Jump to content
Annons

är tveksam på vilken mick jag ska köpa! hjälp mig.


Recommended Posts

hejsan, jag ska köpa en ny mick inom ungefär en vecka men har inte en aning om vilken jag vill ha!

jag är inte så kunnig eller något sådant så jag vänder mig till er 🙁 hoppas att jag kan få så bra hjälp som möjligt.

Just nu så har jag en behringer B-2 pro mick och ett M-audio Fast track pro ljudkort

jag tycker behringer micken är mycket bra för de priset den säljs för men jag är ute efter något bättre helt enkelt !

jag fyller år nästa vecka och jag får pengar, hur mycket vet jag inte men mellan 3000-5000kr (vi säger 4000)

och jag vill köpa en bra mick för ungefär 3000-4000kr, för jag ska köpa lite andra små saker till "studion" ochså

jag har kollat mycket på sE electronics Z 3300A micken, den ser riktigt fräsh ut! någon som har testat den eller använder sig utav den?

sen har jag en kompis som rekomenderade röde NT2 har ochså kollat på NT2-A

vad är det för skillnad på dom?

men det är bara att rekomendera massa mickar som är bra för ungefär de priset som jag skrev !

juste glömde säga, jag sysslar med rapp och lite sång men inte kör och sånt! bara på refränger typ (men det är ytterst sällan!!)

TACK PÅ FÖRHAND 🙂 peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
hejsan, jag ska köpa en ny mick inom ungefär en vecka men har inte en aning om vilken jag vill ha!

jag är inte så kunnig eller något sådant så jag vänder mig till er 🙁 hoppas att jag kan få så bra hjälp som möjligt.

Just nu så har jag en behringer B-2 pro mick och ett M-audio Fast track pro ljudkort

jag tycker behringer micken är mycket bra för de priset den säljs för men jag är ute efter något bättre helt enkelt !

jag fyller år nästa vecka och jag får pengar, hur mycket vet jag inte men mellan 3000-5000kr (vi säger 4000)

och jag vill köpa en bra mick för ungefär 3000-4000kr, för jag ska köpa lite andra små saker till "studion" ochså

jag har kollat mycket på sE electronics Z 3300A micken, den ser riktigt fräsh ut! någon som har testat den eller använder sig utav den?

sen har jag en kompis som rekomenderade röde NT2 har ochså kollat på NT2-A

vad är det för skillnad på dom?

men det är bara att rekomendera massa mickar som är bra för ungefär de priset som jag skrev !

juste glömde säga, jag sysslar med rapp och lite sång men inte kör och sånt! bara på refränger typ (men det är ytterst sällan!!)

TACK PÅ FÖRHAND 🙂 peace

Kolla på claes hemsida. Han har lite olika miktest där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 🙂

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 🙂

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😉

Visst, Claes är försäljare och rekommenderar de mikrofoner han säljer o.s.v, o.s.v. Men såhär skriver han på testsiten:

Samtliga tester har spelats in genom en RME ADI-96 Pro preamp, där DSP-funktionerna har varit förbikopplade. Filerna är inspelade så optimalt som möjligt och har spelats in i formatet 44.1kHz/32-bit Floating Point. Jag har behållit WAV-formatet för att en eventuell omvandling inte skulle kunna påverka resultatet. Den enda bearbetning som har gjorts, är att jag har klippt och normaliserat till -0.1dB i Wavelab. Eftersom inspelningarna har legat på en relativt hög nivå från början - och spelats in med 32-bit FP, så innebär denna normalisering dock en ytterst minimal förändring av originalinspelningen.

Och även om han är försäljare kanske man kan lita på det... jag gör det i alla fall. Dessutom kanske han inte rekommenderar de mickar han säljer utan säljer de mickar han rekommenderar..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 🙂

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😉

Visst, Claes är försäljare och rekommenderar de mikrofoner han säljer o.s.v, o.s.v. Men såhär skriver han på testsiten:

Samtliga tester har spelats in genom en RME ADI-96 Pro preamp, där DSP-funktionerna har varit förbikopplade. Filerna är inspelade så optimalt som möjligt och har spelats in i formatet 44.1kHz/32-bit Floating Point. Jag har behållit WAV-formatet för att en eventuell omvandling inte skulle kunna påverka resultatet. Den enda bearbetning som har gjorts, är att jag har klippt och normaliserat till -0.1dB i Wavelab. Eftersom inspelningarna har legat på en relativt hög nivå från början - och spelats in med 32-bit FP, så innebär denna normalisering dock en ytterst minimal förändring av originalinspelningen.

