Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om man skapar "ambient" musik, vilka pluggar pluggar bör man dÄ ha ?

Den enda jag kÀnner till Àr Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den Àr ju nÄgra Är gammal nu, kanske kommit nÄtt bÀttre sedan dess ???

Har inte riktigt hÀngt pÄ pÄ pluggfronten dom senaste Ären.

Redigerat av Ekstasis
Annons
Postat

Den enda jag kÀnner till Àr Spectrasonics instrumentplugg "Atmosphere", men den Àr ju nÄgra Är gammal nu, kanske kommit nÄtt bÀttre sedan dess ???

Det spelar ingen roll vilken plugg du anvÀnder eller vilken synth du spelar pÄ. Bara du vet vad du vill vill ha sÄ blir det bra.

Kan tipsa om dessa

Crystal

Am Freehand Free

Wavedraw

TAL U-NO 60

Men dessa pluggar kan lika vÀl anvÀndas till Acid jazz, trance, house, jungle m.m

DieHard (oregistrerad)
Postat

Att Atmosphere har nÄgra Är pÄ nacken Àr inte nÄgon nackdel som det lÄter som pÄ dig. TvÀrtom spelar inget sÄnt roll. Du kan lika gÀrna anvÀnda gamla syntar frÄn 70-talet. Allt beror pÄ dig och hur du anvÀnder dem. Lyssna pÄ gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere Àr och förblir en av de bÀsta syntarna för ambient likavÀl som Absynth dÀr du Àven kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Postat

Det spelar ingen roll vilken plugg du anvÀnder eller vilken synth du spelar pÄ. Bara du vet vad du vill vill ha sÄ blir det bra.

Kan tipsa om dessa

Crystal

Am Freehand Free

Wavedraw

TAL U-NO 60

Men dessa pluggar kan lika vÀl anvÀndas till Acid jazz, trance, house, jungle m.m

Tackar..ska kolla in dom..

Postat

Att Atmosphere har nÄgra Är pÄ nacken Àr inte nÄgon nackdel som det lÄter som pÄ dig. TvÀrtom spelar inget sÄnt roll. Du kan lika gÀrna anvÀnda gamla syntar frÄn 70-talet. Allt beror pÄ dig och hur du anvÀnder dem. Lyssna pÄ gamla 70-talsplattor med Tangerine Dream. Atmosphere Àr och förblir en av de bÀsta syntarna för ambient likavÀl som Absynth dÀr du Àven kan ladda in wavefiler och göra om ljuden.

Mmm..kanske ligger nÄtt i det..men..nÀr det gÀller pluggar tycker jag att dom Àr i stÀndig utveckling och blir bÀttre och bÀttre med tiden. Och visst det Àr som du sÀger, Ambient handlar om att morpha ljud...sÄ kan man inte det...sÄ blir det nog inget vidare... Men 70-tals ambient sÄ som Tangerine Dream Àr inget som jag Àr jag sÄ intresserad av dessvÀrre, gÄr an att lyssna pÄ ibland utan Àr mer intressead av den morderna "fria" formen av ambient.

sÄ som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

ZoÀt-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Raison d'Être (Metamorphyses)

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Mmm..kanske ligger nÄtt i det..men..nÀr det gÀller pluggar tycker jag att dom Àr i stÀndig utveckling och blir bÀttre och bÀttre med tiden. Och visst det Àr som du sÀger, Ambient handlar om att morpha ljud...sÄ kan man inte det...sÄ blir det nog inget vidare... Men 70-tals ambient sÄ som Tangerine Dream Àr inget som jag Àr jag sÄ intresserad av dessvÀrre, gÄr an att lyssna pÄ ibland utan Àr mer intressead av den morderna "fria" formen av ambient.

sÄ som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

ZoÀt-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

Menade inte att det Àr nÄgot som du behöve lyssna pÄ utan mer som exempel nÀr det gÀller ljud, att det inte bara Àr de senaste som Àr bÀst. Tror nog ocksÄ att Atmoshpere kommer att uppdateras om jag inte har helt fel men som sagt var den Àr fortfarande en av de bÀsta syntarna för ambient. Att den har nÄgra Är pÄ nacken Àr ingen nackdel. Trots allt handlar det ocksÄ hur mycket bÀttre man kan fÄ den om man vet hur man anvÀnder effekter sÄsom EQ och kompressor.

