Jump to content
Annons

Istället för externt ljudkort...en digitalporta?!


Amis

Recommended Posts

Hatar att skapa en ny tråd (för övrigt min första) då jag tycker att forumet redan svämmar över men jag hittar inget svar på min fråga.

Har en nyinköpt 24" iMac och behöver ett externt ljudkort. //forum.studio.se/style_images/studio.../icon8.gif(Lugn, det är ingen ljudkortsfråga.)

Jag köpte en svindyr Fostex VL 16 (digitalporta) en gång i tiden (16 papp) och som idag är i det närmsta osäljbar, såvida man inte tänker skänka bort den.

Så då tänkte jag använda den som ljudkort, frågan är om det går...

Anslutningarna är gamla SCSI (vet ej om det används längre), S/P DIF (optisk), MIDI (5 pin) samt vanliga analoga monitoranslutningar.

Eftersom iMacen inte har sådana anslutningar så krävs det en sladd som har två olika anslutningar båda enheterna. (Ska finnas en med optisk/FireWire.)

Någon som har synpunkter eller erfarenheter? Hur blir latencyn till exempel?

Jag är fullt nöjd med Fostexens AD/DA omvandlare, och det inspelade materialet ska bara bli demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gjorde en sökning men hittar inte vilken porta du menar...

om du har s/pdif ut på portan kan du koppla in dessa till din iMac då den har optisk in

och då får du två kanaler in i datorn och du behöver inget extra ljudkort

(du använder ju macens inbyggda med omvandlingen sker ju i portan)

latency borde inte vara något problem, du kör ju medhörning via portan gissar jag. och vid inspelning behövs ingen låg latency.

det finns adaptrar scsi-usb.

jag vet ju inte hur portan fungerar men jag tror ju inte sänder kanalerna direkt genom scsi.

utan är till för att göra backup när du redan spelat in.

eventuellt kan du då köra över all data från portan via scsi-usb och in i ett daw i datorn där du kan fortsätta jobbet

http://www.ehow.com/how_8171_scsi-other-peripherals.html

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde en sökning men hittar inte vilken porta du menar...

om du har s/pdif ut på portan kan du koppla in dessa till din iMac då den har optisk in

och då får du två kanaler in i datorn och du behöver inget extra ljudkort

(du använder ju macens inbyggda med omvandlingen sker ju i portan)

latency borde inte vara något problem, du kör ju medhörning via portan gissar jag. och vid inspelning behövs ingen låg latency.

det finns adaptrar scsi-usb.

jag vet ju inte hur portan fungerar men jag tror ju inte sänder kanalerna direkt genom scsi.

utan är till för att göra backup när du redan spelat in.

eventuellt kan du då köra över all data från portan via scsi-usb och in i ett daw i datorn där du kan fortsätta jobbet

http://www.ehow.com/how_8171_scsi-other-peripherals.html

Tack för ett snabbt svar!

Snackade med en kille på JAM som sa att det bästa är att köra med externt ljudkort, :rolleyes: såklart. Han rekommenderade "Focusrite Saffire LE" för ca 3000 kr, och det verkar ju vara helt OK.

Men först ska jag testa att koppla in portan med nån sorts konverterkabel. Det kommer lite an på vad den kostar; knappast lönt att spendera 500 spänn på kabeln när ljudkortet kostar 3000.

Har varit lite sugen på ljudkortet "Apogee Duet" som kostar nån tusing mer; vet du om den är värt det, vid jämförelse med "Saffire LE"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar!

Snackade med en kille på JAM som sa att det bästa är att köra med externt ljudkort, 🙂 såklart. Han rekommenderade "Focusrite Saffire LE" för ca 3000 kr, och det verkar ju vara helt OK.

Men först ska jag testa att koppla in portan med nån sorts konverterkabel. Det kommer lite an på vad den kostar; knappast lönt att spendera 500 spänn på kabeln när ljudkortet kostar 3000.

