Jump to content
Annons

Digidesign ljudkort


vippran

Recommended Posts

Hej! Jag har hållt på med inspelning ett tag och gör det även i skolan.

I skolan använder vi dock ProTools och därför vill jag köpa ett digidesign ljudkort så jag kan mixa mina arbeten hemma.

Funderade på Mbox 2 Pro ljudkortet (länk)? Det finns ändå många likvärdiga ljudkort som kostar mycket mindre känns det som. Är kanske M-Audio ett bättre val?

Tittade också på Presonus FireStudio Projekt (länk) som verkar sjukt nice, men vet inte hur det fungerar med pro-tools, kan man kanske koppla ihop dessa på på något sätt?

// chrille!

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det fungerar med Pro Tools men tyvärr måste du ha ett ljudkort från digidesign också, då det är nyckeln till programet 🙂

Själv ska jag köra på 003 rack + MOTU 8pre

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det fungerar med Pro Tools men tyvärr måste du ha ett ljudkort från digidesign också, då det är nyckeln till programet 🙂

Själv ska jag köra på 003 rack + MOTU 8pre

Ja, jag tittade på 003 Rack också, verkar riktigt schysst. Vad är skillnaden på 003 Rack, och 003 Rack Factory?

Hur gör man när man kopplar ihop två rack på det viset, för att få fler ingångar?

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar med Pro Tools men tyvärr måste du ha ett ljudkort från digidesign också, då det är nyckeln till programet 🙂

Själv ska jag köra på 003 rack + MOTU 8pre

M-Audios kort funkar med m-powered..

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det fungerar med Pro Tools men tyvärr måste du ha ett ljudkort från digidesign också, då det är nyckeln till programet 😉

Själv ska jag köra på 003 rack + MOTU 8pre

Ja, jag tittade på 003 Rack också, verkar riktigt schysst. Vad är skillnaden på 003 Rack, och 003 Rack Factory?

Hur gör man när man kopplar ihop två rack på det viset, för att få fler ingångar?

Skillnaden mellan factory eller inte facotry är de pluggar som följer med facotry-paketet. Du får även med en iLok, som är en sorts hårdvarunyckel som håller ordning på licenser.

det man kan göra för att få fler in/utgångar på Digi-korten (inte mbox2) är att expandera via s.k. adat, som är ett digitalt ljudformat. Ska man göra det rekommenderar jag nog att man satsar på ett renodlat adat-interface istället för ytterligare ett ljudkort med stöd för adat. Spana in Presonus digimax-serie, den är väldigt prisvärd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okejokej, låter sweet. Men ett Digidesign 003 Rack + ett PreSonus DigiMax D8 skulle kunna vara en bra idé då?

Dock tänker jag bara börja med att köpa Digidesign 003 Rack eftersom jag bara använder det i min lilla hemmastudio för eget bruk, låter det som en bra idé tycker ni?

Förrut har jag haft ett litet externt ljudkort i stil med digi mbox2, men om jag nu köper Digi 003 Rack, kopplar man det fortfarande på samma sätt med firewire?

Med vänliga hälsningar /Chrille

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tänker jag bara börja med att köpa Digidesign 003 Rack eftersom jag bara använder det i min lilla hemmastudio för eget bruk, låter det som en bra idé tycker ni?

Förrut har jag haft ett litet externt ljudkort i stil med digi mbox2, men om jag nu köper Digi 003 Rack, kopplar man det fortfarande på samma sätt med firewire?

Med vänliga hälsningar /Chrille

Det låter bra, köp till en digimax senare när du är i behov av fler kanaler. Du kopplar in digi003 rack via firewire precis som du skrev.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tänker jag bara börja med att köpa Digidesign 003 Rack eftersom jag bara använder det i min lilla hemmastudio för eget bruk, låter det som en bra idé tycker ni?

Förrut har jag haft ett litet externt ljudkort i stil med digi mbox2, men om jag nu köper Digi 003 Rack, kopplar man det fortfarande på samma sätt med firewire?

Med vänliga hälsningar /Chrille

Det låter bra, köp till en digimax senare när du är i behov av fler kanaler. Du kopplar in digi003 rack via firewire precis som du skrev.

MVH

Anders

Man kan ju köpa ett Digi 003 Factory (altså det stora med reglar osv). Fast detta kostar ju 25 tusen istället för 13. Kan man inte på något vis senare köpa till ett mixerbord till digi 003 rack för att få samma kontrollmöjligheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tänker jag bara börja med att köpa Digidesign 003 Rack eftersom jag bara använder det i min lilla hemmastudio för eget bruk, låter det som en bra idé tycker ni?

Förrut har jag haft ett litet externt ljudkort i stil med digi mbox2, men om jag nu köper Digi 003 Rack, kopplar man det fortfarande på samma sätt med firewire?

Med vänliga hälsningar /Chrille

Det låter bra, köp till en digimax senare när du är i behov av fler kanaler. Du kopplar in digi003 rack via firewire precis som du skrev.

MVH

Anders

Man kan ju köpa ett Digi 003 Factory (altså det stora med reglar osv). Fast detta kostar ju 25 tusen istället för 13. Kan man inte på något vis senare köpa till ett mixerbord till digi 003 rack för att få samma kontrollmöjligheter?

Jovisst, jag kör exempelvis med en command 8 som jag tycker är kanon. Du kan ju kika på den 🙂

om du vill ha ännu större så finns även C24 men den kostar rätt bra också.