KĂ€nde inte till alla i din lista men ska kolla upp dem sĂ„ tack för det tipset 😛

Postat

sÄ som..

Steve Roach

Robert Rich

Brian Parnham

Oöphoi

Asianova

ZoÀt-Aon

PHAENON

Kammarheit

Voice of Eye

Keith Berry

Halo Manash

Mathias Grassow

Klaus Wiese

Robert Henke

Ure Thrall

Paul Vnuk Jr.

Thomas Köner

Amir Baghiri

Arktau Eos

Chris Meloche

Jgrzinich

Northaunt

Yen Pox

Matthew Florianz

osv.

Menade inte att det Àr nÄgot som du behöve lyssna pÄ utan mer som exempel nÀr det gÀller ljud, att det inte bara Àr de senaste som Àr bÀst. Tror nog ocksÄ att Atmoshpere kommer att uppdateras om jag inte har helt fel men som sagt var den Àr fortfarande en av de bÀsta syntarna för ambient. Att den har nÄgra Är pÄ nacken Àr ingen nackdel. Trots allt handlar det ocksÄ hur mycket bÀttre man kan fÄ den om man vet hur man anvÀnder effekter sÄsom EQ och kompressor.

KĂ€nde inte till alla i din lista men ska kolla upp dem sĂ„ tack för det tipset 😛

Jo det stÀmmer, dom har en ny plugg pÄgÄng "Omnisphere", har set filmerna pÄ youtube, ser otroligt intressant ut, tror Àven Omnisphere kommer innehÄlla gammla Atmosphere ocksÄ.

http://www.spectrasonics.net/omnisphere_teaser/

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

FM7 och FM8 frĂ„n Native instruments Ă€r mycket bra för just stora ljudlandskap och pads, Ă€ven Albino och Blue 3 tycker jag du ska testa om du inte redan har gjort det. đŸ˜Č

Postat
FM7 och FM8 frĂ„n Native instruments Ă€r mycket bra för just stora ljudlandskap och pads, Ă€ven Albino och Blue 3 tycker jag du ska testa om du inte redan har gjort det. 😉

Tackar, jag Àger FM8, antar att FM8 Àr bÀttre.

Ska prova albino...lyckades inte hitta Blue 3, vilket företag ligger bakom pluggen ?

Förövrigt vÀntar jag fortfarande pÄ Omnisphere samt en ny plugg "Prizm" som slÀpps nÀsta vecka.

Postat
FM7 och FM8 frĂ„n Native instruments Ă€r mycket bra för just stora ljudlandskap och pads, Ă€ven Albino och Blue 3 tycker jag du ska testa om du inte redan har gjort det. 😆

Tackar, jag Àger FM8, antar att FM8 Àr bÀttre.

Ska prova albino...lyckades inte hitta Blue 3, vilket företag ligger bakom pluggen ?

Förövrigt vÀntar jag fortfarande pÄ Omnisphere samt en ny plugg "Prizm" som slÀpps nÀsta vecka.

Helt rÀtt, mycket bÀttre..

Det var Albino 3 det skulle stÄ, och Blue. Sök pÄ Rob Papen, Linplug eller ConcreteFX.

Omnisphere tycker jag verkar intressant men Prizm har jag inte hört om förrĂ€ns nu.? Ska bli intressant att höra. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

SĂ€ger bara Absynth!

Postat
SĂ€ger bara Absynth!

HallÄ, jag har gÄtt igenom presets i Absynth men inte gÄtt ner mer pÄ djupet...

Har sedan i sommras mest sysslat med Native Instruments Massive.

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bÀttre Àn Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

det pÄstÄendet, och om det Àr vÀrt att börja lÀra sig Absynth...

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den Àr speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

drloop (oregistrerad)
Postat

Tja, Àr en Minimoog bÀttre Àn en Prophet 5a?

Det Àr en frÄga om tycke och smak.

Jag gillar Absynth för att den lÄter gott och Àr trevligt att jobba med.

Och faktum Àr att jag tycker gratissynten Crystal som nÀmts ovan Àr riktigt bra.

Men den har inte sÄ mycket inbyggda effekter sÄ den lÄter inte sÄ imponerande till en början. Kör den med Luxonics Muliteffekt och du har en rackarns bra synt med multieffekt.

