Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har kört med mitt lin6 ux2-kort i ett par Är nu och det har varit en trogen tjÀnare. Men vid nytt datorköp samt uppgradering av Cubase fungerar det riktigt instabilt.

Den första förmiddagen fungerade allt utmÀrkt. Tills det hÀnge sig.

Efter det fick man medelandet..." Failure open ASIO drivers "...

Efter mycket om och men sÄ löste ju sig allt magiskt för att jag anslöt kortet till en annan usbport. [ har kollat IDE portarna och allt ser bra ut ]

Dag 2: Allt fungerade fint efter att ha bytat usb ingÄngen tills Àven denna hÀngde sig.. Gick bra att byta till baka till den gamla ett tag... men nu pÄ kvÀllen efter ett jÀkla bytande och rebootande sÄ har bÄda blett skvatt galna och vÀgrar öppna drivrutinerna..

Testade den tredje och sista usbingÄngen i datorn, som sjÀlvklart fungerade utmÀrkt.. men för hur lÀnge?

Hur lÀnge dröjjer det innan Àven denna ingÄngen fÄr skvatt och vÀgrar öppna drivrutinerna?

SÄ frÄgan Àr: Varför?, Har nÄgon rÄkat ut för liknande. Har sökt i forumet ochsÄg ett inlÀgg med snarliknande problem. Tydligen sÄ löste sig hans probem genom att byta Usb ingÄng, men efter det fungerade allt fint. vilket det inte gjort för mig....

Har suttit och tittat pÄ Firewire ljudkort. Kanske det ÀndÄ Àr dags att uppdatera mig ( konsumtionssjukan ) trots att det borde fungera.

Annan Info:

Ljudkortet fungerar utmÀrkt att spela upp musik i windows trots att det inte kan öppna ASIO drivrutinerna.

Orsaken till att det har hÀngt sig Àr att jag flyttat ljudkortet medans det Àr igÄng. Dvs "flyttat". Inte dragit ut sladdar eller dylikt, utan mera av en flytt pÄ 20 cm Ät sidan sÄ att man sÄ fÄ plats med kaffemugg/tallrik.

Eller allt man rÄkar luta sig baklÀnges och hörlurssladdarna rÄkat fösa kortet emot en nÄgra centimeter.

MÄste sÀga att jag inte förstÄr vad som kan vara problemet, Àr helt som hjÀrnslÀppt frÄn högvÄningshuse. Inte blir det bÀttre av att jag hÄller pÄ att sluta röka för tillfÀllet.

Tack för e tid om ni lÀst sÄ hÀr lÄngt.

Mvh Thomas

Annons
Postat
Snacka om att avvika frĂ„n Ă€mnet! 😄

TĂ€nkte pĂ„ "Inte blir det bĂ€ttre av att jag hĂ„ller pĂ„ att sluta röka för tillfĂ€llet." ( Citerat frĂ„n första inlĂ€gget. ) 😄😄

// Klas

DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej!

Har kört med mitt lin6 ux2-kort i ett par Är nu och det har varit en trogen tjÀnare. Men vid nytt datorköp samt uppgradering av Cubase fungerar det riktigt instabilt.

Den första förmiddagen fungerade allt utmÀrkt. Tills det hÀnge sig.

Efter det fick man medelandet..." Failure open ASIO drivers "...

Efter mycket om och men sÄ löste ju sig allt magiskt för att jag anslöt kortet till en annan usbport. [ har kollat IDE portarna och allt ser bra ut ]

Dag 2: Allt fungerade fint efter att ha bytat usb ingÄngen tills Àven denna hÀngde sig.. Gick bra att byta till baka till den gamla ett tag... men nu pÄ kvÀllen efter ett jÀkla bytande och rebootande sÄ har bÄda blett skvatt galna och vÀgrar öppna drivrutinerna..

Testade den tredje och sista usbingÄngen i datorn, som sjÀlvklart fungerade utmÀrkt.. men för hur lÀnge?

Hur lÀnge dröjjer det innan Àven denna ingÄngen fÄr skvatt och vÀgrar öppna drivrutinerna?

SÄ frÄgan Àr: Varför?, Har nÄgon rÄkat ut för liknande. Har sökt i forumet ochsÄg ett inlÀgg med snarliknande problem. Tydligen sÄ löste sig hans probem genom att byta Usb ingÄng, men efter det fungerade allt fint. vilket det inte gjort för mig....

Har suttit och tittat pÄ Firewire ljudkort. Kanske det ÀndÄ Àr dags att uppdatera mig ( konsumtionssjukan ) trots att det borde fungera.

Annan Info:

Ljudkortet fungerar utmÀrkt att spela upp musik i windows trots att det inte kan öppna ASIO drivrutinerna.

Orsaken till att det har hÀngt sig Àr att jag flyttat ljudkortet medans det Àr igÄng. Dvs "flyttat". Inte dragit ut sladdar eller dylikt, utan mera av en flytt pÄ 20 cm Ät sidan sÄ att man sÄ fÄ plats med kaffemugg/tallrik.

Eller allt man rÄkar luta sig baklÀnges och hörlurssladdarna rÄkat fösa kortet emot en nÄgra centimeter.

MÄste sÀga att jag inte förstÄr vad som kan vara problemet, Àr helt som hjÀrnslÀppt frÄn högvÄningshuse. Inte blir det bÀttre av att jag hÄller pÄ att sluta röka för tillfÀllet.

Tack för e tid om ni lÀst sÄ hÀr lÄngt.