EDIT: länk till command 8 http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;itemid=4878

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för svaren!

Innan jag köper mitt Digidesign 003 Rack, är det något mer jag bör veta om det?

Funderar det bra ensamt för inspelning?

Är det verkligen prisvärt i jämförelse med ett Mbox2?

Några andra kompikationer när man köper just ett Rack istället för ett enkelt litet ljudinterface?

Fungerar ProTools LE bra med andra versioner av PT? Ska nämligen kunna mixa det jag gör i skolan.

Med vänliga Hälsningar /Christian 🤪

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar ProTools LE bra med andra versioner av PT? Ska nämligen kunna mixa det jag gör i skolan.
Ja, det går att öppna Pro Tools HD-sessioner i Pro Tools LE och vice versa.
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

Innan jag köper mitt Digidesign 003 Rack, är det något mer jag bör veta om det?

Funderar det bra ensamt för inspelning?

Är det verkligen prisvärt i jämförelse med ett Mbox2?

Några andra kompikationer när man köper just ett Rack istället för ett enkelt litet ljudinterface?

Fungerar ProTools LE bra med andra versioner av PT? Ska nämligen kunna mixa det jag gör i skolan.

Med vänliga Hälsningar /Christian 🤪

Hejsan

Jag tycker nog att digi003 rack är ett bra och prisvärt kort, om du utnyttjar det som finns i det. Annars så har du ju betalat för mer än du använder och då är det inte lika prisvärt längre om man ser det på det sättet. Digi003 fungerar jättebra ensamt för inspelning. Komplikation med rack vet jag inte, mer än att det tar lite mera plats. Om det bara gäller att du ska föra över en session utan några effekter så TROR jag inte att det ska vara några problem. Men om det är påbörjad mixning i den äldre versionen så kan det vara så att ditt PT inte hittar effekterna som ligger om de du har är nyare.

Vi uppgradera PT på jobbet från 6.9 till 7.4 Alla de äldre projekten från 6.9 va det inga problem med att öppna i 7.4 föutom då digirack effekterna

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar ProTools LE bra med andra versioner av PT? Ska nämligen kunna mixa det jag gör i skolan.
Ja, det går att öppna Pro Tools HD-sessioner i Pro Tools LE och vice versa.

Dock är det skillnad om man går från 6.1 till 6.4 tex. då programmen hanterar olika intern volym.. Men det frågar PT om man vill ändra lite snabbt när man startat upp gamla projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har hållt på med inspelning ett tag och gör det även i skolan.

I skolan använder vi dock ProTools och därför vill jag köpa ett digidesign ljudkort så jag kan mixa mina arbeten hemma.

Funderade på Mbox 2 Pro ljudkortet (länk)? Det finns ändå många likvärdiga ljudkort som kostar mycket mindre känns det som. Är kanske M-Audio ett bättre val?

Tittade också på Presonus FireStudio Projekt (länk) som verkar sjukt nice, men vet inte hur det fungerar med pro-tools, kan man kanske koppla ihop dessa på på något sätt?

// chrille!

Se bara till att du inte köper för bra grejor. Ju bättre grejor du har hemma (och destu mer skolarbete du kan göra hemma) ju mindre lust kommer du ha att gå till skolan.

Mbox 2 PRO är ett ganska klockrent ljudkort. Upp till 96Khz/24bit. Fyra simultana ingångar och hur många utgångar som helst. Vill du micka upp trummor eller symfoniorkestrar är 003 bättre. Sysslar du med mestadels elektronisk musik så är det en ganska bra fråga huruvida du finner 003 prisvärd jämfört med en Mbox.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

okejokej, det fick mig faktiskt att tänka om lite. Funderad på om inte ett Mbox2 Pro kanske är bättre för mig.

Jag kan ändå mixa det som jag spelar in i skolan, och jag kommer förmodligen ändå spela in trummor osv därinne.

Samtidigt sparar jag 5k, som jag istället kan använda till köp av mic etc.

Men när det gäller program och Audio omvandlare/preamps i de båda ljudkorten, får man ungifär samma saker på det planet?

Link to comment
Dela på andra sajter

okejokej, det fick mig faktiskt att tänka om lite. Funderad på om inte ett Mbox2 Pro kanske är bättre för mig.

Jag kan ändå mixa det som jag spelar in i skolan, och jag kommer förmodligen ändå spela in trummor osv därinne.

Samtidigt sparar jag 5k, som jag istället kan använda till köp av mic etc.

Men när det gäller program och Audio omvandlare/preamps i de båda ljudkorten, får man ungifär samma saker på det planet?

Det är samma preamps i Mbox 2 Pro som i 003 serien. Jag tycker inte du ska köpa en Mbox då du har mindre möjligheter där. Du kommer förmodligen att bli bättre på att spela in och vill efter ett tag kanske ha de funktionerna i 003'an som inte boxen har, då kommer du ångra ditt köp,kan jag lova. Köp till en bättre mikrofon senare..^^

Jag har spelat in en låt som finns här på forumet, med enbart ett 002 rack och några sm58'er och en billig stormembran mick för 700kr. Alla instrument du hör är uppmickade från förstärkare.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=51915

OBS! Angående mixning etc så är detta min allra första inspelning i mitt liv. Kunde ingenting innan, har också lärt mig allt den hårda vägen då jag inte haft någon att fråga...

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...