Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I need help. Om jag vill fÄ stereo effekt pÄ exempelvis ett pianoljud i Fl, jag vill att det skall lÄta lika (melodislinga) men att det skall bli stereoeffekt. Hur sjutton gör jag? MÄste jag lÀra mig instrumentet sÄ jag kan spela in dubbar istÀllet... eller finns det en lösning?

Annons
Postat
Finns en effekt som heter fruity stereo enchanter som löser det 🙂

jassÄ, sÄ det Àr sÄ enkelt att jag lÀgger pÄ den bara.... Var finner jag denna i effekt? Har kollat runt lite men finner inget.

Postat
Finns en effekt som heter fruity stereo enchanter som löser det 😉

jassÄ, sÄ det Àr sÄ enkelt att jag lÀgger pÄ den bara.... Var finner jag denna i effekt? Har kollat runt lite men finner inget.

I channel settings ( http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/chansettings.htm ) för ditt ljud tilldelar du det ett spĂ„r i mixern. Sedan öppnar du mixern (F9) vĂ€ljer det mixerspĂ„r du lade ditt ljud i. Sedan klickar du pĂ„ den lilla nedĂ„tpilen framför 1ans FX slot. I den rullisten under select ska du ha en lista över dina plugins, dĂ€ribland Fruity Stereo Enhancer. Sedan Ă€r det bara att vĂ€lja den och ratta pĂ„ â˜ș

HĂ€r har du mer info om mixern om det behövs: http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/effe...rackswindow.htm 😉

Darteis (oregistrerad)
Postat

Är det inte smidigare att bara öka "stereo separation" pĂ„ kanelen in mixern? Eller Ă€r du ute efter att fĂ„ ett mer "pianolikt" ljud frĂ„n en inspelning i mono? IsĂ„fall Ă€r det bĂ€sta alternativet att anvĂ€nda EQUO, vĂ€lja "pan" och sedan dra bandkurvan efter önskad panorering efter frekvens, mycket smidigare Ă€n sĂ„ blir det nog inte! â˜ș

drloop (oregistrerad)
Postat

Klassiska sÀtt att fÄ till stereobredd pÄ ett ljud:

Reverb

Stereodelay

Chorus

Postat

det jag vill fÄ Àr samma ljud (som finns i FL) i vÀnster OCH höger kanal, men inte i mono som de Àr i nu. Det som Àr Àr ju att ljuden Àr exakt lika (inte unika som nÀr man exempelvis fixar pan med sÄngkörer). Jag vill alltsÄ inte panorera ljudet Ät vÀnster eller Ät höger för det vet jag sÄklart hur man gör. Utan fÄ Uuuut ljudet sÄ att sÀga. Men min fundering Àr ju som sagt om det gÄr... Om jag t.ex. förskjuter dessa lite sÄ blir det ju fasfel eftersom de Àr exakt lika.

Postat

LÀgg upp Pianoslingar hÀr som en Midifil sÄ kan sÀkert nÄgon dra in den i sitt program och Bounca ut en stereofil till dig med bÀttre Piano Àn det som finns i FL .

Tex Bosendorfer , Clinton Uprigt , Yamaha C7 eller vad det nu Àr för Piano ljud du Àr ute efter.I och med att dom Àr inspelade i stereo fÄ du ett mer realistikt ljud.

Darteis (oregistrerad)
Postat

mda Piano Àr bra med.

Postat

nÀr man fipplar med stereoseparation i mixern sÄ upplever jag ingen skillnad. FörstÄr ej hur man ska kunna fÄ tex en trumma utpan. i bÄde vÀnster och höger nÀr det Àr exakt samma ljud?? Men det borde ju gÄ att fixa pan. i FL, sÄ dÄligt program Àr det ju inte. Jag vill inte byta ut mina instrument. LÄtarna Àr redan klara och skall lÄta som de gör, men att jag vill fÄ ut vissa ljud i vÀnster och höger.

NÄgon som har lyckats bra med detta. Vi ju heller inte att ljuden skall lÄta mesigare Àn de gör nu, vilket dom gör om man lÀgger in vissa effekter som skall fixa stereo. LÄter inte bra helt enkelt.

Men hur Àr det man gör, Àr det bara egna inspelningar man kan fÄ ut i vÀnster höger pÄ samma gÄng?

Postat

Nu har jag lyssnat pĂ„ basshunter som jag vet arbetar i FL. Han har lyckats med den effekt jag vill uppnĂ„...ut i stereo. Ljuden Ă€r dessutom fortfarande fylliga. SĂ„ det Ă€r ju fullt möjligt med andra ord. Är det nĂ„gon som kan beskriva lite detaljerat hur jag skall gĂ„ till vĂ€ga?

Postat
nÀr man fipplar med stereoseparation i mixern sÄ upplever jag ingen skillnad. FörstÄr ej hur man ska kunna fÄ tex en trumma utpan. i bÄde vÀnster och höger nÀr det Àr exakt samma ljud?? Men det borde ju gÄ att fixa pan. i FL, sÄ dÄligt program Àr det ju inte. Jag vill inte byta ut mina instrument. LÄtarna Àr redan klara och skall lÄta som de gör, men att jag vill fÄ ut vissa ljud i vÀnster och höger.

NÄgon som har lyckats bra med detta. Vi ju heller inte att ljuden skall lÄta mesigare Àn de gör nu, vilket dom gör om man lÀgger in vissa effekter som skall fixa stereo. LÄter inte bra helt enkelt.

