Jump to content
Annons

Vilket är bäst - MOTU


spaceman

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett MOTU kort och tänkte höra rekomendationer.

Har en stationär HP Vista med Intel Quad med fyra kärnor, 3 gb ram med

både USB och firewire.

MOTU 828 mkII USB, funkar det bra med USB, eller suger det ?

MOTU 828 MK III med firewire, dyrt men säkert bättre, eller ?

MOTU Ultralite Fire wire, funkar det bra ?

MOTU Traveler, är det bättre än Ultralite ?

Tips mottages gärna. Kan man slänga ut mixerbordet_men_kan man plugga

in extern kompressor och EQ ? Finns det "inserts" på Motu korten som man

kan jacka in dessa i istället och använda den i den interna mixern ? Hur fungerar

det även med externa effekter med send/return i Motu korten ?

Är pre-ampen bra eller dålig ? Kan man kasta ut den externa pre-ampen oxå ?

Har ni förslag på andra externa ljudkort med typ 8 in/ut så välkomnas det också.

Ej M-audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att köpa ett MOTU kort och tänkte höra rekomendationer.

Har en stationär HP Vista med Intel Quad med fyra kärnor, 3 gb ram med

både USB och firewire.

MOTU 828 mkII USB, funkar det bra med USB, eller suger det ?

MOTU 828 MK III med firewire, dyrt men säkert bättre, eller ?

MOTU Ultralite Fire wire, funkar det bra ?

MOTU Traveler, är det bättre än Ultralite ?

Tips mottages gärna. Kan man slänga ut mixerbordet_men_kan man plugga

in extern kompressor och EQ ? Finns det "inserts" på Motu korten som man

kan jacka in dessa i istället och använda den i den interna mixern ? Hur fungerar

det även med externa effekter med send/return i Motu korten ?

Är pre-ampen bra eller dålig ? Kan man kasta ut den externa pre-ampen oxå ?

Har ni förslag på andra externa ljudkort med typ 8 in/ut så välkomnas det också.

Ej M-audio.

Hejsan!

Har själv ett Motu UltraLight. Jag är nöjd med det. Pre-ampsen är av god kvalitet, men det beror ju lite på vad du ska ha ut av dem. Jag själv kräver lite mer vad gäller sånginspelning, så jag kommer att utöka med en extern pre-amp. Tänk på att ultralight bara har två förstärkta ingångar, resten är linje.

Har bara hört gott från de som har de lite större modellerna, och det är ganska seriösa användare som har dem, så jag tror inte du gör bort dig om du handlar. Men invänta lite råd från mer kunnande här!

Ha det!

Vad gäller inserts osv. har jag för lite kött på benen för de frågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har själv ett Motu UltraLight. Jag är nöjd med det. Pre-ampsen är av god kvalitet, men det beror ju lite på vad du ska ha ut av dem. Jag själv kräver lite mer vad gäller sånginspelning, så jag kommer att utöka med en extern pre-amp. Tänk på att ultralight bara har två förstärkta ingångar, resten är linje.

Har bara hört gott från de som har de lite större modellerna, och det är ganska seriösa användare som har dem, så jag tror inte du gör bort dig om du handlar. Men invänta lite råd från mer kunnande här!

Ha det!

Vad gäller inserts osv. har jag för lite kött på benen för de frågorna.

Tjena Anjoe,

Kör du 24/96 eller 16/44 på kortet ? Inserts innebär att man filtrerar ljudet t ex direkt via master kanalerna än

send/return som man kan ställa level på i på resp kanal på mixern. Kompressor, limiter, eq kan inte det utan kör direkt

ut via mastern till t ex DAT via s/pdif. Vad har du för latency på kortet ? Det verkar inte finnas inserts på kortet, så mixern lär bli kvar.

Funkar pre-ampen bättre för gitarr än för sång ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Anjoe,

Kör du 24/96 eller 16/44 på kortet ? Inserts innebär att man filtrerar ljudet t ex direkt via master kanalerna än

send/return som man kan ställa level på i på resp kanal på mixern. Kompressor, limiter, eq kan inte det utan kör direkt

ut via mastern till t ex DAT via s/pdif. Vad har du för latency på kortet ? Det verkar inte finnas inserts på kortet, så mixern lär bli kvar.

Funkar pre-ampen bättre för gitarr än för sång ?

Jag kör i 44.1 och 32bit float nuförtiden, då min dator inte klarar av särskilt mkt. Kör jag i 48 så tar det evigheter att ladda in vst-instrument.

Latency har jag runt 12ms tror jag, men jag har laborerat en del med samplingsbufferten på sistone, då jag haft problem med "nollade" samplingar, så när jag ställer upp bufferten får jag mer latency. Även där är datorn alltså ett hinder....

Om du syftar på akustiskt gitarr, så är det ungefär samma som med sång. Det blir ganska bra resultat, det mesta hänger ju på hur och var man spelar in. Men jag har inte rikitgt kunna jämföra med andra inbyggda preamps för att säga hur pass bra de är. Men jag får mkt bättre resultat med ljudkortets pre amps än med tex. Studio Projects vtb1 om du vet vilken det är. Det är ganska "klart" ljud i preampsen, och jag tror att spelar du in i en ljudsteril miljö (vilket jag inte kunnat göra så mkt), går det att få till det riktigt bra.

Känner att jag inte kan ge så mkt konkreta råd här, jag vågar inte säga för mkt då jag inte är expert inom området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, jag vet inte varför du skulle ta 828mk2 nu när 828mk3 ger mycket mer för pengarna 😮

Själv är jag 8PRE-användare och i färd med att köpa mig en 828mk3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Ultralite och det har fungerat bra. Mic har jag aldrig använt så det kan jag inte uttala mig om. Jag har ett externt reverb inkopplat, men jag sköter allt via Cubase. Just nu använder jag en latency på runt 6 ms. Det enda jag kan klaga på nu är att jag börjar få ont om lineingångar (sex st.). Jag vet inte om jag ska köpa nytt ljudkort, eller köpa ännu en Ultralite och köra dem tillsammans för att få 12 ingångar.

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...