Jump to content
Annons

Recommended Posts

harju (oregistrerad)
Postat

"Problem detected with audio clock. Check that your clock source and sample rate are correct"

Detta meddelande kommer upp i Pro Tools LE 7.2 när jag ska försöka spela upp något i programmet. Det jag undrar är var jag kan checka Clock Sourcen så att den stämmer?

Tack för all hjälp!

Annons
Postat (redigerat)
  harju sa:
"Problem detected with audio clock. Check that your clock source and sample rate are correct"

Detta meddelande kommer upp i Pro Tools LE 7.2 när jag ska försöka spela upp något i programmet. Det jag undrar är var jag kan checka Clock Sourcen så att den stämmer?

Tack för all hjälp!

Kolla så att du har internal clock vald. Finns under setup eller liknande, kommer inte ihåg i huvudet. Samma huvudmeny som playback engine är i och I/O settings. Jag och namn funkar inte tillsammans 😉

MVH

Anders

Undrar om det inte är i hardware setup du har valet...hm kommer f-n inte ihåg

EDIT 2: Får du något felmeddelande också?

EDIT 3: haha..klart du får ett felmeddelande, menade om du fick en sifferkod tillsammans med felmeddelandet. Ja, ibland skriver man och tänker samtidigt, men inte alltid det man tänker skrivs 🙂

Redigerat av Gizmozis
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  Gizmozis sa:
  harju sa:

Tack för all hjälp!

Kolla så att du har internal clock vald. Finns under setup eller liknande, kommer inte ihåg i huvudet. Samma huvudmeny som playback engine är i och I/O settings. Jag och namn funkar inte tillsammans 🙂

MVH

Anders

Det beror väl på hur han använder DAW tillsammans med hårdvara. Det är ju inte givet att mjukvaran måste vara masterklocka.

I mitt system så är HDSP-9652 masterklocka. Yamaha DM1000 slavar via wordclock från HDSP-9652. Det andra ljudkortet, HDSP-9632 får syncen på AES/EBU från DM1000. Dettta för att inte förlora in/utgångar på ljudkorten. 😉

Postat (redigerat)
  Analogfreak sa:
  Gizmozis sa:
  harju sa:

Tack för all hjälp!

Kolla så att du har internal clock vald. Finns under setup eller liknande, kommer inte ihåg i huvudet. Samma huvudmeny som playback engine är i och I/O settings. Jag och namn funkar inte tillsammans 🙂

MVH

Anders

Det beror väl på hur han använder DAW tillsammans med hårdvara. Det är ju inte givet att mjukvaran måste vara masterklocka.

I mitt system så är HDSP-9652 masterklocka. Yamaha DM1000 slavar via wordclock från HDSP-9652. Det andra ljudkortet, HDSP-9632 får syncen på AES/EBU från DM1000. Dettta för att inte förlora in/utgångar på ljudkorten. 😉

nej, absolut inte, men ett bra sätt att börja felsöka på.

Redigerat av Gizmozis
harju (oregistrerad)
Postat
  Gizmozis sa:
  harju sa:

Tack för all hjälp!

MVH

Anders

Undrar om det inte är i hardware setup du har valet...hm kommer f-n inte ihåg

EDIT 2: Får du något felmeddelande också?

EDIT 3: haha..klart du får ett felmeddelande, menade om du fick en sifferkod tillsammans med felmeddelandet. Ja, ibland skriver man och tänker samtidigt, men inte alltid det man tänker skrivs 🙂

Haha, nu har jag checkat grejerna. Internal Clock är vald sen tidigare. Något nummer följer heller inte med i felmeddelandet så jag kan ju inte kolla upp det någonstans. Verkar galet skumt. 🙂

maart (oregistrerad)
Postat

Digidesigns grejor är ganska kräsna när det gäller hårdvara. Även Pro Tools kan krångla p.g.a. det även om ljudkortet funkar prefekt mot andra DAWs.

