nickponcho (oregistrerad) Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 (redigerat) Hej! Tänkte kolla en sak med er som vet lite mer än mig. Vi har ett MitecEX Series Mixerbord idag och 2st Creamware Ultra 16A med 2st Hammerfall LE kort. Detta gör att vi har möjlighet till 32 in/ut med 32st MicPreamps. Nu funderar vi på att byta ut vårat gamla bord mpt att köra digitalt, och då skulle jag behöva lite stöd och förslag på vad vi bör köpa för att få tillgång till minst 16 MicPreamps FW/ADAT baserat spelar ingen roll. Men det måste vara 0-max10ms latency för att kunna spela in via vår DAW - CUBASE 4. och så hög kvalitet på micpre och ljudkort. Jag har funderat på MOTU 896HD + MOTU 8Pre, vad säger ni om det? (10200 + 5450 = 15650kr för 16 mic/trs in) eller 2st MOTU 8Pre?? Annat märke? Dåliga MicPre? Latency? Övriga för/nackdelar? MVH Nick Redigerat 5 juni 2008 av nickponcho
nickponcho (oregistrerad) Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 eller behålla våra 2st PCI RME hammerfall Le Digi9632 och köra ot 2st RME OctamicII eller 2st MOTU 8Pre någon??
Claes Holmerup Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 Ni har ju redan omvandlarna, så egentligen är det bara att köpa 8-kanaliga micpreamps, som exempelvis Line Audio Design 8MP - dvs om ni är nöjda med Creamware-omvandlarna. 🙂
nickponcho (oregistrerad) Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 frågan är om RME korten klarar av att leverera 0 -max10 ms latency?? är det balancerad utgång på Line Audios utgångar?? eller är det mic nivå??
Claes Holmerup Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 nickponcho sa: frågan är om RME korten klarar av att leverera 0 -max10 ms latency?? Jag läste kanske för snabbt. 🙂 Är det den gamla modellen av Hammerfall ni har - alltså inte HDSP...? Om det inte är HDSP, så skulle jag nog rekommendera ett byte till exempelvis ett HDSP9652 (om ni bara har vanlig PCI-plats i datorn), där det finns 3st ADAT-I/O och 1st S/Pdif I/O. Som du beskriver, så skulle det ju räcka med 16 analoga I/O, så ni behöver alltså inte ha alla 32, som ni har nu? I HDSP finns "Total Mix", som ger möjlighet till latencyfri medhörning genom DSP-mixern i ljudkortet och så många individuella monitormixar som det finns utgångar - så länge man inte tvunget vill ha effekter i medhörningen. Har ni PCI-express-plats på moderkortet, så kommer snart RME PCIe RayDAT, som har 4st ADAT-I/O. De interna korten blir alltid snabbast - antingen det är PCI eller PCI-express. Nästa i hastighetsligan är Firewire och sist kommer USB. Citat är det balancerad utgång på Line Audios utgångar?? eller är det mic nivå?? LineAudio kör balanserad +4dB ut på XLR-kontakter.
nickponcho (oregistrerad) Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 (redigerat) Det är inte HDSP kortet!! Är det någon skillnad i hastighet för audio på PCI och PCIe ?? Det vi hade tänkt är att behålla 1st Creamware Ultra 16A och köra som in och utgångar för externa effekter. och medhörning(till hörlusrförstärkare + Monitorer) Sedan vore det ju smidigt med bara ett adat kort vad kommer RME PCIe RayDAT att kosta? Men vi vill ju oxå kunna ha effekter i medhörningen... räcker inte RME PCIe RayDAT kortet då? Sedan vill vi ha 16 st riktigt bra mickPreamps typ OctaMic II. Så du menar att jag med interna kort typ ett PCIe RME HDSP kort skulle komma ner i latency jämfört med FW800?? vi brukar spela in ungefär 14-16 mic kanaler samtidigt och sedan bara stereo pålägg. MVH Nicklas Redigerat 5 juni 2008 av nickponcho
nickponcho (oregistrerad) Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 håller Line Audio 8MP samma klass som RME OctaMic II ?? om så är fallet så kanske man skall köra följande RME HDSPe RayDat till 2st Creamware Ultra 16A till Line AUdio 8MP, eller??
