Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag står (med skräckblandad förtjusning) inför en uppgradering av mitt Cubase SL3 till Cubase Studio 4. Jag har hittills lyckats läsa mig till att; man kan öppna gamla projekt men inte tvärtom, stödet för direct x slopats och att det blir en helt ny installation (vilket då borde betyda att man kan ta bort SL3 helt efter uppgraderingen, eller?).

Mitt enda huvudbry gäller de redan installerade pluggarna. Kommer Cubase studio 4 hitta mina pluggar? Kommer jag få installera om dem? Lägger de sig i den ordning som jag har dem nu? Kommer jag stöta på patrull när jag öppnar ett gammalt projekt fullt med pluggar? Och givetvis pratar jag om VST...

Tack.

mvh

Niklas

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag står (med skräckblandad förtjusning) inför en uppgradering av mitt Cubase SL3 till Cubase Studio 4. Jag har hittills lyckats läsa mig till att; man kan öppna gamla projekt men inte tvärtom, stödet för direct x slopats och att det blir en helt ny installation (vilket då borde betyda att man kan ta bort SL3 helt efter uppgraderingen, eller?).

Mitt enda huvudbry gäller de redan installerade pluggarna. Kommer Cubase studio 4 hitta mina pluggar? Kommer jag få installera om dem? Lägger de sig i den ordning som jag har dem nu? Kommer jag stöta på patrull när jag öppnar ett gammalt projekt fullt med pluggar? Och givetvis pratar jag om VST...

Tack.

mvh

Niklas

Jag uppgraderade utan något som helst problem. Ja det är bara att ta bort 3:an när 4:an är installerad. Men om du har directx-pluggar så kommer du inte att kunna använda dem. Ja cubase kommer hitta dina gamla pluggar utan att du behöver installera om dem. Stöta på patrull? Förstår inte riktigt vad du menade med det.

Postat

Okej, tusen tack! Då är allt klart som korvspad.

"Stöta på patrull" = gubbigt uttyck för att få/stöta på problem/krångel.

Postat

Man måste förstås inte ta bort den gamla installationen, utan den går fortfarande att använda - om det skulle vara så att du har projekt med en massa DirectX-pluggar eller om något annat skulle strula.

Pluggarna installeras normalt i c:\program\steinberg\vstplugins - och där hittar alla Steinberg-program dem, så det är inga problem. Är det vissa pluggar som bara fungerar med en viss version,s å kan man lägga dem i den versionens vstplugins-mapp, alltså den som ligger under versionens mapp - för där finns också en sådan, allt för att förvirringen ska bli total... 🙂

Själv har jag både VST32/5, SX, SX2, SX3 och C4 på min burk. Har liksom inte tyckt att det var någon mening att avinstallera - och så var det dessutom strul mellan vissa versioner om man hade automation i projekten, så om jag skulle stöta på något gammalt projekt i gömmorna, som jag skulle vilja jobba vidare på, så känns det bra att veta att det säkert kommer att fungera på en av de tidigare versionerna om det inte skulle gå i den senaste... 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
Okej, tusen tack! Då är allt klart som korvspad.

"Stöta på patrull" = gubbigt uttyck för att få/stöta på problem/krångel.

Jodå jag är gammal nog att veta vad uttrycket betyder 😛 men var inte riktigt säker på riktigt hur du menade. Om du menar att exempelvis att vissa pluggar inte skulle fungera som de ska eller inte dyka upp i 4:an när den är installerad så är den oron obefogad som sagt var. Jag uppgraderade från SL1 till 4:an utan några problem. Jag måste ha varit en en av de få som väntat så länge med uppgraderingen. Men jag försöker undvika uppgraderingsträsket så mycket så möjligt. Finns ju så mycket annat att lägga stålar på som instrument och pluggar istället. 🙂 När killen på Musikbörsen frågade om det var från trean eller tvåan jag skulle uppgradera sa jag nä, ettan. Va??De flesta brukar åtminstone uppgradera från tvåan, sa han helt förvånad. 🙂

Postat

Roligt att någon står i exakt samma situation som jag!!

Det jag oroar mig för inför eventuellt uppgradering från SL3 till CS4 är freeze-funktionen i den nyare. Har läst så mycket buggar på cubase.net, men tycker det är svårt att veta hur det är ändå.

Jag tycker freeze är viktigt, använder oftast Kontakt 2 och fryser när datorn inte pallar med längre, kan börja på en ny kontakt vsti. Sen unfreeze det kontakt-instrument jag vill jobba med osv.

/Johnny

Postat

Barnsjukdomarna i Cubase 4 har väl gått över vid det här laget med patchregnet efter releasen.

Tycker personligen att 3:an var den bästa versionen. När det gäller frysfunktioner så slår Sonar PE7

Cubase med hästlängder tycker jag. Det är synd att man från Steinberg slutat ge maintenance och framtida

patchar för SL/SX 3 utan mer eller mindre tvingat användare att uppgradera till fyran om man ska

hänga på tåget. Själv gick jag från SL3 till Cubase 4 men det har slutat med att jag kör Sonar PE 6/7

där det är mer out of the box.

Postat

Hmm, konstigt. Jag redigerade mitt tidigare inlägg och la in en bild från cubase studio 4 manualen, men nu verkar den vara borta. Jag kan citera istället (handlar om att rendera "export mixdown"):

"The Export Audio Mixdown function in Cubase allows you

to mix down audio from the program to a file on your hard

disk, in a number of formats. You can choose to mix down

one of the following:

• An output bus.

For example, if you have set up a stereo mix with tracks routed to a stereo

output bus, mixing down that output bus would give you a mixdown file

containing the whole mix. Similarly, you can mix down a complete surround

bus, either to a single multi-channel file or to one file per surround channel

(by activating the split channels option).

• The channel for an audio track (Cubase only).

This will mix down the channel for the track, complete with insert effects,

EQ, etc. This can be useful for turning a number of events into a single file,

or if you are using CPU-intensive insert effects – by exporting the track and

re-importing it into the project you can turn off the insert effect, saving processor

power.

• Any kind of audio channel in the mixer (Cubase only).

This includes VST Instrument channels, effect return channels (FX Channel

tracks), Group channels and ReWire channels. There are many uses

for this – for example, you can mix down an effect return track or turn individual

ReWire channels into audio files.

Sammanfattning, du kan bara exportera från bussar i Studio 4, precis som i SL3. Inte vilken sorts ljudkanal i mixern som helst, som i Cubase 4 och SX3.

Men det ska finnas en nödlösning, att göra nya outputs i vst connection (bussar) och göra dessa "unconnected", sen använda dessa till vst-instrumenten du vill rendera, skapa ett ljudspår och som input använda de nya bussarna.

Fundera, fundera.. att uppgradera eller inte, det är frågan. 🙂

/Johnny

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.