Vad har du för dator? Grejor som chipset på moderkortet och firewirekortet är viktigt...

Postat

Inte något jag reagerade på först, men jag måste bara fråga. Gjordes verkligen LE i version 7.2? Var det inte från 7.1.1 upp till v. 7.3? HD vet jag finns i 7.2 men inte LE eller är det något som bara seglade mig förbi?

harju (oregistrerad)
Postat
  Gizmozis sa:
Inte något jag reagerade på först, men jag måste bara fråga. Gjordes verkligen LE i version 7.2? Var det inte från 7.1.1 upp till v. 7.3? HD vet jag finns i 7.2 men inte LE eller är det något som bara seglade mig förbi?

wo, du har faktiskt helt rätt. Jag blandade ihop det jag kör hemma och det vi kör i skolan. 7.1 skare vara. 🙂

harju (oregistrerad)
Postat
  maart sa:
Digidesigns grejor är ganska kräsna när det gäller hårdvara. Även Pro Tools kan krångla p.g.a. det även om ljudkortet funkar prefekt mot andra DAWs.

Vad har du för dator? Grejor som chipset på moderkortet och firewirekortet är viktigt...

För att lägga upp precis alla korten på bordet så har jag:

Moderkort: Gigabyte P35/DS3

Chipset: Intel P31/P35

CPU: Intel Core 2 Duo 2,66Ghz

Internminne: 2Gb DDR2-SDRAM

Firewirekortet har jag dessvärre ingen som helst aning om vad det är för kort. Ett billigt för 180kr bara, iaf.

Tidigare har det fungerat när jag spelat in och sådär. Började dock installera pluggar och sånt igår och efter att jag gått igenom skivan med Waves plugins så tyckte jag att det började krångla. Om det bara är något jag fått för mig eller om det faktiskt är det som är ett av problemen vet jag inte, men man tycker väl egentligen att det inte bör vara det.

harju (oregistrerad)
Postat
  Gilbert sa:
  harju sa:

?

Fråga mig inte. 🙂 Jag har inte stor koll på vad chipsetet är och gör om jag ska vara ärlig.

Vad vill du veta/kolla upp med det?

Postat
  harju sa:
  Gilbert sa:
  harju sa:

?

Fråga mig inte. 🙂 Jag har inte stor koll på vad chipsetet är och gör om jag ska vara ärlig.

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=23649

Här hittar du matnyttig information om kompatibilitet. Sedan tror jag att det finns program på denna sida som kan kolla upp åt dig vad du har i din dator så du kan checka det mot listan

MVH

Anders

harju (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Gizmozis sa:
  harju sa:
  Gilbert sa:
  harju sa:

?

Här hittar du matnyttig information om kompatibilitet. Sedan tror jag att det finns program på denna sida som kan kolla upp åt dig vad du har i din dator så du kan checka det mot listan

MVH

Anders

Allright. Jag har ett program här PC wizard som ska kolla upp grejerna men det verkar ju inte finnas någon referenslista man kan jämföra med vad som skulle behöva bytas ut för bästa möjliga resultat eller sådär? Ska in och kolla..

..Jaha, du menade kanske listan på sidan. Feltänkt av mig. ^^

Redigerat av harju
harju (oregistrerad)
Postat
  harju sa:
  Gizmozis sa:
  harju sa:
  Gilbert sa:
  harju sa:

?

MVH

Anders

Allright. Jag har ett program här PC wizard som ska kolla upp grejerna men det verkar ju inte finnas någon referenslista man kan jämföra med vad som skulle behöva bytas ut för bästa möjliga resultat eller sådär? Ska in och kolla..

Vad i helvete? Nu spelar den upp utan något felmeddelande :/ Jag blir aldrig klok på detta.

Postat
  harju sa:

Japp

Det finns även en länk till kompatibla firewirekort på sidan om jag inte minns fel. Va länge sedan jag va inne och tittade där 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.