Och även om han är försäljare kanske man kan lita på det... jag gör det i alla fall. Dessutom kanske han inte rekommenderar de mickar han säljer utan säljer de mickar han rekommenderar..?

Det är 2 helt skilda saker vad det står om själva testet och hur det egentligen har gått till. Jag hävdar inte att han är oärlig och oseriös men han "kan" vara det och vilseleda människor för att få dom att välja hans produkter.

Testsajten skulle ju kunna vara ett smart försäljningstrick för att linda folk kring sitt lillfinger. Det SKULLE kunna vara så och jag säger inte att det ÄR så. Jag anklagar ingen! 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna gärna igenom lite smakprov som du kan hämta på min testsite. Där finns lite över 100 olika modeller att "avnjuta"...

Violet Design Black Knight är ett förslag. Vill du ha en mer transparent mic, så kan svenska Line Audio Design's SM3 eller SM6 vara värda att fundera på. Kanske också MXL V69 kan vara ett alternativ.

Det finns väldigt många bra micar och få som är riktigt dåliga, så det är inte lätt att bestämma sig... 😉

Claes är ju väldigt duktig! Inget snack om det. Men då han driver ett företag och som alla andra företag vill gå med vinst så talar han ju ofta om hur bra hans egna mikrofoner är. Sen så kan ju inte vi veta säkert hur hans tester går till. Signalen kan ju vara efterbehandlad så att vissa mikrofoner lyfts fram. Det behöver inte vara så men man kan ju inte med säkerhet veta. Det skulle ju kunna vara så att om han tex inte vill att någon ska tycka om Röde, så kan han ju EQ:a en liten elak puckel nånstans eller skära till en liten hängmatta i miden. Möjligheten finns ju och det kan ju inte den som aldrig hört micen avgöra om så är fallet. Alla företagare vill ju gå med vinst och det är ju inget konstigt med det. Därför bör man akta sig för partiska tester.

Låna hem micar och testa själv. 😉

Visst, Claes är försäljare och rekommenderar de mikrofoner han säljer o.s.v, o.s.v. Men såhär skriver han på testsiten:

Samtliga tester har spelats in genom en RME ADI-96 Pro preamp, där DSP-funktionerna har varit förbikopplade. Filerna är inspelade så optimalt som möjligt och har spelats in i formatet 44.1kHz/32-bit Floating Point. Jag har behållit WAV-formatet för att en eventuell omvandling inte skulle kunna påverka resultatet. Den enda bearbetning som har gjorts, är att jag har klippt och normaliserat till -0.1dB i Wavelab. Eftersom inspelningarna har legat på en relativt hög nivå från början - och spelats in med 32-bit FP, så innebär denna normalisering dock en ytterst minimal förändring av originalinspelningen.

Och även om han är försäljare kanske man kan lita på det... jag gör det i alla fall. Dessutom kanske han inte rekommenderar de mickar han säljer utan säljer de mickar han rekommenderar..?

Det är 2 helt skilda saker vad det står om själva testet och hur det egentligen har gått till. Jag hävdar inte att han är oärlig och oseriös men han "kan" vara det och vilseleda människor för att få dom att välja hans produkter.

Testsajten skulle ju kunna vara ett smart försäljningstrick för att linda folk kring sitt lillfinger. Det SKULLE kunna vara så och jag säger inte att det ÄR så. Jag anklagar ingen! 😎

Det är ju det du gör... 😉

Sådant här snack är så j-a tröttsamt! 😠

Om du inte är säker på att jag försöker luras på något sätt, så är det väl ganska onödigt att försöka misstänkliggöra mig.

Du får gärna komma hit och övervaka inspelningarna nästa gång det är dags, eftersom du inte tror på att det är gjort som jag beskriver.

Om det verkligen var bearbetat i efterhand, så hade det hörts ganska tydligt eftersom inspelningarna är gjorda som de är. Dessutom vet inte jag vad andra har för smak (och dessutom så har inte alla samma smak), så jag kan inte gissa mig fram till hur jag skulle bearbeta inspelningarna för att "lura" folk att gilla "mina" micar bättre än andra, utan jag låter folk avgöra själva i stället för att säga till dem vad de ska tycka.

Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla.

