Jump to content
Annons

Förslag på midi keyboards som uppfyller mina behov

am1Go (oregistrerad)

Recommended Posts

am1Go (oregistrerad)

Hej!

Det här är säkert ett söndertjatat ämne för er, så jag har försökt läsa på mig så gott det går innan. Jag ska alltså köpa mitt första midi keyboard och det är främst tänkt till att producera house/electro/trance med. Jag är väl en OK piano spelare, knappast grym =)

Så jag funderar på något som har:

* 61 anslagskänsliga tangenter

* Av det jag läst verkar jag inte behöva vägda tangenter

* Har även läst att det kan vara bra med arpeggiator, men det kan man väl ordna mjukvarumässigt?

* Har även hört att aftertouch ska vara bra att ha inom de genrer jag vill producera, någon som kan verifiera detta?

* Vad gäller rattar och sliders, känns som jag borde klara mig på 2-4st tillsvidare iaf

* Då jag är student kan jag inte lägga ut mer än 2-2500kr

Eftersom jag inte är så insatt i keyboard marknaden vet jag ju inte vilka som är dyra bara pga märket eller vilka som är billiga men plastiga osv...

Finns det något ni kan rekommendera eller har jag orealistiska krav? =)

Tack på förhand

Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte var du drar gränsen för billig och plastig. Jag skaffade mig ett stycke Oxygen och det var främst för att den var billig. Antar att man får plastigheten på köpet. Har juförsig bara orkat använda den ett fåtal gånger efteråt. Tyckte nog inte om den så mycket alls faktiskt. På plastskalan ligger den nog på en 9/10 i min värld.

Känns som om det lättaste är att fara och klämma på sakerna live i butiken så du kan bilda dig en egen uppfattning.

Dela på andra sajter

am1Go (oregistrerad)

Ok, det är bra att veta Dogbuerner...jag har antagligen inte lika hårda krav som du, men om det är så plastigt som du säger är skippar jag den nog =)

Har tittat en del på CME innan...de flesta billigare varianterna har bara 49 tangenter. Det finns en som verkar schysst dock och det är isf CME UF6 http://www.thomann.de/se/cme_uf6.htm?partner_id=43724

Kanske borde sikta på en sån istället...

Ska försöka åka till affären känna lite på dessa nu i veckan...

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ok, det är bra att veta Dogbuerner...jag har antagligen inte lika hårda krav som du, men om det är så plastigt som du säger är skippar jag den nog =)

Har tittat en del på CME innan...de flesta billigare varianterna har bara 49 tangenter. Det finns en som verkar schysst dock och det är isf CME UF6 http://www.thomann.de/se/cme_uf6.htm?partner_id=43724

Kanske borde sikta på en sån istället...

Ska försöka åka till affären känna lite på dessa nu i veckan...

Den borde bli mycket billigare eftersom UF-6, 7 ,8 inte finns kvar utan ersatt av UF-50, 60, 70, 80. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.