Har varit lite sugen på ljudkortet "Apogee Duet" som kostar nån tusing mer; vet du om den är värt det, vid jämförelse med "Saffire LE"?

det är ju det enkla svaret, att köpa ett ljudkort

om du bara behöver 2 kanaler så testa s/pdif först

jag tror du behöver en sån här kabel för att få det att funka(osäker så dubbelkolla verkligen om du ska köpa):

http://www.kjell.com/?item=39259&path=

man brukar nog inte välja mellan duet och focusriten då de har helt olika egenskaper.

saffire har tex fler kanaler.

men jag vet inget om saffire

duet ska vara väldigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, jag gissar att du menar en Fostex VF 16 eller har jag fel?

Jag har själv haft en sån tills för en vecka sedan och att få den att samarbeta med datorn var långt ifrån smooth. Vi har spelat in en del trummor på den i replokalen och för att få det över till datorn (i sync) så var jag tvungen att använda en extern cd-brännare (inte en USB-data-sak) och det fungerade bara ibland. Du kan använda den som mixer om du vill, men mellan Fostexen och datorn så måste du i så fall ändå ha någon form av ljudkort pga att Fostexen inte "snackar med" datorn. Lång historia kort, det är inte värt strulet, MEN till de goda nyheterna: Jag fick 3800 norska balobas för den (och cd-brännaren) och för de pengarna kan jag köpa tex ett sånt här som borde fungera betydligt bättre. Sensmoralen är "Sälj och köp nytt!" 😛

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju det enkla svaret, att köpa ett ljudkort

om du bara behöver 2 kanaler så testa s/pdif först

jag tror du behöver en sån här kabel för att få det att funka(osäker så dubbelkolla verkligen om du ska köpa):

http://www.kjell.com/?item=39259&path=

man brukar nog inte välja mellan duet och focusriten då de har helt olika egenskaper.

saffire har tex fler kanaler.

men jag vet inget om saffire

duet ska vara väldigt bra

KANON! Visste inte att Kjelle hade sådana specialsladdar, och 79 spänn är som stulet 😛

För det priset är det definitivt värt ett försök. Tycker det är synd att pensionera Portan när den fungerar så bra.

Jag lämnar rapport om nån vecka för att infa hur det har gått.

God Midsommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, jag gissar att du menar en Fostex VF 16 eller har jag fel?

Jag har själv haft en sån tills för en vecka sedan och att få den att samarbeta med datorn var långt ifrån smooth. Vi har spelat in en del trummor på den i replokalen och för att få det över till datorn (i sync) så var jag tvungen att använda en extern cd-brännare (inte en USB-data-sak) och det fungerade bara ibland. Du kan använda den som mixer om du vill, men mellan Fostexen och datorn så måste du i så fall ändå ha någon form av ljudkort pga att Fostexen inte "snackar med" datorn. Lång historia kort, det är inte värt strulet, MEN till de goda nyheterna: Jag fick 3800 norska balobas för den (och cd-brännaren) och för de pengarna kan jag köpa tex ett sånt här som borde fungera betydligt bättre. Sensmoralen är "Sälj och köp nytt!" 😄

Hallöj!

Ja, det stämmer, det är den portan.

Låter inte alls bra med att det var strul 😛 Men jag ägnar mig åt enklare saker och spelar endast in en kanal åt gången så kanske, kanske...

Jag kör också med extern CD-brännare till Fostex, men några 3800 kr får jag aldrig, inte ens svaga svenska monopolkronor. Tror kostnadsläget i Norge gör att man får bättre betalt för sina begagnade grejer.

Men funkar inte sladdgrejen, och jag tänker inte lägga ner nån större möda på det, så blir det ett ljudkort på fläcken!