Testsiten har jag gjort för att jag tycker att det är kul att försöka hjälpa folk. Den betalar sig definitivt inte, med två likadana siter som det ligger ca 12GB/st på (för att det tidigare, med bara en site, blev för mycket belastat ibland och därför onödigt segt på grund av de många besökarna). Även om jag har lagt google-annonser där, som folk kan klicka på som ett sätt att visa sin uppskattning, så får jag bara in en bråkdel av vad det kostar att ha siterna. Visst finns det de som vänder sig till mig för att köpa efter att de har lyssnat på inspelningarna, men det är marginellt - för annars hade jag nog varit miljonär vid det här laget, med tanke på hur mycket besök det är där och hur mycket som laddas ner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om man frågar en kille på Steinberg om tester mellan olika DAW, så känner jag på mig att han kommer prata lite extra gott om Cubase och Nuendo

framför Protools, Logic, Sonar... you name it.

Som jag sa så påstår jag inte att det är oseriöst. Men jag drar naturligtvis öronen åt mig när det finns ett företag med i leken som går med vinst på försäljning av vissa micar som är med i testerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om man frågar en kille på Steinberg om tester mellan olika DAW, så känner jag på mig att han kommer prata lite extra gott om Cubase och Nuendo

framför Protools, Logic, Sonar... you name it.

Som jag sa så påstår jag inte att det är oseriöst. Men jag drar naturligtvis öronen åt mig när det finns ett företag med i leken som går med vinst på försäljning av vissa micar som är med i testerna.

Han (Claes) skrev ju just att han inte har företaget för att tjäna pengar. Men vem vet, vi kanske lever i "The Matrix" allihop...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man frågar en kille på Steinberg om tester mellan olika DAW, så känner jag på mig att han kommer prata lite extra gott om Cubase och Nuendo

framför Protools, Logic, Sonar... you name it.

Som jag sa så påstår jag inte att det är oseriöst. Men jag drar naturligtvis öronen åt mig när det finns ett företag med i leken som går med vinst på försäljning av vissa micar som är med i testerna.

Han (Claes) skrev ju just att han inte har företaget för att tjäna pengar. Men vem vet, vi kanske lever i "The Matrix" allihop...?

Har man inte ett företag för att tjäna pengar? 😉 Har man företag för att få äran att betala in moms till staten? Vad går företagsamhet ut på egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man frågar en kille på Steinberg om tester mellan olika DAW, så känner jag på mig att han kommer prata lite extra gott om Cubase och Nuendo

framför Protools, Logic, Sonar... you name it.

Som jag sa så påstår jag inte att det är oseriöst. Men jag drar naturligtvis öronen åt mig när det finns ett företag med i leken som går med vinst på försäljning av vissa micar som är med i testerna.

Du säger inte rent ut att det är oseriöst (jo - egentligen gör du det, men i nästa mening säger du att du inte gör det...), men du ifrågasätter och misstänkliggör något som jag lägger mycket tid och energi på och är extremt noggrann med för att jag vill hjälpa folk. Jag skulle aldrig skulle drömma om att förvanska det på något sätt eftersom allt jobb med det hade motverkat sitt syfte då.

Vinst? Ja- det kan man ju kalla det... Hade jag haft en vinst som var värd att nämna, så hade jag drivit firman på heltid i stället.

Detta är en tröttsam diskussion som inte leder någonstans. Senaste gången så blev resultatet att de som eventuellt har vinstintressen, ska berätta i sin signatur om de vanligaste fabrikaten som de representerar - en lösning som det fåtal som var kritiska mot min "smygreklam", tyckte var helt ok. Det finns alltså i signaturen enligt forumreglerna och behöver därför inte påpekas ytterligare.

Att jag rekommenderar micar som jag har personlig erfarenhet av och verkligen tycker ÄR bra, är inte konstigare än att andra i forumet gör så. Att folk har olika smak, är en annan femma - och då är ju testsiten bra för att folk ska kunna lyssna och avgöra på egen hand om det jag rekommenderar, kan vara något för dem - eller om de har andra preferenser. Det finns dessutom så många olika modeller med där, att de flesta troligen har testat någon av dem och kan sätta det ljudet i relation till vad de är ute efter.

Testsiten är neutral och presenterar inspelningarna som de är, utan några värderingar och för gratis nedladdning, så att folk inte bara ska behöva gå på förtäckt reklamsnack i forumet (av folk som inte berättar i sin signatur vilka vinstintressen de representerar) eller i annonser och butiker, utan de kan bilda en egen uppfattning i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
...

Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla.

Testsiten har jag gjort för att jag tycker att det är kul att försöka hjälpa folk. Den betalar sig definitivt inte, med två likadana siter som det ligger ca 12GB/st på (för att det tidigare, med bara en site, blev för mycket belastat ibland och därför onödigt segt på grund av de många besökarna). Även om jag har lagt google-annonser där, som folk kan klicka på som ett sätt att visa sin uppskattning, så får jag bara in en bråkdel av vad det kostar att ha siterna. Visst finns det de som vänder sig till mig för att köpa efter att de har lyssnat på inspelningarna, men det är marginellt - för annars hade jag nog varit miljonär vid det här laget, med tanke på hur mycket besök det är där och hur mycket som laddas ner...

Om man frågar en kille på Steinberg om tester mellan olika DAW, så känner jag på mig att han kommer prata lite extra gott om Cubase och Nuendo

framför Protools, Logic, Sonar... you name it.

Som jag sa så påstår jag inte att det är oseriöst. Men jag drar naturligtvis öronen åt mig när det finns ett företag med i leken som går med vinst på försäljning av vissa micar som är med i testerna.

Han (Claes) skrev ju just att han inte har företaget för att tjäna pengar. Men vem vet, vi kanske lever i "The Matrix" allihop...?

Har man inte ett företag för att tjäna pengar? 😉 Har man företag för att få äran att betala in moms till staten? Vad går företagsamhet ut på egentligen?

disussionen skulle gå enklare om du läste alla poster. Speciellt när den du ifrågasätter verkligen förklara hur det ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror inte man har ett företag om syftet är att gå back på det... i så fall har man nog inte alla hästar i stallet.

Skulle Hyresgästföreningen få en trovärdig funktion om de ägde aktier i Stockholmshem eller HSB? Det tål att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man har ett företag om syftet är att gå back på det... i så fall har man nog inte alla hästar i stallet.

Skulle Hyresgästföreningen få en trovärdig funktion om de ägde aktier i Stockholmshem eller HSB? Det tål att fundera på.

...och bara för att jag driver en liten firma på fritiden, så går det inte att lita på inspelningstester som jag gör?

Nu får du faktiskt ge dig. Jag har en firma som jag omöjligen skulle kunna driva på heltid på grund av den lilla omsättningen jag har. Det är inte det minsta relevant att jämföra min lilla verksamhet med företag med mångmiljonomsättning.

Visst får jag en liten vinst i firman - och självklart vill jag gärna så småningom kunna leva enbart på firman någon gång i framtiden, men det är långt dit och troligen är min årsomsättning i nuläget mindre än vad t ex MB omsätter på typ en vecka eller något. Sätt saker i rätt perspektiv, så slipper man kanske se antaganden som är helt uppåt väggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
"Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla."

...och bara för att jag driver en liten firma på fritiden, så går det inte att lita på inspelningstester som jag gör?

Nu får du faktiskt ge dig. Jag har en firma som jag omöjligen skulle kunna driva på heltid på grund av den lilla omsättningen jag har. Det är inte det minsta relevant att jämföra min lilla verksamhet med företag med mångmiljonomsättning.

Visst får jag en liten vinst i firman - och självklart vill jag gärna så småningom kunna leva enbart på firman någon gång i framtiden, men det är långt dit och troligen är min årsomsättning i nuläget mindre än vad t ex MB omsätter på typ en vecka eller något. Sätt saker i rätt perspektiv, så slipper man kanske se antaganden som är helt uppåt väggarna...

Nu börjar det bli lite intressant här.

Du försvarar dina testers äkthet med att:

"Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla."

I nästa stund så säger du att: "självklart vill jag gärna så småningom kunna leva enbart på firman någon gång i framtiden"

Då är ju ditt mål att bli beroende av att sälja.

Du talar emot dig själv. Märker du det? Vilseledande...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju formulera det såhär också. Om Claes är lite mer inriktad på att prata gott om de produkter han säljer så måste man ju inte handla hos honom ändå. Var glad att någon med erfarenhet lägger ner tid på att ge vägledning istället. Alla har ett eget ansvar till att ta till sig det man läser på rätt sätt. Det är ju inte så att ex. Claes tvingar någon till ett köp.