Claes Holmerup Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 nickponcho sa: Det är inte HDSP kortet!! Är det någon skillnad i hastighet för audio på PCI och PCIe ?? Det är nog ingen stor skillnad, utan snarare att PCIe är den nya standarden... Citat Det vi hade tänkt är att behålla 1st Creamware Ultra 16A och köra som in och utgångar för externa effekter. och medhörning(till hörlusrförstärkare + Monitorer) Sedan vore det ju smidigt med bara ett adat kort vad kommer RME PCIe RayDAT att kosta? Men vi vill ju oxå kunna ha effekter i medhörningen... räcker inte RME PCIe RayDAT kortet då? Inte utan latency om man vill köra med DAW-programmets pluggar som effekter i lyssningen, men om ni har externa effekter så går det ju att skapa en mix där man också skickar ut tappningar till effekten och sedan leder returerna till lyssningen, så tack vare Total Mix, kommer det att kunna funka precis lika bra och latencyfritt, som med effekterna kopplade till mixern. 😲 Lite trixande med att ställa in allta i Total Mix för en stor monitormix, men när man har vant sig, så går det fort ändå - och så går det att spara olika uppsättningar för olika situationer. ☺️ Citat Sedan vill vi ha 16 st riktigt bra mickPreamps typ OctaMic II. Om ni väljer 2st Octamic II, så blir det ju enkelt och bra, eftersom det finns omvandlare inbyggd i dem - och tillsammans med Creamware, blir det i så fall 16 line I/O och 16 mic in. Det borde ju räcka till det mesta... 🙂 Citat Så du menar att jag med interna kort typ ett PCIe RME HDSP kort skulle komma ner i latency jämfört med FW800?? Ja - det tror jag (speciellt som ni kör många kanaler samtisigt), men om ni kör med Total Mix för medhörningen under inspelning, så spelar latencyn egentligen ingen roll eftersom DAW-programmet inte blir inblandat i monitorlyssningen. 🙂
spass Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 nickponcho sa: frågan är om RME korten klarar av att leverera 0 -max10 ms latency?? om du bara spelar in kvittar det nästan vilken latency kortet har...
Claes Holmerup Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 nickponcho sa: håller Line Audio 8MP samma klass som RME OctaMic II ?? om så är fallet så kanske man skall köra följande RME HDSPe RayDat till 2st Creamware Ultra 16A till Line AUdio 8MP, eller?? Det är ju ett alternativ som säkert blir mycket bra. Jag har inte jämfört dem mot varandra, men LineAudio består av en kinkig entusiast i skånska Rinkaby, som är helt inriktad på transparens och lågbrusighet. De mest kritiska komponenterna handlöder han själv eftersom han inte litar på att det blir perfekt annars... Jag skulle absolut inte tro att ni blir besvikna på LineAudio. 😲 Skulle dock misstänka att RME's omvandlare är bättre än Creamwares, så det kan vara en avvägning där - men som sagt, så är det ju inget problem om ni är nöjda med ljudkvaliteten som ni har nu.
nickponcho (oregistrerad) Postat 9 juni 2008 Postat 9 juni 2008 någon som har koll på MOTU 8Pre vs RME OctaMic II vilket av dom är bäst?
