Toshi Postat 30 juni 2008 Postat 30 juni 2008 Tjenare ! Jag Ă€r en sjungande gitarspelare som fĂ„tt för mig att lĂ€r mig mer om den tekniska biten(studioinspelning) Jag har skrivit i 16 Ă„r nu och lĂ€r vĂ€l inte sluta förren man lĂ€gger hatten pĂ„ hyllan. Blev medlem för ett par veckor sedan,men har inte riktigt haft tid att presentera mig. Jag hĂ„ller pĂ„ att botanisera för fullt inför hösten,dĂ„ en laptop plus div uttrustning kommer att inhandlas.Bara mĂ„ste ha en mindre studio hemma.Ăr livrĂ€dd för att min microtracker skall gĂ„ sönder(lĂ€s livlina) Jag Ă€r ingen hejare pĂ„ detta omrĂ„de men det verkar finnas en del duktiga rackare hĂ€r,sĂ„ det skall nog gĂ„ bra. Om nÂŽgn har tips om lĂ€mplig uttrustning för en singer songwriter sĂ„ Ă€r det alltid vĂ€lkommet.Annars lĂ€ser jag vidare och försöker att lĂ€ra mig sĂ„ mycket som möjligt innan köpen görs. Ha det gött.
tAUG Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 VĂ€lkommen đ Skapa en trĂ„d ang. Om nÂŽgn har tips om lĂ€mplig uttrustning för en singer songwriter sĂ„ Ă€r det alltid vĂ€lkommet SĂ„ kommer du sĂ€kert fĂ„ mĂ„nga svar pĂ„ tal. Fast nr1 Ă€r att anvĂ€nda sökfunktionen đ MVH Christian
ThomasJ Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 VÀlkommen. HÀr fÄr du troligen svar pÄ alla dina frÄgor.
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Haj och vĂ€lkommen đđ AngĂ„ende din frĂ„ga vad du ska ha för prylar, skriv gĂ€rna vad det Ă€r du vill göra istĂ€llet. Ska du spela in allt akustiskt, vill du anvĂ€nda dig av pluggar, hur mĂ„nga kanaler behöver du spela in samtidigt osv. MVH Anders
Toshi Postat 1 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 juli 2008 Tackar för vĂ€lkomnandet đ Jo jag kommer nog att micka upp bĂ„de gitarr och sĂ„ng,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet. Till acke guran blir det 2 dynamiska SĂ„ngen blir en kondensator mik Eftersom jag rör mig mycket nĂ€r jag spelar sĂ„ funderar jag pĂ„ ett mickstativ som man sĂ€tter fast pĂ„ gitarren. Vet bara inte Ă€n vem som sĂ€ljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning. Jag spelar mest med fingrarna men lĂ€gger jag lite solo sĂ„ blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsĂ€tt En kompressor behövs vĂ€l ocksĂ„. Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn. Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte sĂ„ stor roll bara allt funkar ihop. Saken Ă€r den att allt ihop mĂ„ste gĂ„ att stoppa ner i en vĂ€ska eller liknande.För att kunna spela in pĂ„ andra stĂ€llen,eller med andra musiker.Ăven om det för det mesta kommer att ske hemmavid. Mik Ljudkort Kompressor eller om det finns inbyggt i nĂ„got ljudkort Dator Hörlurar Pengarna jag kommer att lĂ€gga kommer nog att hamna pĂ„ en 20000-25000 Tips Ă€r alltid vĂ€lkommet mvh
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Tackar för vĂ€lkomnandet đJo jag kommer nog att micka upp bĂ„de gitarr och sĂ„ng,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet. Till acke guran blir det 2 dynamiska SĂ„ngen blir en kondensator mik Eftersom jag rör mig mycket nĂ€r jag spelar sĂ„ funderar jag pĂ„ ett mickstativ som man sĂ€tter fast pĂ„ gitarren. Vet bara inte Ă€n vem som sĂ€ljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning. Jag spelar mest med fingrarna men lĂ€gger jag lite solo sĂ„ blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsĂ€tt En kompressor behövs vĂ€l ocksĂ„. Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn. Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte sĂ„ stor roll bara allt funkar ihop. Saken Ă€r den att allt ihop mĂ„ste gĂ„ att stoppa ner i en vĂ€ska eller liknande.För att kunna spela in pĂ„ andra stĂ€llen,eller med andra musiker.