Jump to content
Annons

Studera musikproduktion? Utomlands?


illerrre

Recommended Posts

Tjo!

Jag, som många andra här, älskar att göra musik. Det är verkligen det enda jag stött på som jag kan sitta med i flera timmar utan att bli uttråkad. Jag tog precis studenten, men sökte inte in till någon utbildning då jag inte visste vad jag skulle läsa... eller ja, det fanns inget som intresserade mig förutom just musikproduktion, men som jag bara hittade i Stockolm och jag bor i Skåne och har ingen lust att flytta dit. Utbildningen är denna http://saestockholm.ath.cx/ där det då är audio production som intresserar mig.

Jag har nu tänkt om och kan kanske tänka mig att flytta hemifrån bara för att få göra det jag verkligen älskar. Dock vill jag fortfarande inte flytta till stockholm utan utomlands, Holland. Detta för att jag hatar Sverige och för att jag måste prata engelska för att klara mig där nere, vilket är bra träning.

Ett par frågor:

Är det någon som har gått denna utbildningen utomlands eller i Sverige och har något att säga om den?

Vad kan man bli efter man har läst "audio production"? Man kan ju knappast räkna med att man kommer stå på scen på globen om 5 år eller synas på mtv.

Vad finns det för bidrag jag kan få för att läsa denna linjen utomlands? Känns som det kommer bli ganska kostsamt. Först kostar själva utbildningen en viss summa och sedan boende och överlevnad där nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade inga utbildningar i Sverige!? Det finns JÄTTE många utbildningar inom musikproduktion, ljudteknik i Swe.

Du får kanske lära dig hur man hittar utbildingar.

https://www.studera.nu/

Sen får du lära dig hur man söker på forumet också, det finns jätte många trådar ang. utbildningar och tips på utbildningar osv. på forumet.

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...e=%2Butbildning

Om du läser där så borde du lätt hitta många svar på dina frågor + många fler.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert inte den förste som säger detta till dig, och säkert inte heller den siste.

Du har helt fel inställning och attityd! Om du tror att "musikutbildningar" är avgörande för om du kommer att framträda i globen eller synas i MTV så får du tänka om. Du måste lära dig skilja på begreppen musikproduktion och artisteri, eftersom det definitivt inte är samma sak, och bestämma dig för att prioritera en av dem. Vad jag vill säga är följande:

SAE Institute (jag kunde dock inte hitta något som hette just "audio production", snarare Audio Engineering) är nog alldeles perfekt för dig om du framöver i huvudsak vill arbeta professionellt med just musikproduktion, och då med artisteri som endast bisyssla. Men du har gett sken av att vilja vara lite av en "bad ass artist, motherfucker", en attityd som för din del gör mer nytta av att synas — i motsatts till en "bad ass producer, motherfucker" bakom mixerbordet och vars personattityd varken syns eller hörs. Om vi räknar bort hyperaktiva DJ:s...

Det är dina personliga egenskaper som gör artisten, inte utbildningen. Ditt artisteri blir din s.a.s. riktiga business och mår i så fall mycket bättre av andra utbildningar som t.ex. ekonomi.

Att du sedan hatar Sverige är ju bara att beklaga. Men å andra sidan, Sverige kanske inte bryr sig så mycket i just ditt fall...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som artist har man ju ändå stor nytta av att just produktion. Absolut i dagens musikvärld där man ska göra så mycket som möjligt själv. Och som jag sa så kan man ju knappast räkna med att bli något eller ens kunna överleva på att uppträda osv och musikproduktion är något som intresserar mig vare sig det är mina egna verk eller andras.

Men du har rätt i att jag helst vill höras och synas och kunna leva på det. Ge mig en utbildning som kan fixa det åt mig så ska jag med nöje gå den, haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag läste själv fyra år på Kungliga Musikhögskolan i Haag, Holland (jazzslagverk och pedagogik)och jobbade ytterligare två år där som musiker och lärare. Dom har en kanonbra ljudtekniks avdelning. Man kan läsa fyra år för att få Bachelor diplom, sen kan man fortsätta ytterligare och läsa upp till Master om man orkar. Kolla in skolans hemsida påå www.koncon.nl Sista anmälningsdagen är 1 September.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag läste själv fyra år på Kungliga Musikhögskolan i Haag, Holland (jazzslagverk och pedagogik)och jobbade ytterligare två år där som musiker och lärare. Dom har en kanonbra ljudtekniks avdelning. Man kan läsa fyra år för att få Bachelor diplom, sen kan man fortsätta ytterligare och läsa upp till Master om man orkar. Kolla in skolans hemsida påå www.koncon.nl Sista anmälningsdagen är 1 September.

Nice, tack! Du var nöjd med utbildningen och din tid där? Vad sysslar du med numer då om jag får fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag läste själv fyra år på Kungliga Musikhögskolan i Haag, Holland (jazzslagverk och pedagogik)och jobbade ytterligare två år där som musiker och lärare. Dom har en kanonbra ljudtekniks avdelning. Man kan läsa fyra år för att få Bachelor diplom, sen kan man fortsätta ytterligare och läsa upp till Master om man orkar. Kolla in skolans hemsida påå www.koncon.nl Sista anmälningsdagen är 1 September.

Nice, tack! Du var nöjd med utbildningen och din tid där? Vad sysslar du med numer då om jag får fråga?

Jag jobbar på ett musikgymnasium och undervisar slagverk, ensemble, estetiskverksamhet och lite annat. I Holland jobbade jag som musiker och slagverkslärare. Jag stannade i Holland i sex år, skolan var jag kanon nöjd med. Lärde mig ett till språk och träffade spelkompisar från hela världen. Om det är något jag kan rekomendera så är det att studera utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...