Jump to content
Annons

Hur får man till en fet elgitarr i mixen?


mgate

Recommended Posts

Annons
Jag, tycker det stämmer rätt bra. Du kan självklart inte ha vilken skit som helst, men de flesta rörhäckarna låter bra.

Det är precis som trummor, uppmickningen osv är viktigare än vilken trumma du har.

En ordentligt uppmickad halvsketen Laney låter mycket bättre än en, åt helvete, uppmickad MESA Boogie... enligt mig.

Jaja, beror på hur man ser på saken. Det bästa är ju om man kan ha allting bra i "inspelningskedjan" 😛

Jag är faktiskt inte säker på att jag håller med...

Det är absolut viktigt att uppmickning och sånt fungerar så bra som möjligt, och en optimalt uppmickad Laney låter ju naturligtvis "bättre" än en kasst mickad MESA stack. Men jag tycker inte att sanningen är så enkel som att vilken stärkare som helst låter bra, bara man kan micka ordentligt. Roland Jazzchorus i vissa sammanhang är en av världens skönaste förstärkare, men om du är ute efter att spela in nya Slaughter of the Soul skulle jag tro att du kan placera mickar tills du dör utan att för den sakens skull hitta rätt i soundet. Skit in, skit ut som det brukar heta, men det börjar ju redan när du väljer vilken gitarr du ska lira genom vilken förstärkare. Lika så om du lirar på ett lågt stämmt Ludwig kit, och är ute efter virvelsoundet på Californication. Men smaken är väl som baken antar jag...

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

marcushanser (oregistrerad)
Exprimentera massa, men max 1,5 cm från konen.

Avståndet mellan mikrofon och högtalarmembran varierar kraftigt och beror på en massa saker. En närmick kan gott sitta 10 centimeter från membranet.

Detta är mitt sätt att få attack, fett och bett. Tricket är att få mellanregistret att blir brta så att gitarrerna kan ligga högt i mixen. Tiopp och botten gör sig inte besvär.

Jag tycker det är enklast att spela in det med de emulatorer som oftast finns i inspelningsprogrammet men att signalen sen ligger ren på hårdisken. Sen editerar man ihop den ultimata tagningen utav ett par tagningar. Gör exakt samma sak en gång till så man får två olika kalastagningar av samma komp.

När det sedan är dags för slutmix tappart man ut den digatala inspelningen (ren signal) in i stärkaren, vrider upp så den kräks (det är därför man ska ha svaga rörförstärkare...7W räcker galant) och sätter en SM 57:a nästan dikt an mot nätet vid konens yttersta kant och sedan en stormembransmick i centrum av samma högtalare men typ 5 cm ifrån. Längreifrån blir bara sladdder om man ska göra en betonghård mix. Spelar man lättare gitarr rock-eller POP kan man flytta micken längre ifrån...men i hårdrocken finns det inte plats för såna finesser.

Sen är det bara att knalla tillbaks till sina monitorer som förhoppningsvis står tillráckligt längt bort från förstärkaren för man ska kunna höra hur det låter i mickarna. Sätt båda mickarna i mitten panorering och muta en i taget. Låter det bra ihop men klasst tillsammans...flytta stormembransmicken någon centimeter fram och tillbaka tills det låter schysst. Nu ska SM 57:an låta basig medan toppfrekvenserna (fräset) gör sig bäst i stormembranarn.

Sätt igång och spela in. Nu får du två mickspår av din digitala tagning. Gör detsamma med andra tagningen. Nu har du totalt 2x2 spår.

Ta in dessa in i låten igen. Gruppa dem i en "gitarr buss"som du sätten en EQ på. Ge lite boost kring 4kHz samt 200 Hz.

Ta nu en (1) SM57 kanal. Skär botten och topp med High Pass Filter och Low Pass Filter. Allt under 100 Hz och 10 kHz ska bort. Sätt en Noise Gate. Ta sedan en kompressor med ganska mycket Ratio, halv slö attack och halv slö release. Sist EQ där du ser till att lyfta kring 3.8 - 4,2 kHz samt kanske också en puss runt 200. Skär bort allt under 200 och allt över c:a 8kHzTesta dig fram tills du tycker det låter varmt men kraftigt. Panorera till Kvart över

Ta sedan stormembranmicken för samma tagning. Gör samma behandling ssom ovan med hög- och lågpassfilter som ovan samt med Noise Gate och kompressor. Lägg till en EQ och ta nu fram det fräsigaste sprak du kan hitta samt bottentugget. Panorera till tio över

Ta nu båda kanalerna ihop och sätt samman en balans som är fet som en gräddtårta med en tegelsten gömd inunder.

Gör exakt likadant med den andra gitarr tagningen som du panorerar till kvart i resp tio i.

Lyssna på alla fyra i bussen där du gruppat gitarrerna. Pilla till EQ:n så att du får det som du vill ha det.

Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hört talas om att man mickar upp gitarr överhuvudtaget? (förstärkarnas högtalarelement alltså)
En egendomlig följdfråga, svaret är förstås ja, även om mina vyer och erfarenheter av uppmickning och studioteknik uppenbarligen är begränsade.
I princip all rock och metal har de använt två mickar, minst. Det går att få typ lika bra resultat med en mick men det är svårare att lyckas med det, tror jag.

