Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare !

Jag Àr en sjungande gitarspelare som fÄtt för mig att lÀr mig mer om den tekniska biten(studioinspelning)

Jag har skrivit i 16 Är nu och lÀr vÀl inte sluta förren man lÀgger hatten pÄ hyllan.

Blev medlem för ett par veckor sedan,men har inte riktigt haft tid att presentera mig.

Jag hĂ„ller pĂ„ att botanisera för fullt inför hösten,dĂ„ en laptop plus div uttrustning kommer att inhandlas.Bara mĂ„ste ha en mindre studio hemma.Är livrĂ€dd för att min microtracker skall gĂ„ sönder(lĂ€s livlina)

Jag Àr ingen hejare pÄ detta omrÄde men det verkar finnas en del duktiga rackare hÀr,sÄ det skall nog gÄ bra.

Om nŽgn har tips om lÀmplig uttrustning för en singer songwriter sÄ Àr det alltid vÀlkommet.Annars lÀser jag vidare och försöker att lÀra mig sÄ mycket som möjligt innan köpen görs.

Ha det gött.

Annons
Postat

VĂ€lkommen 😉 Skapa en trĂ„d ang.

Om nŽgn har tips om lÀmplig uttrustning för en singer songwriter sÄ Àr det alltid vÀlkommet

SÄ kommer du sÀkert fÄ mÄnga svar pÄ tal.

Fast nr1 Ă€r att anvĂ€nda sökfunktionen 🙂

MVH Christian

Postat

Haj och vĂ€lkommen 😉🙂

AngÄende din frÄga vad du ska ha för prylar, skriv gÀrna vad det Àr du vill göra istÀllet. Ska du spela in allt akustiskt, vill du anvÀnda dig av pluggar, hur mÄnga kanaler behöver du spela in samtidigt osv.

MVH

Anders

Postat

Tackar för vĂ€lkomnandet 😉

Jo jag kommer nog att micka upp bÄde gitarr och sÄng,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet.

Till acke guran blir det 2 dynamiska

SÄngen blir en kondensator mik

Eftersom jag rör mig mycket nÀr jag spelar sÄ funderar jag pÄ ett mickstativ som man sÀtter fast pÄ gitarren.

Vet bara inte Àn vem som sÀljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning.

Jag spelar mest med fingrarna men lÀgger jag lite solo sÄ blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsÀtt

En kompressor behövs vÀl ocksÄ.

Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn.

Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte sÄ stor roll bara allt funkar ihop.

Saken Ă€r den att allt ihop mĂ„ste gĂ„ att stoppa ner i en vĂ€ska eller liknande.För att kunna spela in pĂ„ andra stĂ€llen,eller med andra musiker.Även om det för det mesta kommer att ske hemmavid.

Mik

Ljudkort

Kompressor eller om det finns inbyggt i nÄgot ljudkort

Dator

Hörlurar

Pengarna jag kommer att lÀgga kommer nog att hamna pÄ en 20000-25000

Tips Àr alltid vÀlkommet

mvh

Postat
Tackar för vĂ€lkomnandet 😉

Jo jag kommer nog att micka upp bÄde gitarr och sÄng,elguran kommer att köras direkt i ljudkortet.

Till acke guran blir det 2 dynamiska

SÄngen blir en kondensator mik

Eftersom jag rör mig mycket nÀr jag spelar sÄ funderar jag pÄ ett mickstativ som man sÀtter fast pÄ gitarren.

Vet bara inte Àn vem som sÀljer dem.Har sett dem i mm tror jag eller studios egna tidning.

Jag spelar mest med fingrarna men lÀgger jag lite solo sÄ blir det nog med plektrum.Har hört att vissa mickar funkar olika bra för dessa spelsÀtt

En kompressor behövs vÀl ocksÄ.

Kommer nog att leka med en del rytmiska detaljer,men detta kommer att göras i datorn.

Datorn kanske blir en laptop typ frost eller macbook,det spelar igentligen inte sÄ stor roll bara allt funkar ihop.

Saken Ă€r den att allt ihop mĂ„ste gĂ„ att stoppa ner i en vĂ€ska eller liknande.För att kunna spela in pĂ„ andra stĂ€llen,eller med andra musiker.Även om det för det mesta kommer att ske hemmavid.

