet digital fanns inte i vår värld så. Sound on Sound... sa någon! Det var det som gällde. Jag kommer ihåg när vi fick låna ett Roland bandeko från ett dansband på en inspelning, det tyckte vi var high tech. Vad man saknade mest då var obegränsat mycket kanaler, ha en egen studio som inte kostar en banks pengar, kunna ångra redan ångrade och raderade omtagningar, ta med sig studio till någon annan för att göra vissa tuffa grejer. Ja egentligen det man har idag i datorn. Soundet är dock svårt att efterlikna, men när jag lyssnar på mina gamla inspelningar låter dom defenitivt inte som ELO´s. Det kanske har något med hantverk att göra också.

Kolin

Gött att höra lite historier som din. Jag kollade för övrigt upp lite om Instant Karma med John Lennon, det verkar vara hens debut på slap-eko som sedan skulle bli hans signum på sången.

Det stod en del på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_Karma%21,

och en annan artikel som jag googlade fram:

Instant karmaDet är fint att ha sina hjältar i backspegeln. Att man sen har stenkoll på hur en inspelning har gjorts är ju inget som för ens egna skapande framåt per automatik, men det inspirerar att ha nåt att se upp till. Instant Karma verkar ha skrivits till frukost och spelats in till lunch. Det är inspirerande att veta. Så lite mer vet man nu. Vad hade man föresten för typ av delayer runt 1970?

Redigerat av squareone
StevenJohnson (oregistrerad)
Postat

Under större delen av 70-talet brann det ganska ofta. Främst i våningshus, som p.g.a. dess längd fungerade som en utmärkt radiomast till musikstudios. Rökutvecklingen som bildades trängde in ett flertal musikstudios. Detta blev en sk. "Rökstudio". En studie i rök.

squareone (oregistrerad)
Postat
Under större delen av 70-talet brann det ganska ofta. Främst i våningshus, som p.g.a. dess längd fungerade som en utmärkt radiomast till musikstudios. Rökutvecklingen som bildades trängde in ett flertal musikstudios. Detta blev en sk. "Rökstudio". En studie i rök.

Ja, och vad har du rökt? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.