Om man använder två mickar så är det betydligt vanligare att man sätter båda mickarna på samma element än två olika. Kan uppstå "problem" om man kör olika element, kan låta fel på nåt vis har jag hört. Det är iallafall säkrast att micka ett och samma element (har man t.ex. en 4x12:a så kollar man först vilket element som låter bäst).

Nej, jag tänker mest på möjligheten att slänga upp 2 mickar som inte står fullt så nära varandra och panorera dem för att minimera fasfel. Men som sagt, nästa gång i studion ska jag testa lite att micka med dubbla SM57:or, och se vad det blir. Genren vi spelar är inte direkt metal, men när det gäller gitarrerna så brukar vi i alla fall lägga en av gitarrerna lite åt det hållet soundmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag, tycker det stämmer rätt bra. Du kan självklart inte ha vilken skit som helst, men de flesta rörhäckarna låter bra.

Det är precis som trummor, uppmickningen osv är viktigare än vilken trumma du har.

En ordentligt uppmickad halvsketen Laney låter mycket bättre än en, åt helvete, uppmickad MESA Boogie... enligt mig.

Jaja, beror på hur man ser på saken. Det bästa är ju om man kan ha allting bra i "inspelningskedjan" 🙂

Jag är faktiskt inte säker på att jag håller med...

Det är absolut viktigt att uppmickning och sånt fungerar så bra som möjligt, och en optimalt uppmickad Laney låter ju naturligtvis "bättre" än en kasst mickad MESA stack. Men jag tycker inte att sanningen är så enkel som att vilken stärkare som helst låter bra, bara man kan micka ordentligt. Roland Jazzchorus i vissa sammanhang är en av världens skönaste förstärkare, men om du är ute efter att spela in nya Slaughter of the Soul skulle jag tro att du kan placera mickar tills du dör utan att för den sakens skull hitta rätt i soundet. Skit in, skit ut som det brukar heta, men det börjar ju redan när du väljer vilken gitarr du ska lira genom vilken förstärkare. Lika så om du lirar på ett lågt stämmt Ludwig kit, och är ute efter virvelsoundet på Californication. Men smaken är väl som baken antar jag...

Nej nej, det håller jag helt med om! Självklart. Men då handlar det inte bara om att få bra ljud, utan få ett visst ljud också. Skulle en person micka en fenderstärkare optimalt och är ute efter metaldist så skulle ju inte han tycka att det lät bra, medan en "vanlig" ljud/musik-person kunde konstatera att det låter bra (utan att veta vilket ljud han var ute efter).

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
I princip all rock och metal har de använt två mickar, minst. Det går att få typ lika bra resultat med en mick men det är svårare att lyckas med det, tror jag.

Om man använder två mickar så är det betydligt vanligare att man sätter båda mickarna på samma element än två olika. Kan uppstå "problem" om man kör olika element, kan låta fel på nåt vis har jag hört. Det är iallafall säkrast att micka ett och samma element (har man t.ex. en 4x12:a så kollar man först vilket element som låter bäst).

Nej, jag tänker mest på möjligheten att slänga upp 2 mickar som inte står fullt så nära varandra och panorera dem för att minimera fasfel. Men som sagt, nästa gång i studion ska jag testa lite att micka med dubbla SM57:or, och se vad det blir. Genren vi spelar är inte direkt metal, men när det gäller gitarrerna så brukar vi i alla fall lägga en av gitarrerna lite åt det hållet soundmässigt.

Jaha, jag känner/vet en snubbe som brukar ha schyssta gitarrer till sin indierockmusik och han kör totalt tre mickar. Två nära tyget och en kondensatormick minst en meter ifrån. Nåt sånt. Då får man liiite rum i ljudet.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Har mickat upp stärkare med inte bara två mikrofoner utan även tre. Då två har varit för elementet och en har varit bakom gitarrförstärkaren. Kan få till rätt roliga ljudbilder på detta sätt 😄

MVH

Anders

Så lär Brian May micka sin förstärkare. Fast hans gitarrljud kommer nog i och för sig knappast bara från själv uppmickningen. Och det finns säkert andra som gör så också. Men det låter logiskt för mig. Närmickning är såklart viktigt, speciellt om inte rummet är optimalt, men rumsmickningen brukar ju låta lite mer som man själv uppfattar en förstärkare när man spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

marcushanser (oregistrerad)
Har mickat upp stärkare med inte bara två mikrofoner utan även tre. Då två har varit för elementet och en har varit bakom gitarrförstärkaren. Kan få till rätt roliga ljudbilder på detta sätt 😐

MVH

Anders

Så lär Brian May micka sin förstärkare. Fast hans gitarrljud kommer nog i och för sig knappast bara från själv uppmickningen. Och det finns säkert andra som gör så också. Men det låter logiskt för mig. Närmickning är såklart viktigt, speciellt om inte rummet är optimalt, men rumsmickningen brukar ju låta lite mer som man själv uppfattar en förstärkare när man spelar.