Mik

Ljudkort

Kompressor eller om det finns inbyggt i nÄgot ljudkort

Dator

Hörlurar

Pengarna jag kommer att lÀgga kommer nog att hamna pÄ en 20000-25000

Tips Àr alltid vÀlkommet

mvh

PÄ den akustiska guran skulle jag nog vÀlja kondensatormikrofon ocksÄ. Har testat Line audio CM2 med vÀldigt gott resultat pÄ detta. CM3 har jag inte testat men den fick bra betyg av studiotidningen. Jag har inte anvÀnt tillrÀckligt mÄnga ljudkort för att kunna ge tips dÀr. Men du skall ha minst tvÄ ingÄngar med pre-amp, samt fantommatning. Sedan behöver du en DI-ingÄng för att lajna din elgitarr. Det enda jag kan sÀga om ljudkort Àr mbox2 som jag tycker lÄter helt okej och dÄ fÄr du med Pro Tools LE. Vissa saker att tÀnka pÄ vid valet av Pro Tools. Det har en begrÀnsning av 32 kanaler vid köpet (kan uppgraderas till 48 i och med ett paket som kostar ca 5000 om jag inte minns fel). Samt sÄ saknar Pro Tools LE fullt PDC-stöd. Detta innebÀr att om du har tÀnkt anvÀnda externa dsp-effekter sÄ fÄr du i Pro Tools manuellt fixa till den fördröjning som uppstÄr. Interna effekter har jag inte mÀrkt av att jag behövt anvÀnda nÄgon kompensation för.Kompressor följer vad jag vet med i alla DAW:s (digital audio workstation, exempelvis pro tools, logic, cubase, sonar)

Valet av dator. Om du skall ha en macbook sÄ kan du först kolla upp om det sitter agere-krets i, dessa har jag lÀst hÀr pÄ forumet att det skall vara lite strul med, men har inga som helst egna erfarenheter av dessa datorer eller hur de Àr att jobba med. Det du vill ha enligt vad jag hört Àr TI-krets.

Hörlurar kan jag inte ge annat tips om Àn att kolla in i studiotidningen dÄ de haft hörlurstest. Kommer dock inte ihÄg vilket nummer.

Hopaps detta var till nÄgon hjÀlp iaf.

MVH

Anders

Postat

Oj det var snabbt svarat.

Jo det var CM2 jag tÀnkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik.

Är lite dĂ„lig pĂ„ div tekniska termer.

NÄgra dumma frÄgor kanske men vad Àr en dsp effekt för ngt

TI stor vÀl för Texas Instruments om jag inte har fel.

Di ingÄng ÀrvÀl en vanlig tele/xlr ingÄng.

SÄ en extern kompressor tillför inget övervÀldigande dÄ,om dett ÀndÄ finns i de flesta daw:sen

Det lutar Ät Prootools LE till ev en mac.DÄ de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller?

Mboxen kan jag absolut tÀnka mig,och en Mbox micro kanske.

Mvh

Postat
Oj det var snabbt svarat.

Jo det var CM2 jag tÀnkte köpa eller CM3,i detta nr av studio.Verkar vara en trevlig mik.

Är lite dĂ„lig pĂ„ div tekniska termer.

NÄgra dumma frÄgor kanske men vad Àr en dsp effekt för ngt

TI stor vÀl för Texas Instruments om jag inte har fel.

Di ingÄng ÀrvÀl en vanlig tele/xlr ingÄng.

SÄ en extern kompressor tillför inget övervÀldigande dÄ,om dett ÀndÄ finns i de flesta daw:sen

Det lutar Ät Prootools LE till ev en mac.DÄ de tydligen skall göras kompatibla med deras operativsystem till hösten.Fast det kanske funkar lika bra nu eller?

Mboxen kan jag absolut tÀnka mig,och en Mbox micro kanske.

Mvh

En dsp-effekt Àr helt enkelt att du köper till kraft till din dator som driver effekten och pÄ det sÀttet avlastar din dator. Exempelvis liquid mix eller SSL duende.

Ti = Texas instrument, precis som du antog

DI ingÄng Àr anpassad för att hantera signalen frÄn en elgitarr eller elbas. Om man inte har nÄgon sÄdan sÄ fÄr man köpa till en linebox. Men mbox skall ha en DI ingÄng om jag inte minns fel.

En extern kompressor kan du anvÀnda ifall du gillar ett sound som just den har eller liknande, men du mÄste upp i en ganska bra peng för att konkurrera med de pluggar som finns pÄ marknaden idag.

Pro Tools blir kompatibelt med OSX 10.5.4 nÀsta vecka enligt digidesign sjÀlva. http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...on=news_details

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.