Jump to content
Annons

Hur får man bra monitorlyssning i Pro Tools


ostkaka

Recommended Posts

Har ett litet krux jag vill ha er ovärdeliga hälp med...

Använder Mac och Pro Tools LE 6.4 med digi 001.

Satt igår och tyckte att jag kommit på en jättebra grej med monitorlyssning, jag la en buss på alla kanaler som jag skickade till en AUX som jag valde utgång 3-4 på och skickade till mixerbordet. Då kunde jag på så sätt mixa en annan lyssning till musikerna än den jag själv lyssnar på i kontrollrummet, eftersom min lyssning gick ut på 1-2.

Men kruxet blir när man spelar in en kanal till, då kan man ju inte använda bussarna eftersom de på inspelningsläget kommer i något slags deafult läge, då måste jag antingen välja utgång 3-4 eller utgång 1-2 alltså missar jag eller musikern en lyssning om man inte splitar upp ljudet på mixerbordet.

Vet ni kära medlemmar nåt smart sätt att få 2 lyssningar samtidigt som man spelar in och som man kan reglera separat...

(Kanske blev lite rörig förklaring på mitt problem men fråga om ni inte förstår vad jag menar)

Bör kanske nämna att jag bara kopplar ljudet på 1-8 UT och 1-8 IN jag använder alltså inga andra ut och ingångar.

Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste vara dum i huvudet, för jag förstår inte varför det inte skulle funka...

Vi tar det sakta så får vi se om det går upp ett ljus för mig..

En auxregel ställd på bus 5-6 in och out 3-4. (musiker)

De andra kanalerna på out 1-2 (du)

Vi säger att det är en bassist som ska lägga en slinga till existerande trummor på tape...

Trummorna - > send bus 5-6 till önskad nivå... out 1-2

Bas -> input "1-2" send bus 5-6 till önskad nivå...out 1-2

Fungerar inte detta? (jag är förmodligen full eller nåt... eller så ser jag inte skogen pga. av träden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat trick, kanske inte lika elegant men nog så användbart...

Jag antar att du skickar ut 1-2 och 3-4 till ett externt mixer bord...

Öppna Pro Tools mixern, håll ner CTRL (på Mac, antagligen win knappen på PC) och välj utgång 3-4. Nu bör du ha fått ett plus tecken på utgången.

Typ ”+ 1-2”. Plus tecknet betyder att du skickar/splittar signalen till fler utgångar än bara 1-2. Klickar du på utgångsväljaren på mixern så ser du att både 1-2 och 3-4 har fått ett bock framför sig.

Vill du göra detta på samtliga kanaler så håll bara ner alt och ctrl när du väljer utgångsparen (win/ctrl på PC tror ja)...

Ps. Fungerar även på midi utgångarna.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte heller helt med... kan dock vara värt att kolla in "low latency monitoring"....

från answerbase :

When Low Latency Monitoring is enabled, sends and inserts are supposed to become muted automatically...

Chingching!

Misstänkter att herr olsson är något på spåret här..

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har läst din fråga igen och ser att jag inte läste ordentligt...

Kort sagt, det enda sättet jag ser att du kan tappa separata signaler och samtigt kunna styra volymen (för hörlurslyssning) är som du gjort, men utan ”low latency monitoring” påslagen. Fungerar inte det?

Ang att splitta signalen:

..olika hårdvaror uppför sig olika, vissa system kan inte splitta utgången på master regeln. Testade precis på ett MIX system och jag kunde splitta audio och aux regel, dock inte mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt att höra dig säga "yes det funkar" Anders.. för det innebär att det kommer att funka för MOI oxå.. 😆 hehe..

Fan vad du é snygg för övrigt... 😆 (den smilien används helt klart för sällan här inne)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...