Kreml (oregistrerad) Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Vill komma igång med sång och musikproduktion men har några frågor. Hade tänkt på att köpa budgetklassikern ADK-51 Men sen?.. Har kollat runt på lite ljudkort men vill inte ge över 2000:- kronor (om det nu finns nåt), och vad jag förstått måste fantommatning finnas liksom pre-amp.. Nåt tips? Om ljudkortet har pre-amp och fantommatning behövs då att man köper till en mixer?
Memphis Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 (redigerat) Vill komma igång med sång och musikproduktion men har några frågor. Hade tänkt på att köpa budgetklassikern ADK-51 Men sen?.. Har kollat runt på lite ljudkort men vill inte ge över 2000:- kronor (om det nu finns nåt), och vad jag förstått måste fantommatning finnas liksom pre-amp.. Nåt tips? Om ljudkortet har pre-amp och fantommatning behövs då att man köper till en mixer? Tja Kreml. 🙂 Du behöver ett ljudkort med en preamp och inbyggd fantommatning eftersom din mikrofon kräver detta. Jag antar att du bara skall spela in 1 eler 2 kanaler samtidigt. En mixer behövs inte. Vill du ha ett internt i datorn eller ett externt bredvid? Ett vanligt och omtalat ljudkort för mindre hobbyister/nybörjare är tex. EMU 0404 USB. Finns även som internt. (Utförlig info här) Jag har dock inte använt det själv men enligt många skall det vara ett bra kort för den prisklassen, tänkte faktiskt köpa mig ett sådant själv snart. Det kostar 2000kr nytt men finns beggat på tex blocket för 1000-1500kr. Men det finns flera andra, surfa runt, sök och läs, finns massvis av trådar om detta. Sedan behöver du ett program för att spela in i, ett så kallat DAW, men det kanske du redan har? Som tex. Cubase, Sonar, Logic m.fl? Edit. kom på att det följer med Lite-versioner av inspelningsprogram med det ljudkortet jag nämde. 😉 Mvh Memphis Redigerat 22 juli 2008 av Memphis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.