Jump to content
Annons

Recommended Posts

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej,

Jag skulle behöva lite råd på hur man rattar elbasljud. Jag har en solid state-stärkare med 15-tummare och tweeter. Den har EQ på 9 band och bas-mid-treb-rattar. Ingen dist. Elbasen är mahogny med Gibson TB-mickar (passiva?).

Ljudet jag eftersträvar är ett extremt knorrigt cleant ljud som ändå uppfattas som distat i mixen. Ni vet, nästan som en aggroprutt med strängljud och tight bas. Mid-tungt utan att bli papprigt/träigt.

Problemet är väl att detta hörs bäst just i mixen men ofta blir bullrigt och rattas bort som stand-alone. Så...

- Halsmick, stallmick eller båda? (Båda samtidigt ger en nasal, mer urgröpt känsla jag uppfattar som "elakare")

- Sur mun eller glad mun på EQ?

- Tweeter eller inte tweeter?

- Ska den grafiska EQ:n stå för basen eller bas-ratten?

Bas är ju skitenkelt om man bara behöver lite bas, dvs. bara att scoopa och skita i resten. Men jag vill ju åt Den Heliga Knorr. 🙂

Det är lättare om du har länk till nån låt. Sen är det så hur man ställer beror även på vilken bas och förstärkare man har.

Postat

dra på mkt mellanregister och om din stärkare har in och utvolym så försök få till lite förstegsdist (mycket volym in, mindre volym ut!).

om du har någon overdrivepedal, använd den, men varsamt!

micka med flera mickar för att få till ljudet.

pröva att spela in dubbar med de två olika mickar och jämför i mixen.

ratta så mycket du kan och pröva så mycket så mycket det går. man får alltid till bäst ljud efter många timmars rattande. inte nödvändigtvis vid just det passet, utan snarare att man övar för färdigheten.

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.