Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! En liten udda fråga. Jag köpte mig för en tid sen en laptop, en HP 530. Kass liten trött sak med vedervärdiga Vista. Köpte den för att använda när jag ligger borta på jobb. För att kolla på film, surfa och betala räkningar osv.

Nu undrar jag om det finns nåt expresskorts-enhet med tv out eller rgb? Så att man kan koppla in skiten på en TV med scart? Tänkte att kunna dela med mig med kollegorna på dötiden och sitta å slöglo tillsammans.

Jag är helt kass på det här, vet inte om det finns eller om det ens går?

Det finns en VGA utgång på den. Men jag har hört att det blir kass bild på det.

Nån som har koll på detta får gärna hojta till.

Annons
Postat

Tror du åtminstonde har en supervideo utgång på grafikkortet.

Är verkligen ingen videonörd men det berors lite på vad det är för tv, är det av en äldre modell så är det komposit som gäller och är det en nyare så är det super-video. Supervideo ger bättre bild på desktop men på film tror jag det blir ungefär densamma. Så finns det ju hdmi också men om det är det så vet du nog vad som gäller. 😉

Om du har komposit:

Koppla in min dator till tv'n via en komposit kabel och du behöver en sånhär scart. Och så behöver du en sånhär ljudkabel (fast kanske inte en sådan dyr ☺️ )

Vid super-video (ingen erfarenhet):

Så tror jag inte du behöver en scart för det brukar finnas supervideo ingång på sidan/baksidan av tv'n, annars är det ungefär samma sak tror jag.

Det brukar finnas paket med allt du behöver i i elektronikaffärer, fråga dom så tar dom fram grejjerna 😉

Postat

...och har du inte SVHS ut så har du iaf VGA-utgång på maskinen.

Koppla på en sån här som konverterar din VGA till SCART eller komposit eller nåt annat trevligt.

Postat

På mina båda laptops (den yngsta är ändå snart tre år) så finns det en vanlig supervideo-utgång. Bara att knalla ner till Clas Ohlson, Kjell&Company eller liknande och köpa lämpliga sladdar.

Du lär behöva en s-video-hane/rca-hane-sladd (gul), samt en ministereo-tele/två rca-hane (vit/röd)-sladd, samt en scartkontakt med tre rca-honor på baksidan.

För mig blev det även så att jag var tvungen att köpa någon slags konverterare ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21571160 ) annars blev bilden svartvit.

Sen vet jag inte hur det ser ut i Vista, men i XP högerklickar man på skrivbordet och väljer "egenskaper", och aktiverar sen att man har ytterligare en skärm inkopplad. Då blir skrivbordet utökat till denna skärm också. Sen startar man bara t ex filmen man vill se och flyttar över fönstret till tv-skärmen.

På mina datorer så har man också ibland varit tvungen att starta om datorn med de nya inställningarna för att det ska funka.

Postat

Ah, thänk's! :rolleyes:

Laptopen har bara VGA och ett pc-expresscard-slot. Utöver detta, två usb, modem och nätverk. Mic in och audio out båda med minitele. Och det är allt.

Har för mig att jag sett på nån site att det finns expresskort med RGB out/scart. Och att det skulle vara bättre bild än än att ta från VGA ut. Tänkte om nån vet, känner till det?

Men det kanske blir okej bild med en sån där som du Linus länkade till?

Jag provade för en tid sen att koppla in från min stationära ut från vga och in i min 40 tummare som har vga in och det blev inget bra.

Men en sån converter kanske gör jobbet?

Postat
Jag provade för en tid sen att koppla in från min stationära ut från vga och in i min 40 tummare som har vga in och det blev inget bra.
Ptja, ska du ha ut det på en 40-tummare kommer alla brister att synas oavsett VGA, SCART, S-video eller komposit.
Postat
Ptja, ska du ha ut det på en 40-tummare kommer alla brister att synas oavsett VGA, SCART, S-video eller komposit.

Nej alltså, jag provade på min 40 tummare mest för att testa. Och det var ju inte så lattjolajjban. Och jag trodde det var just VGA som var felet.

Nu ska det användas på en gammal sunkig vanlig 24tums bildrörs-tv. Men då kanske det funkar på en så pass mycket mindre skärm?

Postat
Nej alltså, jag provade på min 40 tummare mest för att testa. Och det var ju inte så lattjolajjban. Och jag trodde det var just VGA som var felet.

Nu ska det användas på en gammal sunkig vanlig 24tums bildrörs-tv. Men då kanske det funkar på en så pass mycket mindre skärm?

Det ska funka bra 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.