Jump to content
Annons

Kan 48V förstöra rörstärkaren?


mtornros

Recommended Posts

Hej,

Skulle precis sätta igång och spela in lite sång, men får inte det minsta lilla ljud från min mikrofon. Jag har en Sontronics SPS-1 rörstärkare som går vidare genom en Line Audio Design 2MP in i ljudkortet. Jag vet att jag råkade ha 48V-matningen på när jag slog på LAD-stärkaren, men det kan väl inte skada/döda rörstärkaren? Har inte använt rörmicken så mycket faktiskt, och kan t.o.m. tänka mig att jag haft matningen på under tidigare inspelningar..?

Det konstiga är att det är helt knäpptyst, inte ens ett skrapande/trasigt ljud. Andra mikrofoner som går direkt in i LAD-stärkaren, med samma sladd, låter fint.

Nån som har någon idé?

MVH,

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du två mickstärkare efter varandra?

Ja, det kanske låter konstigt iof. Jag använder LAD-stärkaren för att reglera in-volymen. Tror jag kom fram till det i nån tidigare tråd här på forumet.. Har testat nu att koppla direkt in i Fireboxen, men det låter inte mer för det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter det...

Väldigt konstigt må jag säga 😛

Men då kan det ju iaf vara bra att få reda på den ursprungliga frågan: bör man i alla lägen undvika att mata rörstärkaren med extra 48V? Eller tar den inte skada av det?

Nu kör jag hsh genom LAD-stärkaren igen, utan matning, för att få bättre/starkare in-ljud till Fireboxen.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

LAD?

Du ska bara ha en mickstärkare mellan mic och Firebox (Line in på baksidan).

Ja det känns ju som om det vore det naturliga, men jag får riktigt tråkiga nivåer om jag kör direkt in i Fireboxen, därför "mellanlandar" jag i Line Audio Design 2MP stärkaren, för att dra upp nivåerna. Eller kan det vara skadligt för LAD-stärkaren, att få in en redan stärkt signal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, L A D...

Det är inte en rörförstärkare och du behöver bara använda 2MPn direkt in i Fireboxens baksida. Om du inte får bra nivå så är det något annat fel. Se till att du inte dämpar signalen ovetandes någonstans i signalvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, L A D...

Det är inte en rörförstärkare och du behöver bara använda 2MPn direkt in i Fireboxens baksida. Om du inte får bra nivå så är det något annat fel. Se till att du inte dämpar signalen ovetandes någonstans i signalvägen.

Problemet har inte varit att min 2MP inte gett bra signal, utan snarare att jag behövt använda den som mellanled efter min "rör-låda". Men efter att ha letat upp min gamla trådså har det klarnat lite. Rör-lådan är tydligen ingen preamp utan bara strömkälla till rören, och därför behövs 2MPn där, som förstärkningsled innan Fireboxen.. Om jag har förstått det hela rätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, L A D...

Det är inte en rörförstärkare och du behöver bara använda 2MPn direkt in i Fireboxens baksida. Om du inte får bra nivå så är det något annat fel. Se till att du inte dämpar signalen ovetandes någonstans i signalvägen.

Problemet har inte varit att min 2MP inte gett bra signal, utan snarare att jag behövt använda den som mellanled efter min "rör-låda". Men efter att ha letat upp min gamla trådså har det klarnat lite. Rör-lådan är tydligen ingen preamp utan bara strömkälla till rören, och därför behövs 2MPn där, som förstärkningsled innan Fireboxen.. Om jag har förstått det hela rätt 🙂

Ok - då blir det lite lättare att följa. 😛 Till en rörmic följer det alltid med en egen strömförsörjning - men den ska inte skadas av fantommatningen från preamen om allt är normalt. Preampen ska inte heller må dåligt av att mata ut fantommatning till något som inte använder det. Jag har dessutom bestämt för mig att Line Audios preampar är kortslutningssäkra - så det ska enormt mycket till för at skada dem.

Förresten: Du kopplar väl i så fall in utgången från 2MP till en lineingång - och inte en micingång på ljudkortet, hoppas jag...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten: Du kopplar väl i så fall in utgången från 2MP till en lineingång - och inte en micingång på ljudkortet, hoppas jag...?

Hehe, ja nån måtta får det vara på alla xlr-in/ut-kopplingar, den går från 2MPn till line-in på Fireboxen.

Men vad kan det ha varit för fel tro, att det tog en halvtimma för micken att komma igång? "Tube ready" lös efter ca 30sek, men det fungerade ju inte förrän lååångt senare, trots att jag kopplade likadant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten: Du kopplar väl i så fall in utgången från 2MP till en lineingång - och inte en micingång på ljudkortet, hoppas jag...?

Hehe, ja nån måtta får det vara på alla xlr-in/ut-kopplingar, den går från 2MPn till line-in på Fireboxen.

Men vad kan det ha varit för fel tro, att det tog en halvtimma för micken att komma igång? "Tube ready" lös efter ca 30sek, men det fungerade ju inte förrän lååångt senare, trots att jag kopplade likadant?

Det låter ju skumt. Någoting har kanske lossnat delvis i micen så att det inte hade kontakt från början?

Det blir alltid varmt runt röret, så det kan ha uppstått någon kallödning där. Kan du öppna micen och kolla om det är något sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vet inte ifall jag vågar öppna micen och pilla, vet inte riktigt vad jag skulle leta efter? Men nu när jag tänker efter så började mikrofonen lite igen när jag kopplade ur och in den änden (mikrofonänden) av sladden. Så det låter ju troligt att den inte fick kontakt första gången ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kanske en fluga eller nått...

Dom där Phantomflugorna kan vara luriga så här års. Dom gillar att jävlas med såna som inte har alla pommes frites på tallriken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...