PS! Sensmoral är bra men bara så länge den fungerar. Vad portan beträffar blir det snarare; "Skänk bort och köp nytt", åtminstone i Sverige. Här kan man få en beg 32 (!) kanalsporta för 4000-5000kr.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till, hoppas att du får det till att fungera. Jag tvivlar dock på att det går genom en 79:- kabel, då du måste ha något typ av interface. Om du har optisk digitalingång på Macen så borde det gå, men då är det ju liksom det som är interfacet på Macen. Leta reda på en sån kabel optisk/firewire om det finns? Säkert lite dyrare än 79:- men det skulle kunna fungera om det följer med drivers och sånt till kabeln. Kanske Lightsnake(kabel+ljudkort i ett) eller liknande kan vara nåt?

Ja, eftersom det mesta är dyrare här i Norge (men den extra lönen + att ordet karensdag inte existerar (är man sjuk så får man 100% betalt här), gör det värt det, he, he) så ligger ju också begagnatpriserna lite högre, men inte så speciellt mycket högre. Du kan hitta 32-kanalsportor väldigt billigt här också, men om du hittar rätt köpare så borde du i alla fall få så att det räcker till ett nytt ljudkort. Om du bara ska spela in 1 kanal åt gången så kan du komma väldigt billigt undan. Har du förresten lagt ut Fostexen här på forumet?

Som sagt, hoppas att du får Fostexen till att fungerar som du vill till slut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tack för ett snabbt svar!

Snackade med en kille på JAM som sa att det bästa är att köra med externt ljudkort, 😮 såklart. Han rekommenderade "Focusrite Saffire LE" för ca 3000 kr, och det verkar ju vara helt OK.

Men först ska jag testa att koppla in portan med nån sorts konverterkabel. Det kommer lite an på vad den kostar; knappast lönt att spendera 500 spänn på kabeln när ljudkortet kostar 3000.

Har varit lite sugen på ljudkortet "Apogee Duet" som kostar nån tusing mer; vet du om den är värt det, vid jämförelse med "Saffire LE"?

det är ju det enkla svaret, att köpa ett ljudkort

om du bara behöver 2 kanaler så testa s/pdif först

jag tror du behöver en sån här kabel för att få det att funka(osäker så dubbelkolla verkligen om du ska köpa):

http://www.kjell.com/?item=39259&path=

man brukar nog inte välja mellan duet och focusriten då de har helt olika egenskaper.

saffire har tex fler kanaler.

men jag vet inget om saffire

duet ska vara väldigt bra

Jag tror du kommer få sync-problem mellan macen och portan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till, hoppas att du får det till att fungera. Jag tvivlar dock på att det går genom en 79:- kabel, då du måste ha något typ av interface. Om du har optisk digitalingång på Macen så borde det gå, men då är det ju liksom det som är interfacet på Macen. Leta reda på en sån kabel optisk/firewire om det finns? Säkert lite dyrare än 79:- men det skulle kunna fungera om det följer med drivers och sånt till kabeln. Kanske Lightsnake(kabel+ljudkort i ett) eller liknande kan vara nåt?

iMac har optisk in/ut som standard

fast det beror kanske på hur gammal den är

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar!

Snackade med en kille på JAM som sa att det bästa är att köra med externt ljudkort, 😮 såklart. Han rekommenderade "Focusrite Saffire LE" för ca 3000 kr, och det verkar ju vara helt OK.

Men först ska jag testa att koppla in portan med nån sorts konverterkabel. Det kommer lite an på vad den kostar; knappast lönt att spendera 500 spänn på kabeln när ljudkortet kostar 3000.

