Jump to content
Annons

Spela in många kanaler samtidigt

Recommended Posts

Postalmonkey (oregistrerad)
Postat

Vad har de stora producenterna för ljudkort? Om man t.ex vill spela in mike portnoys trummor (dream theater) krävs det att rätt mycket upp mikning. Sen brukar man vilja ha kicken på ett spår/kanal i sin daw, virvlen i en osv. Vad ha de för ûberljudkort? Eller hur funkar det?

Annons
Postat (redigerat)

Många stora studios använder ett pro tools hd system(man brukar säga att det är studio standarden). Går att kolla närmare på vad det är på www.digidesign.se

Redigerat av Apep
Postat

De har ett magiskt ljudkort, nä skoja bara. Det finns många ljudkort att välja bland om du vill ha många ingångar. Är du beroende av många kanaler? Har du någon budget? Om du svarar på detta så kommer folk här hjälpa dig. Jag kan enbart säga om det jag själv testat vilket är digi002 som är föregångaren till digi003 som fungerar riktigt bra, här kan du ha 18 kanaler samtidig inspelning, men det finns kort för ännu fler ingångar. Det man behöver köpa till dessa ljudkort är pre amps för att kunna koppla in fler mikrofoner. Hoppas detta var lite svar på din fråga iaf. Exakt vad mike portnoy spelar in på vet jag inte.

MVH

Anders

Postat
Vad har de stora producenterna för ljudkort? Om man t.ex vill spela in mike portnoys trummor (dream theater) krävs det att rätt mycket upp mikning. Sen brukar man vilja ha kicken på ett spår/kanal i sin daw, virvlen i en osv. Vad ha de för ûberljudkort? Eller hur funkar det?

I nio av tio fall så brukar det vara Protools HD. Kan även vara Apogee eller en mix av det. Till detta så kör dom ett stort mixerbord. Typ Solid State Logic eller Neve. Kan förekomma även digitala bord. Så brukar det vara vid inspelning. Sen kan det ju mixas i en annan som kanske inte har många inputs alls. Men lägger energi på att kunna mixa så bra som möjligt. Sen finns det ju dom studios som har både och.

Postat

Yeaaah ☺️ Tack för fina svar. Var med nyfiken går inte i köptankar på något sådant jätte tungt kort.

Tänkte dock köpa ett nu i höst så jag kan spela in 8 kanaler samtidigt. Finns mest 2 kanaliga kort tycker jag.

Har varit sugen på Apogee duet men då kan jag bara koppla in 2 mickar samtidigt och det håller ju inte om jag vill spela in trummor t.ex. Då behöver jag minst 8. Har även läst att vissa ljudkort har en anslutning som heter adat lightpipe som man kan koppla in med en mic förstärkare på 8 kanaler. Då ska man tydligen kunna spela in separat. Vilka ljudkort har den funktionen? Vill helst ha ett mindre portabelt kort.

Postat
Yeaaah ☺️ Tack för fina svar. Var med nyfiken går inte i köptankar på något sådant jätte tungt kort.

Tänkte dock köpa ett nu i höst så jag kan spela in 8 kanaler samtidigt. Finns mest 2 kanaliga kort tycker jag.

Har varit sugen på Apogee duet men då kan jag bara koppla in 2 mickar samtidigt och det håller ju inte om jag vill spela in trummor t.ex. Då behöver jag minst 8. Har även läst att vissa ljudkort har en anslutning som heter adat lightpipe som man kan koppla in med en mic förstärkare på 8 kanaler. Då ska man tydligen kunna spela in separat. Vilka ljudkort har den funktionen? Vill helst ha ett mindre portabelt kort.

Det finns många ljudkort som har den funktionen. Ett kort som fick bra betyg i tidningen studio är iaf MOTU 828MKIII, har INTE testat det själv men hört gott om det, bland annat på detta forum. Sedan finns digi003 rack som jag nämnde förut (vilket jag själv då använder digi002 rack) och tycker det är ett mycket bra ljudkort.

MOTU http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3

DIGI003 rack http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;itemid=5028

Men kika runt lite också själv och se vad du hittar, kanske hittar något som passar dig ännu bättre.

MVH

Anders

Postat

Digi 003 Rack verkar vara en skön pryl, Ska checka upp mer info om den. (:

Återkommer om jag har mer frågor :rolleyes:

Postat

Vill man ha riktigt bra prylar och ha möjlighet att välja omvandlare själv, så är ett ljudkort som RME HDSP9652 perfekt. Där kan du koppla in 3st externa 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare och en 2-kanalig A/D-D/A. Totalt alltså 26 kanaler in/ut. Omvandlare kan man välja efter behov och/eller budget - från Behringer till RME, Apogee och Lynx etc...

Behöver du ännu fler kanaler, så stoppa in ett likadant kort och få lika många kanaler till.

Om du behöver extremt många kanaler, så får du däremot titta på MADI-lösningar, men då börjar det springa iväg en del i pengar... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.