Jump to content
Annons

firewire-ljudkort till studio


Mikael81

Recommended Posts

jag sitter och funderar på att köpa ett firewireljudkort till min studio, ett motu8pre eller focusrite saffire 10 eller 26. Och då undrar vad jag behöver för firewire anslutning i datorn för att få detta att funka. just nu är det en Sunsway/ST Lab PCI FireWire800 2+1P 2x 9-pin (1394b), 1x 6-pin (1394a) funkar den eller behöver jag något bättre, och behöver jag något extra ljudkort i datorn för att kunna lyssna på musik jag imxat eller mixar, eller för att få ut i hörlurar när jag spelar in?

tacksam vid hjälp! 😉

Jag tror det blir ett motu8pre! Är det värt pengarna?

Redigerat av Mikael81
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Testa med det du har först, har du otur så funkar det inte och då köper du ett med TI (Texas Instruments)-kretsar. Har du riktig otur så funkar det iallafall inte och då är det moderkort (och ev. GPU) som inte är kompatibelt.

nu är det ju så att jag formulerade mig som en stjärt, jag har inte köpt datorn än, det är vad jag kunde välja till datorn som jag vill beställa. Min fråga är nu, ska jag lägga till detta firewirekort i paketet eller ska jag strunta i det och köpa ett separat? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns FW-port på datorn (moderkortet), testa den först.

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 det är detta moderkort, om jag läser rätt så står det Firewire där, mer vet jag inte, jag har precis börjat bli intresserard, så jag håller på och lär mig, och uppskattar verkligen hjälp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du köpa ett externt ljudkort till en stationär dator? Du får mycket bättre prestanda (latency & CPU-belastning) med ett internt kort.

jag är nybörjare, och har hört att det ska vara enklare med ett externt usb eller firewirekort av mina vänner, jag har också funderat på ett maudio delta1010lt. då jag har hört att även detta ska vara bra, men jag har väldigt svårt att hitta micpreamps till detta! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du att spela in fler än två kanaler samtidigt ( t ex trummor)?

Det finns massor med micstärkare i alla möjliga prisklasser.

jag behöver en micpreamp med minst 8 analoga in och ut kanaler i sådana fall(för truminspelning), och har tänkt mig runt 5000 för det. Har du något bra tips? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag behöver en micpreamp med minst 8 analoga in och ut kanaler i sådana fall(för truminspelning), och har tänkt mig runt 5000 för det. Har du något bra tips? 😉

Motu 8pre har bara 2 utgångar så du vet. Tror det kan bli lite småtufft att hitta ett kort med 8 in och 8 ut för 5 lakan. Kanske ett Focusrite Saffire Pro kan vara nåt? Passar iaf inom din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag behöver en micpreamp med minst 8 analoga in och ut kanaler i sådana fall(för truminspelning), och har tänkt mig runt 5000 för det. Har du något bra tips? 😉

Motu 8pre har bara 2 utgångar så du vet. Tror det kan bli lite småtufft att hitta ett kort med 8 in och 8 ut för 5 lakan. Kanske ett Focusrite Saffire Pro kan vara nåt? Passar iaf inom din budget.

men motu 8pre hade jag tänkte använda som firewire. Jag har har kollat på focusrite saffire pro, men det verkar inte som att den har någon fantommatning, och det behöver jag. men jag kanske bara missar något i beskrivningen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du vill ha riktigt låg latency och låg processorbelastning (och inte behöver flytta ljudkortet till andra datorer) så bör du köra på ett internt kort (med extern preamp/mixer).

Så ett ett delta 1010lt tillsammans med ett line audio 8mp eller ett presonus digimax d8 skulle funka bra. eller behöver du något speciellt ljudkort för att få dessa att funka? 😉

Redigerat av Mikael81
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...