Fokus läggs på helt fel saker enligt min mening. Och det kan även leda till att kunskap går förlorad ifrån Studios forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju formulera det såhär också. Om Claes är lite mer inriktad på att prata gott om de produkter han säljer så måste man ju inte handla hos honom ändå. Var glad att någon med erfarenhet lägger ner tid på att ge vägledning istället. Alla har ett eget ansvar till att ta till sig det man läser på rätt sätt. Det är ju inte så att ex. Claes tvingar någon till ett köp.

Fokus läggs på helt fel saker enligt min mening. Och det kan även leda till att kunskap går förlorad ifrån Studios forum.

+1

Claes följer de regler som finns och det räcker gott och väl tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla."

...och bara för att jag driver en liten firma på fritiden, så går det inte att lita på inspelningstester som jag gör?

Nu får du faktiskt ge dig. Jag har en firma som jag omöjligen skulle kunna driva på heltid på grund av den lilla omsättningen jag har. Det är inte det minsta relevant att jämföra min lilla verksamhet med företag med mångmiljonomsättning.

Visst får jag en liten vinst i firman - och självklart vill jag gärna så småningom kunna leva enbart på firman någon gång i framtiden, men det är långt dit och troligen är min årsomsättning i nuläget mindre än vad t ex MB omsätter på typ en vecka eller något. Sätt saker i rätt perspektiv, så slipper man kanske se antaganden som är helt uppåt väggarna...

Nu börjar det bli lite intressant här.

Du försvarar dina testers äkthet med att:

"Förutom det, så är min firma inte min huvudsakliga inkomst (lååångt ifrån), utan något jag driver på fritiden bredvid ett heltidsjobb, eftersom det är kul att försöka hjälpa folk att få tag på rätt prylar - och jag därför inte beroende av att ständigt sälja, på det sätt som jag kanske hade varit om det var min enda inkomstkälla."

I nästa stund så säger du att: "självklart vill jag gärna så småningom kunna leva enbart på firman någon gång i framtiden"

Då är ju ditt mål att bli beroende av att sälja.

Du talar emot dig själv. Märker du det? Vilseledande...

Det enda som är vilseledande här, är ditt tjafsande och mer eller mindre konstiga tolkningar.

Jag startade min firma för 10 år sedan och har sakta, men långsamt ökat omsättningen från år till år - men med den takt som ökningen går med, så dröjer det nog tills jag är pensionär innan det skulle kunna bli en trygg sysselsättning av det, om inget drastiskt inträffar i kundanstormningen. Med det ständiga "hotet" från Tyskland och krympande marginaler från leverantörerna på grund av det, så blir det dessutom mindre och mindre sannolikt att jag någonsin ska kunna leva på firman, men jag fortsätter ändå så länge det är möjligt, eftersom det är kul att hjälpa folk.

Det är skillnad på att ha en önskan om något - och att ha det som ett utstakat mål...

Jag förstår ärligt talat inte hur du ens kan få för dig att antyda att testinspelningarna är manipulerade. Det hade varit helt meningslöst, eftersom jag ju inte kan veta vilken smak alla besökare har - och alla har dessutom olika smak - så det hade varit totalt bortkastad tid att göra någonting med inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man kan ju formulera det såhär också. Om Claes är lite mer inriktad på att prata gott om de produkter han säljer så måste man ju inte handla hos honom ändå. Var glad att någon med erfarenhet lägger ner tid på att ge vägledning istället. Alla har ett eget ansvar till att ta till sig det man läser på rätt sätt. Det är ju inte så att ex. Claes tvingar någon till ett köp.

Fokus läggs på helt fel saker enligt min mening. Och det kan även leda till att kunskap går förlorad ifrån Studios forum.

Du har helt rätt i det du säger! Men frågan är ju då hur rättvis testerna är gentemot de produkter han inte säljer. Hans mål på sikt är ju att driva firman med vinst och enbart kunna leva på att sälja sina produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Oavsett vilken "smak" folk har så är det fullt möjligt att manipulera en signal så det låter skit i alla fall. Finns nog ingen som uppskattar tex brus om man skulle tillföra det eller att det är en dip på 6db mellan 800 och 2.5k om man skulle skära där.

Jag påstår inte att du manipulerar micsignaler från de micar du inte säljer, men det är ett motiv.