Har varit lite sugen på ljudkortet "Apogee Duet" som kostar nån tusing mer; vet du om den är värt det, vid jämförelse med "Saffire LE"?

det är ju det enkla svaret, att köpa ett ljudkort

om du bara behöver 2 kanaler så testa s/pdif först

jag tror du behöver en sån här kabel för att få det att funka(osäker så dubbelkolla verkligen om du ska köpa):

http://www.kjell.com/?item=39259&path=

man brukar nog inte välja mellan duet och focusriten då de har helt olika egenskaper.

saffire har tex fler kanaler.

men jag vet inget om saffire

duet ska vara väldigt bra

Jag tror du kommer få sync-problem mellan macen och portan.

varför tror du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iMacen optisk in/ut så måste ju det inbyggda ljudkortet stötta att att en signal går in/ut därifrån och då borde det väl inte vara nåt problem, då är det väl bara att köpa optisk till optisk kabel, eller? Har den inga ingyggda analoga ingångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iMacen optisk in/ut så måste ju det inbyggda ljudkortet stötta att att en signal går in/ut därifrån och då borde det väl inte vara nåt problem, då är det väl bara att köpa optisk till optisk kabel, eller? Har den inga ingyggda analoga ingångar?

klart den har analoga ingångar.

det är för övrigt samma kontakt

men jag gissar att omvandligen inte är den bästa

och det blir ju en d/a omvandling extra från portan och den en a/d omvandlig tillbaka till datorn vilket ingen bör rekommendera

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar!

Snackade med en kille på JAM som sa att det bästa är att köra med externt ljudkort, 😛 såklart. Han rekommenderade "Focusrite Saffire LE" för ca 3000 kr, och det verkar ju vara helt OK.

Men först ska jag testa att koppla in portan med nån sorts konverterkabel. Det kommer lite an på vad den kostar; knappast lönt att spendera 500 spänn på kabeln när ljudkortet kostar 3000.

Har varit lite sugen på ljudkortet "Apogee Duet" som kostar nån tusing mer; vet du om den är värt det, vid jämförelse med "Saffire LE"?

det är ju det enkla svaret, att köpa ett ljudkort

om du bara behöver 2 kanaler så testa s/pdif först

jag tror du behöver en sån här kabel för att få det att funka(osäker så dubbelkolla verkligen om du ska köpa):

http://www.kjell.com/?item=39259&path=

man brukar nog inte välja mellan duet och focusriten då de har helt olika egenskaper.

saffire har tex fler kanaler.

men jag vet inget om saffire

duet ska vara väldigt bra

Ja, då har jag varit hos Kjelle och inhandlat en optisk kabel med S/PDIF & Toslink. (Tack för tipset, Spass!) Och bara 79 gustaf! Kände mig nästan som en tjuv när jag smög ut ur butiken 😕

Väl hemma kopplade jag in rubbet och allt gick smidigt som en dröm. Inga drivrutiner och annat trams. Bara att ange på Fostex att jag plockade ut ljudet genom S/PDIF och iMac att jag tog in ljudet optiskt. Sedan var det bara att rulla på. Kvalitén bedömer jag som mer än godkänd.

Dock ett problems! Överföringen av musiken gäller bara sådant som redan är inspelad på portans hårddisk. Jag ville ju använda den som ett ljudkort, dvs låta ljudet av t ex en gitarr, gå genom portan i realtid in i Macen. Detta går ikke! Portan fattar inte att jag inte vill spela in ljudet utan bara låta det passera genom den. Enda sättet vore i så fall att plocka ut ljudet analogt genom monitorutgången på portan och då får det bli iMacens A/D-omvandlare som får göra jobbet...det känns lite omständligt!

Så jag hoppar på ett ljudkort direkt. Ska ägna en vecka på att gå igenom ett par hundra trådar om ljudkort. Man lär sig enormt på detta forum.

Tack till alla som aktiverat sig i detta spörgsmålet!

Och Tufftuff; idén att att lägga ut en annons kanske inte är så dum 😏 Kan man sockra med en extern CD-brännare så går det kanske vägen.