Men hur Àr det man gör, Àr det bara egna inspelningar man kan fÄ ut i vÀnster höger pÄ samma gÄng?

stereo enchanter funkar, men kanske hörs tydligare pÄ andra ljud Àn trummor, sen sÄ beror det ju pÄ hur dina högtalare Àr placerade, eller om du har mono hörlurar.

Postat
Nu har jag lyssnat pĂ„ basshunter som jag vet arbetar i FL. Han har lyckats med den effekt jag vill uppnĂ„...ut i stereo. Ljuden Ă€r dessutom fortfarande fylliga. SĂ„ det Ă€r ju fullt möjligt med andra ord. Är det nĂ„gon som kan beskriva lite detaljerat hur jag skall gĂ„ till vĂ€ga?

Vill du ha ett fylligare ljud sÄ lÀgg pÄ lite delay, reverb, compressor och equalizer.

Postat

sÄ det Àr enbart den" som Àr ett alternativ för att bredda ljudspÄren. ..har redan arbetat mycket med eq, reverb, deley, compressor. Lagt pÄ massa dubbar m.m. Har Àven mastrat hos ett proffs. Men vill pitcha lÄtarna ytterligare genom att bredda vissa saker precis som man breddar körer m.m. Lyssnar man pÄ de flesta populÀrlÄtar idag sÄ Àr mycket som ligger utpanorerat. Det Àr det jag vill höra i mina stereolurar.

Postat
LÀgg upp Pianoslingar hÀr som en Midifil sÄ kan sÀkert nÄgon dra in den i sitt program och Bounca ut en stereofil till dig med bÀttre Piano Àn det som finns i FL .

Tex Bosendorfer , Clinton Uprigt , Yamaha C7 eller vad det nu Àr för Piano ljud du Àr ute efter.I och med att dom Àr inspelade i stereo fÄ du ett mer realistikt ljud.

Mycket bra förslag, men Àr folket hÀr sÄ snÀlla att dom skulle Äta sig att göra en sÄdan sak? Blir glad av bara tanken jag!

Postat (redigerat)

nu har jag nÄgra ytterligare frÄgor kring det hÀr. mÄnga beskriver att det bara Àr att köra genom stereo enchancer och sen Àr man i hamn. nu dÄ till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sÄdan plug in mÄste dÄ ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin pÄ ett ljud med enbart en "mono sourse" sÄ kommer det vÀl i vilket fall som hellst bli problem nÀr man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb sÄ uppstÄr ju Àven dÄ samma problem. Men det borde ju finnas nÄgot sÀtt att gÄ runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Finns det nÄgot alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

jo tÀnkte pÄ det.. borde ju finnas nÄgon stereopluggin dÀrute som INTE Àr delaybaserad (som fl stereo enchancer verkar vara- mÄste vara dÀrför problem upp stÄr??) NÄgon som provat en bra?

Redigerat av sandraML
Postat
nu har jag nÄgra ytterligare frÄgor kring det hÀr. mÄnga beskriver att det bara Àr att köra genom stereo enchancer och sen Àr man i hamn. nu dÄ till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sÄdan plug in mÄste dÄ ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin pÄ ett ljud med enbart en "mono sourse" sÄ kommer det vÀl i vilket fall som hellst bli problem nÀr man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb sÄ uppstÄr ju Àven dÄ samma problem. Men det borde ju finnas nÄgot sÀtt att gÄ runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Jag har hursom problem med detta. Finns det nÄgot alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud Àr mono sÄ kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav pÄ hÄrddisken, den ena som det bara lÄter i höger och den andra i vÀnster och sedan mixa dom tvÄ tillsammans och se om det ger nÄgot resultat.

Postat (redigerat)

Jag har hursom problem med detta. Finns det nÄgot alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud Àr mono sÄ kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav pÄ hÄrddisken, den ena som det bara lÄter i höger och den andra i vÀnster och sedan mixa dom tvÄ tillsammans och se om det ger nÄgot resultat.

ska prova det förslaget.. har hittat lite mer intressant pÄ nÀtet. ska prova, fÄr se om nÄgot ger bra resultat.

Tack för all hjÀlp Àn sÄ lÀnge!

Redigerat av sandraML
drloop (oregistrerad)
Postat

Är det samma synt som spelar identisk slinga sĂ„ blir resultatet mono.

drloop (oregistrerad)
Postat

ska prova det förslaget.. har hittat lite mer intressant pÄ nÀtet. ska prova, fÄr se om nÄgot ger bra resultat.

Tack för all hjÀlp Àn sÄ lÀnge!

Har du provat med Chorus?

Har du provat med ett kort reverb?

Har du provat att ha tvÄ olika pianoljud som spelar samma sak och panorera ut dessa?

Ofta balanserar man mixen med monoljud som man panorerar, allt ligger inte som stereokanaler bara för att det lÄter brett.

Och som sagt förslaget som base10 kommer med blir mono...

Postat

Har du provat med Chorus?

Har du provat med ett kort reverb?

Har du provat att ha tvÄ olika pianoljud som spelar samma sak och panorera ut dessa?

Ofta balanserar man mixen med monoljud som man panorerar, allt ligger inte som stereokanaler bara för att det lÄter brett.

Och som sagt förslaget som base10 kommer med blir mono...

kÀnns som det enda sÀttet Àr att finna tvÄ unika ljud av samma... men det ljud jag har Àr sÄ vÀldigt annorlunda. trist. men om jag lÀgger chorus pÄ det ena och inte det andra sÄ borde det kanske funka. kan ju inte bli fasfel iaf?

Postat

Allt gĂ„r o lösa, men det finns alltid en hake 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Allt gĂ„r o lösa, men det finns alltid en hake 😄

Det blir samma sak som att kopiera ett spÄr och panorera dessa=mono.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.