Ett motiv är det helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

GAH! Satt och skrev ett onödigt långt utlägg, varför? Du är ju bara ute efter att skapa provokation hehe. Jag gillar att det är så fritt på det här forumet men vafan, jag behöver gå och lägga mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju formulera det såhär också. Om Claes är lite mer inriktad på att prata gott om de produkter han säljer så måste man ju inte handla hos honom ändå. Var glad att någon med erfarenhet lägger ner tid på att ge vägledning istället. Alla har ett eget ansvar till att ta till sig det man läser på rätt sätt. Det är ju inte så att ex. Claes tvingar någon till ett köp.

Fokus läggs på helt fel saker enligt min mening. Och det kan även leda till att kunskap går förlorad ifrån Studios forum.

Du har helt rätt i det du säger! Men frågan är ju då hur rättvis testerna är gentemot de produkter han inte säljer. Hans mål på sikt är ju att driva firman med vinst och enbart kunna leva på att sälja sina produkter.

Om exempelvis Luthman hade gjort tester där Sontronics, Beyerdynamic eller deras eget OEM-märke, TSM (eller om JAM gjorde samma sak med sitt OEM-märke, JJLabs - eller GoldenAge med sitt OEM-märke, GA project) hade "vunnit" och fått bäst betyg i alla deras tester jämfört med konkurrenternas fabrikat, så skulle det vara ganska dumt att inte ifrågasätta resultatet.

Likadant om någon påstår att en tusenkronorsmic är bättre än allt upp till 10000:- eller något. Så är det aldrig, eftersom tillverkaren hade satt ett annat pris på micen om den verkligen kunde konkurrera med de dyrare - men sådana uttalanden ser man ofta både i forumtrådar och i reklam från olika handlare...

På min testsite finns det inga "vinnare", eftersom jag har bestämt mig för att den ska vara neutral och bara presentera inspelningarna som de är, så att folk kan dra egna slutsatser. Jag har ingen aning om vem som kommer dit - men det är säkert många som hämtar inspelningar på min testsite och sedan köper hos 4sound eller någon annan. Det spelar ingen roll för mig om de gör så, utan jag är glad om jag har kunnat hjälpa dem att hitta en mic som de trivs med. Det är väldigt många besökare från andra länder också - och de handlar ju garanterat inte av mig, men det spelar ingen roll.

Du är tydligen van vid att alla vill ha egen vinning i alla lägen och det kanske är så i din värld. Tragiskt att vara så misstänksam och inte kunna förstå att det finns andra sätt att känna sig tillfreds med livet, än att ständigt sträva efter maximal personlig vinning. I min värld är det viktigare att vara hjälpsam, men då är jag väl konstig i dina ögon...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken "smak" folk har så är det fullt möjligt att manipulera en signal så det låter skit i alla fall. Finns nog ingen som uppskattar tex brus om man skulle tillföra det eller att det är en dip på 6db mellan 800 och 2.5k om man skulle skära där.

Jag påstår inte att du manipulerar micsignaler från de micar du inte säljer, men det är ett motiv.

Ett motiv är det helt klart!

Det är ju precis det du påstår eftersom du fortsätter tjata om det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken "smak" folk har så är det fullt möjligt att manipulera en signal så det låter skit i alla fall. Finns nog ingen som uppskattar tex brus om man skulle tillföra det eller att det är en dip på 6db mellan 800 och 2.5k om man skulle skära där.

Jag påstår inte att du manipulerar micsignaler från de micar du inte säljer, men det är ett motiv.

Ett motiv är det helt klart!

Okej jag tycker du har uttryckt dig ganska bra här på forumet men nu går du lite över gränsen.

Nämn en till sida som har denna information som Claes har lagt upp? Kommer du på många?

Nähä, trodde väl det! Det krävs så sjukt många timmar att lägga upp allt han gjort och att då gå in och anklaga (ja du gör det) honom för att manipulera filerna är ju smått uppåt väggarna.

Eftersom han även har sin firma vid sidan av ett annat företag så ska han ha en STOR eloge att han lagt upp sin mik-testsida då inte ens stora webbutiker som Thomann tex har lagt upp ett enda test.

Så softa ner med dom "gömda" anklagelserna och låt trådskaparen ta ett eget beslut om Claes trovärdighet. Det finns redan en tråd för detta på forumet så förstör inte en ny tråd med samma ältande som tidigare.

Oj, nu gjorde jag kanske fel som jobbar på 4sound och pratar för en annan återförsäljare men det bevisar förmodligen vilken tillit jag har till Claes så ge honom lite cred istället för att ifrågasätta hans hårda arbete som bara är till för att guida okunniga i denna studio-djungel.

Fred åt alla!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...