Trevlig Midsommar åt alla, och glöm inte vara försiktiga med...sillen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, så bra att du har fått den till att fungera i alla fall liiiite som du vill 🙂. Men bara så att du vet, den fungerar just nu inte som ett ljudkort, bara som en mixer/bandspelare/förförstärkare. Fostexen snackar inte med datorn, den bara är där som en mixer+bandspelare eller liknande, det är det inbyggda ljudkortet som "har kontakten" med datorn. Det är det jag menar, men om du tycker att DA-omvandlarna/förförstärkarna i Fostexen är superbra så kanske du kan få den att fungera som en preamp, men sälj den istället och köp ett ljudkort/förförstärkare för pengarna. Annars så har du ju ett inbyggt ljudkort i datorn, är det så illa?

Jag vet om en tjej som vill köpa din Fostex för 3000 norska(=3400 Svenska) om du kan tänka dig att skicka den till Norge (eller ta Swebus för några hundra beroende på var du bor och leverera själv). Det är inte någon jag känner, men en som har hört av sig till mig efter att jag har sålt min Fostex så om hon är en idiot som försöker att lura dig (som alla andra fruntim.. men GUD, vad säger jag 😑 ) är upp till dig. Det är hårt att svälja att man har betalt 16000:- + cd-brännare för något som går för 3400:- men så är det, he, he. Man får ganska mycket för 3400:- idag.

Kanske det slutar med att du är nöjd med det inbyggda ljudkortet och säljer Fostexen, då har du helt plötsligt 3400:- att kröka för och då är du fan i mig skyldig mig en ölfylla.. här i Oslo 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, så bra att du har fått den till att fungera i alla fall liiiite som du vill 🙂. Men bara så att du vet, den fungerar just nu inte som ett ljudkort, bara som en mixer/bandspelare/förförstärkare. Fostexen snackar inte med datorn, den bara är där som en mixer+bandspelare eller liknande, det är det inbyggda ljudkortet som "har kontakten" med datorn. Det är det jag menar, men om du tycker att DA-omvandlarna/förförstärkarna i Fostexen är superbra så kanske du kan få den att fungera som en preamp, men sälj den istället och köp ett ljudkort/förförstärkare för pengarna. Annars så har du ju ett inbyggt ljudkort i datorn, är det så illa?

Jag vet om en tjej som vill köpa din Fostex för 3000 norska(=3400 Svenska) om du kan tänka dig att skicka den till Norge (eller ta Swebus för några hundra beroende på var du bor och leverera själv). Det är inte någon jag känner, men en som har hört av sig till mig efter att jag har sålt min Fostex så om hon är en idiot som försöker att lura dig (som alla andra fruntim.. men GUD, vad säger jag 🙂 ) är upp till dig. Det är hårt att svälja att man har betalt 16000:- + cd-brännare för något som går för 3400:- men så är det, he, he. Man får ganska mycket för 3400:- idag.

Kanske det slutar med att du är nöjd med det inbyggda ljudkortet och säljer Fostexen, då har du helt plötsligt 3400:- att kröka för och då är du fan i mig skyldig mig en ölfylla.. här i Oslo 🙂

Hallå i Norge!

Ja, som sagt, saker och ting gick inte riktigt som beräknat. :rolleyes: Men jag hade heller inte så höga förväntningar, det var mer som ett "shot in the dark". Jag skulle i alla fall köpt mig ett ljudkort längre fram. Nu får jag tidigarelägga köpet bara.

Ang köpet av Fostex så är det helt OK med summan, dock inte leveranssättet. Jag har varken tid, lust eller ork att hålla på. Antingen hämtar hon eller också kontaktar hon någon i Skåne som jag kan leverera till. Och vill hon prompt att jag skickar den måste jag ta betalt i förskott.

Jag är inte direkt i penningknipa 😛 ska faktiskt betala iMac denna månad (16,595kr) + ett ljudkort för ca 4000kr, så jag klarar mig nog utan Fostexmoney.

Fast det här med ölfyllan i Oslo får vi återkomma till 😐 Vad tar de för en öl därborta? 298 spänn?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...