Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag gör audio mixdown i Cubase så får jag helt klart varierande resultat från fall till fall med samma låt. Ibland hör jag något konstigt knäppande ljud (nästan som digital clipping) som är borta vid ett nytt försök. Och i en låt hör jag ett litet rasslande i slutet av låten efter audio mixdown, men detta rasslande finns inte när jag lyssnar i Cubase. Vad beror detta varierande resultat på?

Annons
Postat

Vilken samplingsfrekvens och bitdjup har du spelat in i? Vilken samplingsfrekvens och bitdjup exporterar du i?

Vilket filformat exporterar du i? WAV, AIFF, MP3?

Mixar du ned i realtid eller offline? I realtid kan knäppen bero på att cpu'n går i taket, även om den inte gör det när du spelar upp låten i Cubase. Det skulle t ex kunna vara pluggar som jobbar med översampling vid export.

Postat

Jag fick också knäpp och sprak på min halv-gamla pc vid audio mixdown. Jag ställer nu alltid in "realtime" vid mixdown samt att jag zoomar så att hela arret syns(*) + att jag inte rör datorn när den jobbar. Med detta har problemen försvunnit.

(* har för mig att cubase scrollade arret vid mixdown, och vid fönsterbyte kunde det knäppa till.)

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har testat med "realtime" vid mixdown, men problemet kvarstår. Skitmärkligt. Låter hur bra som helst vid lyssning i Cubase, men efter mixdown hörs lite sprak i slutet av låten. Vart kommer det ifrån liksom? Om jag åtminstone hörde det vid mixning så jag kunde mixa bort det.

Postat

Vilken samplingsfrekvens och bitdjup spelar du in i? Vilken samplingsfrekvens och bitdjup exporterar du i?

Vilket filformat exporterar du i? WAV, AIFF, MP3?

Postat

Slår det över på mastervolymen någon gång under låten? Cubase arbetar internt med 32-bitar och därför är det inte alltid det hörs i programmet, däremot efter mixdown när du mixat ner till 16 bitar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.