Japp...har man ett bra rum är det ingen dum idé. Men ska man göra det ska den andra (och kanske tredje micken) vara av annan karaktär än en SM57:a. Mera fullfrekvens och bredare upptagning än vad en 57:a har.

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

marcushanser (oregistrerad)

jag kör en Röde...NT någonting. Intressant nog kunde jag konstatera att signalen över 8 kHz finns inte alls in Orangelådan. Det gjorde livet enklare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej, det håller jag helt med om! Självklart. Men då handlar det inte bara om att få bra ljud, utan få ett visst ljud också. Skulle en person micka en fenderstärkare optimalt och är ute efter metaldist så skulle ju inte han tycka att det lät bra, medan en "vanlig" ljud/musik-person kunde konstatera att det låter bra (utan att veta vilket ljud han var ute efter).

Jo,j ag kan väl hålla med dig om det, men då säger du ju faktiskt emot dig själv.

Var inte din tanke från början att man inte skulle ge några generella tips?? Att alla tips skulle utgå ifrån den specifika situationen?? Just att alla tips faktiskt SKA utgå ifrån den specifika situationen gör nog att ditt "tips" om att vilken stärkare som helst med en välplacerad SM57:a framför, kan låta fett i en mix, till det sämsta av alla...

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Nej nej, det håller jag helt med om! Självklart. Men då handlar det inte bara om att få bra ljud, utan få ett visst ljud också. Skulle en person micka en fenderstärkare optimalt och är ute efter metaldist så skulle ju inte han tycka att det lät bra, medan en "vanlig" ljud/musik-person kunde konstatera att det låter bra (utan att veta vilket ljud han var ute efter).

Jo,j ag kan väl hålla med dig om det, men då säger du ju faktiskt emot dig själv.

Var inte din tanke från början att man inte skulle ge några generella tips?? Att alla tips skulle utgå ifrån den specifika situationen?? Just att alla tips faktiskt SKA utgå ifrån den specifika situationen gör nog att ditt "tips" om att vilken stärkare som helst med en välplacerad SM57:a framför, kan låta fett i en mix, till det sämsta av alla...

Nja, då misstolkade du mig. Det beror på vilket sound man är ute efter. Men det var inget tips direkt, så är det bara. Men det är så mycket annat som krävs, och då spelar den specifika situationen in mer.

Jag kanske sa emot mig själv lite grann? Men uppmickning är nåt helt annat menar jag, det är liksom grunden. De flesta tipsen i denna tråd är sånt som beror på så mycket vad man är ute efter och vad man lyckats med. Då ville jag tillägga att det här med uppmickning är skitviktigt också. Ordentlig uppmickning är alltid viktigt, dubba gitarrer 4 ggr är inte lika viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordentlig uppmickning är alltid viktigt, dubba gitarrer 4 ggr är inte lika viktigt.

Håller inte med. För mig är hela kedjan lika viktig fram till slutet. Sedan kanske inte just dubbningen är viktig, om jag nu inte vill ha dubbning, men om jag vill ha ett sound med dubbning så är den ju väldigt viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ordentlig uppmickning är alltid viktigt, dubba gitarrer 4 ggr är inte lika viktigt.

Håller inte med. För mig är hela kedjan lika viktig fram till slutet. Sedan kanske inte just dubbningen är viktig, om jag nu inte vill ha dubbning, men om jag vill ha ett sound med dubbning så är den ju väldigt viktig.

Jo, det är sant. Men jag lyssnar hellre på ett rockbands demo där de har två gitarrer som är schyssta uppmickade än 100 gitarrer (ursäkta överdriften) vilka låter skit pga jätteskrikig och hård diskant.

Men ja, dubbning är skitviktigt om man är ute efter sånt sound. Men om man ska prioritera det viktiga så tycker jag, uppmickning är viktigare.

Allt beror på hur man ser på saken, inget är rätt och fel angående detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordentlig uppmickning är alltid viktigt, dubba gitarrer 4 ggr är inte lika viktigt.

Håller inte med. För mig är hela kedjan lika viktig fram till slutet. Sedan kanske inte just dubbningen är viktig, om jag nu inte vill ha dubbning, men om jag vill ha ett sound med dubbning så är den ju väldigt viktig.

Jo, det är sant. Men jag lyssnar hellre på ett rockbands demo där de har två gitarrer som är schyssta uppmickade än 100 gitarrer (ursäkta överdriften) vilka låter skit pga jätteskrikig och hård diskant.

Men ja, dubbning är skitviktigt om man är ute efter sånt sound. Men om man ska prioritera det viktiga så tycker jag, uppmickning är viktigare.

Allt beror på hur man ser på saken, inget är rätt och fel angående detta.

Det finns ju faktiskt ett rätt eller fel ändå, utan att jag vill dra igång en diskussion nu. Om det inte låter som det gör i ditt huvud så är det ju ändå fel. Om det låter som du vill och tänkt dig så är det rätt 🙂

Sedan håller jag med dig. Om vi snackar behaglig ljudbild så ser jag också hellre att det låter bra än att man försökt rädda en situation. Men ser helst att det låter som producenten tänkt sig.

men jag förstår vad du menar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...