Mvh Thomas

NÀr jag bytte till min nuvarande dator fick jag i början problem med vitt brus frÄn ux2 och annat skrÀnande ljud att jag var tvungen stÀnga igen den för att kunna öppna den igen. Men blev av med problemen senare med uppdateringar. Har du uppdaterat till allra senaste?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Snacka om att avvika frĂ„n Ă€mnet! 😄

TĂ€nkte pĂ„ "Inte blir det bĂ€ttre av att jag hĂ„ller pĂ„ att sluta röka för tillfĂ€llet." ( Citerat frĂ„n första inlĂ€gget. ) 😄😄

// Klas

VĂ€lkommen i den klubben. Slutade för över 10 Ă„r sen och drömmer fortfarande ibland att jag röker. Senast var förra veckan. Bara att vĂ€nja dig och snart fĂ„r du vĂ€nja dig att saker luktar nĂ€r ditt luktsinne Ă„terkommer. 😄

Postat (redigerat)
Är det mĂ„nne frĂ„nvaron av tagg som gör att du startar en trĂ„d om det hĂ€r varje kvĂ€ll innan kudden.. 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54421&hl=

Jo, lÀste nu igenom den förra trÄden och den kan kanske uppfattas som samma problem och en onödig trÄd. SjÀlva verket Àr att denna trÄden riktar sig mot ett helt annat oförstÄligt problem.

Varför Drivrutinerna hĂ€nger sig nĂ€r man lyfter pĂ„ ljudkortet? SĂ„ om drivrutinerna hade varit hĂ„rdvara och glappat inuti ljudkortet 😳 ..

Hoppas man inte upprört nĂ„gra veteraner hĂ€r som likt mig sjĂ€lv ogillar dubbeltrĂ„dar ang samma Ă€mne. Har lĂ€st och sökt igenom en mĂ€ngd forum hĂ€r pĂ„ nĂ€tet. Men vĂ€ljer att vĂ€nda mig hit dĂ„ det Ă€r oftast hĂ€r man fĂ„r snabbast, samt mest utvecklade svar. Studio.se e trots allt fullt med rutinerade studionördar â˜ș .

Snacka om att avvika frĂ„n Ă€mnet! 😆

TĂ€nkte pĂ„ "Inte blir det bĂ€ttre av att jag hĂ„ller pĂ„ att sluta röka för tillfĂ€llet." ( Citerat frĂ„n första inlĂ€gget. ) 😉😄

// Klas

VĂ€lkommen i den klubben. Slutade för över 10 Ă„r sen och drömmer fortfarande ibland att jag röker. Senast var förra veckan. Bara att vĂ€nja dig och snart fĂ„r du vĂ€nja dig att saker luktar nĂ€r ditt luktsinne Ă„terkommer. 😛

Jo, har hört detta och jag ser fram emot att fĂ„ uppleva söndagssteken nĂ€r jag besöker mor min med en nygammal smakupplevelse đŸ˜Č

Vad det gÀller driversarna sÄ har jag installerat om den senaste versionen sÄ mÄnga gÄnger att jag lagt in installationsfilen för drivrutinerna i snabbmenyn...

Redigerat av thomaslj
Postat

..." Failure open ASIO drivers "...

Orsaken till att det har hÀngt sig Àr att jag flyttat ljudkortet medans det Àr igÄng.

Kan det vara sÄ att din USB-kabel (eller kontakterna i Àndarna) glappar eller inte sitter som den ska? Kan vara fel pÄ kabeln eller tom kontakten i Toneporten om den fÄtt en "smÀll" nÀr kabeln suttit i. open asio betyder vÀl att drivern redan Àr aktiv och ansluten sÄ jag skulle kunna tÀnka mig att du fÄr ett avbrott i strömförsörjning eller komminikation nÀr du fluttar Toneporten. NÀr den kommer igÄng igen uppfattar systemet den som en ny enhet som dÄ inte kan ansluta för drivern redan Àr upptagen.

Windows anvÀnder inte ASIO för sina egna rutiner. ASIO kom ju till för att snabba upp ljudhanterigen och gÄ förbi allt strul i Windows sÄ att musikprogram ska kunna kommunicera direkt med ljudkortet.

/Jocke

Postat

HallÄ,

testa att gÄ in i enhetshanteraren och avinstallera (högerklicka och vÀlja tabort) alla USB enheter.

Starta sedan om datorn, dÄ Àr alla bokningar och cache borta frÄn USB. Testa sedan att installera kortet först igen (om du har nÄgra andra enheter pÄ USB)

Vilket Cubase kör du?

/PĂ€r

Postat
HallÄ,

testa att gÄ in i enhetshanteraren och avinstallera (högerklicka och vÀlja tabort) alla USB enheter.

Starta sedan om datorn, dÄ Àr alla bokningar och cache borta frÄn USB. Testa sedan att installera kortet först igen (om du har nÄgra andra enheter pÄ USB)

Vilket Cubase kör du?

/PĂ€r

A du.. nu fungerar det i alla usb igen, mĂ„ste vara sĂ„ enkelt att det varit glapp i ljudkortet. FĂ„r ta och limma fast det under soffbordet sĂ„ det ligger stilla 😄

Tack för tipset ang avinstalation av subenheter!

Och för övrigt vill ja tacka alla som försökt hjÀlpa mig!

Mvh Thomas

Postat

TÀnkte vÀl det!

Samma sak hÀnder om man kopplar ur den och ansluter den igen under "drift"! Skönt att det löste sig!

/Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.