Claes Holmerup Postat 9 juni 2008 Postat 9 juni 2008 nickponcho sa: någon som har koll på MOTU 8Pre vs RME OctaMic IIvilket av dom är bäst? Jag har inte jämfört själv, men med ledning av vad jag har läst och hört på olika håll, så verkar RME vara bättre.
nickponcho (oregistrerad) Postat 9 juni 2008 Postat 9 juni 2008 (redigerat) ok kanon att du är aktiv i denna tråd. kul med någon som orkar hålla ut. Tänkte bak på RME OctaMic II så sitter det en dip switch med DS och QS. vad gör dom?? Vad tar du för RME OctaMic II. vi kanske skulle kunna göra et paketpris på 2st Octamic II 1st RME HDSPe RayDat kort ?? Redigerat 9 juni 2008 av nickponcho
Claes Holmerup Postat 9 juni 2008 Postat 9 juni 2008 nickponcho sa: ok kanon att du är aktiv i denna tråd. kul med någon som orkar hålla ut. Tänkte bak på RME OctaMic II så sitter det en dip switch med DS och QS. vad gör dom?? Double Speed (96kHz) och Quad Speed (192kHz)... Citat Vad tar du för RME OctaMic II. vi kanske skulle kunna göra et paketpris på 2st Octamic II 1st RME HDSPe RayDat kort ?? Sådana diskussioner är lämpligare via mail eller PM... 😎
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Om jag vill styra hela inspelningen från CUBASE 4 då? Alltså inte använda Total MIX för Hammerfall DSP, som verkar vara den mjukvara som man styr inspelningsnivåer med och routar trafiken mellan in och utgångar med RayDat kortet. Det skall vara helt seamless mellan interface och DAW. eller är Totalmix ett måste för att kunna spela in med RME korten? Är det där jag sätter upp oclika cue mixar? Det vill man ju göra med CUBASE4 (Studion är smidig). Vad är enklast och bäst??
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Den optiska AUX ingången på RME OctaMic II, vad är den till för, dom Blancerade ut eller?
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 nickponcho sa: Om jag vill styra hela inspelningen från CUBASE 4 då? Alltså inte använda Total MIX för Hammerfall DSP, som verkar vara den mjukvara som man styr inspelningsnivåer med och routar trafiken mellan in och utgångar med RayDat kortet. Det skall vara helt seamless mellan interface och DAW. eller är Totalmix ett måste för att kunna spela in med RME korten? Är det där jag sätter upp oclika cue mixar? Det vill man ju göra med CUBASE4 (Studion är smidig). Vad är enklast och bäst?? Ingångsnivå ställer du i din preamp, så att A/D-omvandlaren får rätt utstyrning. Nivån i Total Mix handlar om lyssningen. Total Mix används bara för mixning/routing, så att du kan välja vilka ingångar som ska skickas till vilka utgångar. För att spela in behöver du alltså inte ställa in något speciellt i Total Mix, utan som default är det kopplat från ingång 1 till utgång 1, typ. Visst kan du göra olika monitormixar i Cubase - men om du i stället gör monitormixen i Total Mix, så kan du få den helt utan latency (ok - någon samples fördröjning blir det kanske...), eftersom monitormixen då görs innan ljudet ens kommer in till datorn.