Ăven om det för det mesta kommer att ske hemmavid. Mik Ljudkort Kompressor eller om det finns inbyggt i nĂ„got ljudkort Dator Hörlurar Pengarna jag kommer att lĂ€gga kommer nog att hamna pĂ„ en 20000-25000 Tips Ă€r alltid vĂ€lkommet mvh PĂ„ den akustiska guran skulle jag nog vĂ€lja kondensatormikrofon ocksĂ„. Har testat Line audio CM2 med vĂ€ldigt gott resultat pĂ„ detta. CM3 har jag inte testat men den fick bra betyg av studiotidningen. Jag har inte anvĂ€nt tillrĂ€ckligt mĂ„nga ljudkort för att kunna ge tips dĂ€r. Men du skall ha minst tvĂ„ ingĂ„ngar med pre-amp, samt fantommatning. Sedan behöver du en DI-ingĂ„ng för att lajna din elgitarr. Det enda jag kan sĂ€ga om ljudkort Ă€r mbox2 som jag tycker lĂ„ter helt okej och dĂ„ fĂ„r du med Pro Tools LE. Vissa saker att tĂ€nka pĂ„ vid valet av Pro Tools. Det har en begrĂ€nsning av 32 kanaler vid köpet (kan uppgraderas till 48 i och med ett paket som kostar ca 5000 om jag inte minns fel). Samt sĂ„ saknar Pro Tools LE fullt PDC-stöd. Detta innebĂ€r att om du har tĂ€nkt anvĂ€nda externa dsp-effekter sĂ„ fĂ„r du i Pro Tools manuellt fixa till den fördröjning som uppstĂ„r. Interna effekter har jag inte mĂ€rkt av att jag behövt anvĂ€nda nĂ„gon kompensation för.Kompressor följer vad jag vet med i alla DAW:s (digital audio workstation, exempelvis pro tools, logic, cubase, sonar) Valet av dator. Om du skall ha en macbook sĂ„ kan du först kolla upp om det sitter agere-krets i, dessa har jag lĂ€st hĂ€r pĂ„ forumet att det skall vara lite strul med, men har inga som helst egna erfarenheter av dessa datorer eller hur de Ă€r att jobba med. Det du vill ha enligt vad jag hört Ă€r TI-krets. Hörlurar kan jag inte ge annat tips om Ă€n att kolla in i studiotidningen dĂ„ de haft hörlurstest. Kommer dock inte ihĂ„g vilket nummer. Hopaps detta var till nĂ„gon hjĂ€lp iaf. MVH Anders
Toshi Postat 1 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 juli 2008 Oj det var snabbt svarat. Jo det var CM2 jag tĂ€nkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik. Ăr lite dĂ„lig pĂ„ div tekniska termer. NĂ„gra dumma frĂ„gor kanske men vad Ă€r en dsp effekt för ngt TI stor vĂ€l för Texas Instruments om jag inte har fel. Di ingĂ„ng Ă€rvĂ€l en vanlig tele/xlr ingĂ„ng. SĂ„ en extern kompressor tillför inget övervĂ€ldigande dĂ„,om dett Ă€ndĂ„ finns i de flesta daw:sen Det lutar Ă„t Prootools LE till ev en mac.DĂ„ de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller? Mboxen kan jag absolut tĂ€nka mig,och en Mbox micro kanske. Mvh
Anders F Postat 1 juli 2008 Postat 1 juli 2008 Oj det var snabbt svarat.Jo det var CM2 jag tĂ€nkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik. Ăr lite dĂ„lig pĂ„ div tekniska termer. NĂ„gra dumma frĂ„gor kanske men vad Ă€r en dsp effekt för ngt TI stor vĂ€l för Texas Instruments om jag inte har fel. Di ingĂ„ng Ă€rvĂ€l en vanlig tele/xlr ingĂ„ng. SĂ„ en extern kompressor tillför inget övervĂ€ldigande dĂ„,om dett Ă€ndĂ„ finns i de flesta daw:sen Det lutar Ă„t Prootools LE till ev en mac.DĂ„ de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller? Mboxen kan jag absolut tĂ€nka mig,och en Mbox micro kanske. Mvh En dsp-effekt Ă€r helt enkelt att du köper till kraft till din dator som driver effekten och pĂ„ det sĂ€ttet avlastar din dator. Exempelvis liquid mix eller SSL duende. Ti = Texas instrument, precis som du antog DI ingĂ„ng Ă€r anpassad för att hantera signalen frĂ„n en elgitarr eller elbas. Om man inte har nĂ„gon sĂ„dan sĂ„ fĂ„r man köpa till en linebox. Men mbox skall ha en DI ingĂ„ng om jag inte minns fel. En extern kompressor kan du anvĂ€nda ifall du gillar ett sound som just den har eller liknande, men du mĂ„ste upp i en ganska bra peng för att konkurrera med de pluggar som finns pĂ„ marknaden idag. Pro Tools blir kompatibelt med OSX 10.5.4 nĂ€sta vecka enligt digidesign sjĂ€lva. http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...on=news_details MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.