Jump to content
Annons

Avancerad ackordteori


Ljunghusen

Recommended Posts

Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 år och börjar nu lära mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument.

Jag har läst på www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstår lite mer än innan. Jag kan komponera lätta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv är och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord.

Men - Mer än så sträcker sig inte riktigt min kunskap. Vad är egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte så mycket om hur man tar ackordet på en gitarr, jag är mer intresserad av själva musikteorin - hur det funkar på piano.

Har ni några tips på 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte så får ni gärna tipsa om bra böcker som går att låna på biblioteket.

Mvh

Ljunghusen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjosan. Jag har lirat gitarr och munspel i 4 år och börjar nu lära mig mer om musikteori och hur man lirar piano och andra instrument.

Jag har läst på www.musictheory.net/ om triads/treklang och förstår lite mer än innan. Jag kan komponera lätta ackordföljder och melodier i dur/moll-tonarter med dur/moll-skalor och dur/moll-ackordföljder... Jag fattar vad inversion osv är och jag fattar hur man skapar ett sju-ackord.

Men - Mer än så sträcker sig inte riktigt min kunskap. Vad är egentligen ett d11...? Jag bryr mig inte så mycket om hur man tar ackordet på en gitarr, jag är mer intresserad av själva musikteorin - hur det funkar på piano.

Har ni några tips på 'sajter' som förklarar allt detta? Om inte så får ni gärna tipsa om bra böcker som går att låna på biblioteket.

Mvh

Ljunghusen

Sajter vet jag inte, men D11 tas normalt som C/D. Kallas ofta D9sus eller D9sus4 i amerikanska noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, D11 är inte riktigt korrekt en C/D, det låter liknande.

D11 är att du fortsätter upp från 7:an och lägger en 9:a samt då en 11:a på.

Men i o m att durtersen samt 11:an ligger en halvton eller då en överstigande oktav sålåter det inte speciellt bra. Så då skippar man durtersen.

En D11 består då utav: D A C E G ( i o m att ackord skapas utav tersstaplingar)

En mollelva ackord; Dm11 kan däremot molltersen läggas med:

Dm11: d f a c e g

En C/D är ett C-durs treklang ovanpå en D i basen.

Det är korrekt att visa teoriböcker kan kalla en D11 för D9sus4

Det finns en helt ok bok på svenska: Sten Ingelf's Jazz- och Popharmonik den finns i två delar en teoretisk och en övningsbok.

(han säljer den tydligen från sin egen sajt här

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...