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 nickponcho sa: Den optiska AUX ingången på RME OctaMic II, vad är den till för, dom Blancerade ut eller? Den är till för att man ska kunna köra 8 kanaler i 96kHz. Det ursprungliga Lightpipe-protokollet tillåter bara max 48kHz och 24-bit, men med S/MUX tillägget, delas en kanal upp på två Lightpipe-kanaler. Main innehåller alltså kanal 1-4 och Aux innehåller kanal 5-8 om man kör i 96kHz samplingsfrekvens. Man får förstås använda 2st ADAT-ingångar på ljudkortet per interface i så fall, så det reducerar totala antalet samtidiga kanaler som kan köras. Om man däremot kör i max 48kHz, så innehåller Aux samma som Main - alltså kanal 1-8. Bra om man har behov av att skicka signalen till två olika ställen, men de flesta har nog ingen nytta av det... 🙂
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 jag måste ju låta som en nybörjare... hahaha.. klart jag har koll på att man styr ingångsnivåerna i preamparna... hi hi.. men själva routningen av kanalerna.... jag ska läsa på lite om total mix... tänkte om jag har en så pass kraftig dator och drivrutinerna är så pass bra som rme utlovar så kanske jag kan mappa enklast möjliga i totalmix och sedan köra control room i Cubase4. för att kunna ha nogorlunda bra lyssning med effekter m.m. Känns som om cue lyssningen från totalmix är det ljud som kommer in men att man bara styr nivåer... visst zero latency med direct monitoring i all ära men det ska ju vara inspirerande även i lyssningen då jag anser att medhörning och lyssning är ao. tanken är ju att köra tex 1 av mina creamware A16 Ultra kort för 16line in /ut kopplat till raydat. 16CH Micpre in (inspelning) 1st Stereo Master (till monitorer) 6st Stereo Submix ut (Medhörningsbussar) öriga in och utgångar till externa effekter... ;-)
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Du kan göra precis som du säger om du vill. Fördelen med Total Mix, är att du får allting i monitorlyssningen i realtid. Om du vill ha med plugin-effekter, så får du dras med latencyn som kommer genom Cubase. Vill du i stället ha latency-fri monitorlyssning med ett enkelt reverb, så finns förstås möjligheten att koppla in ett hårdvarureverb till några in- och utgångar på omvandlarna - och routa signalerna på rätt sätt med Total Mix, för att det ska komma in i medhörningen. Du är alltså fri att göra precis som du vill. 🙂
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 jag har läst lite mer nu och det verkar ju jäkligt bra med totalmix. frågan är om man kan skapa tex 6st headphone lyssningsbussar och använda dom som typ sends i totalmix för varje kanal...
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 (redigerat) nickponcho sa: jag har läst lite mer nu och det verkar ju jäkligt bra med totalmix. frågan är om man kan skapa tex 6st headphone lyssningsbussar och använda dom som typ sends i totalmix för varje kanal... Det fina med Total Mix, är att det faktiskt inte finns några begränsningar. Om du vill, så kan du (förutom att du spelar in kanalen förstås) skicka en ingångskanal till samtliga utgångar samtidigt. Du kan alltså skapa så många individuella monitormixar som du har utgångar (eller förstås hälften så många individuella monitormixar om du vill ha monitorlyssning i stereo - och det brukar ju vara trevligt... 😉 ). 😎 Det var när Total Mix kom i och med HDSP-korten, som jag kunde göra mig av med min externa mixer - så jag tycker att det är helt underbart. 😄 Redigerat 23 juni 2008 av Claes
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 kanon claes!! det låter lovande... hade du något svar på optiska AUX ingången på OctaMic II, vad den gjorde?? Jag är snart uppe i 100% strunta i allt annat som inte heter RME. Finns det något annat?? ;-)
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 nickponcho sa: kanon claes!! det låter lovande... hade du något svar på optiska AUX ingången på OctaMic II, vad den gjorde?? Titta några inlägg längre upp... 😄 Citat Jag är snart uppe i 100% strunta i allt annat som inte heter RME. Finns det något annat?? ;-) Man kan undra... 😉
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Så OctaMic II är de bästa micpre's som finns i den prisklassen?? Och tillsammans med RME RayDat så kommer jag att få en bra integrering i min DAW med CUBASE 4? Har tittat lite på MOTU 192HD Är de bättre tro?
Claes Holmerup Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 Det blir mycket bra med Octamic och RayDAT. MOTU är också bra, men deras prylar har varit lite ojämna. Vissa modeller är skitbra medan andra är mindre bra. 192HD har jag inte provat själv, så där är det lite svårt att säga något - men den har fått bra omdömen på många håll, så den verkar vara en av deras bättre prylar. 😄 Det saknas däremot möjlighet för dig att koppla in dina befintliga omvandlare, så du måste tänka om en del om du är inne på en sådan...
nickponcho (oregistrerad) Postat 23 juni 2008 Postat 23 juni 2008 nu börjar det luta åt OctaMic II och RayDat.... jag återkommer till dig när det blir aktuellt för köp...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.