LĂ€nk till effekten: http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=lfx1310

Dessutom tycker jag att Reason Ă€r egentligen allt man behöver 🙂

Postat
Tja, Àr en Minimoog bÀttre Àn en Prophet 5a?

Det Àr en frÄga om tycke och smak.

Jag gillar Absynth för att den lÄter gott och Àr trevligt att jobba med.

Och faktum Àr att jag tycker gratissynten Crystal som nÀmts ovan Àr riktigt bra.

Men den har inte sÄ mycket inbyggda effekter sÄ den lÄter inte sÄ imponerande till en början. Kör den med Luxonics Muliteffekt och du har en rackarns bra synt med multieffekt.

LĂ€nk till effekten: http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=lfx1310

Dessutom tycker jag att Reason Ă€r egentligen allt man behöver 🙂

Tackar..ska prova...har Àven laddat hem Crystal men inte provat Ànnu.

Av nÄgon anledning har jag aldrig provat Reason.

DieHard (oregistrerad)
Postat
SĂ€ger bara Absynth!

Vad jag har hört ska Massive vara bra mycket bÀttre Àn Absynth, skulle vara kul att och se hur ni bemöter

Som sagt, Prizm verkar vara en intressant plugg, den Àr speciellt designad för pads och ambienta ljudlandskap etc...

20 GB ljudbiblotek..

Antar vissa sÀger Massive Àr bÀttre för att den Àr lÀttare skapa bra ljud med? Kan ha fel dÄ jag inte har Massive. Men Absynth har alltid varit en som Àr svÄr skapa bra ljud med. Tar lÄng tid. Om du vill lÀra dig den pÄ djupet rekommenderar jag att du köper videon. Att utgÄ frÄn de redan befintliga presets med. Finns inget som begrÀnsningar med Absynth vilka ljud man kan skapa.

Postat
SĂ€ger bara Absynth!

20 GB ljudbiblotek..

Antar vissa sÀger Massive Àr bÀttre för att den Àr lÀttare skapa bra ljud med? Kan ha fel dÄ jag inte har Massive. Men Absynth har alltid varit en som Àr svÄr skapa bra ljud med. Tar lÄng tid. Om du vill lÀra dig den pÄ djupet rekommenderar jag att du köper videon. Att utgÄ frÄn de redan befintliga presets med. Finns inget som begrÀnsningar med Absynth vilka ljud man kan skapa.

Ok, har hört att Massive ska vara betydligt bÀttre pÄ att skapa ljud...

Fast det ena behöver ju inte utesluta varandra..de kan ju komplettera varandra...

Du kan ju kolla pÄ Massive videon om du vill jÀmföra...videon gÄr dock inte in pÄ djupet i vissa grejjor..t.e.x

OSC ljuden osv...Men man fÄr ÀndÄ en bra överblick...

http://www.native-instruments.com/fileadmi...assive_tour.mov

DieHard (oregistrerad)
Postat
SĂ€ger bara Absynth!

20 GB ljudbiblotek..

Ok, har hört att Massive ska vara betydligt bÀttre pÄ att skapa ljud...

Fast det ena behöver ju inte utesluta varandra..de kan ju komplettera varandra...

Du kan ju kolla pÄ Massive videon om du vill jÀmföra...videon gÄr dock inte in pÄ djupet i vissa grejjor..t.e.x

OSC ljuden osv...Men man fÄr ÀndÄ en bra överblick...

http://www.native-instruments.com/fileadmi...assive_tour.mov

Intressant, hade inte sett den förut. Precis de kan kompletera varann. Med de tvÄ har man tvÄ vÀldigt bra syntar och det har man inget att förlora pÄ att ha.

drloop (oregistrerad)
Postat

För ambientaljud sÄ kan man anvÀnda mÄnga layers med ljud som man kan styra med enveloper och controllers sÄ det utvecklas nya klanger under en tidsrymd.

Det viktigaste för mig nÀr man skall göra ljud som Àr under stÀndig förÀndring Àr att man kan modulera ljudet pÄ mÄnga olika sÀtt.

Mycket av det roliga kommer nÀr man blandar ljud, konstiga kanske inte "musikaliska" samplingar med en helt vanlig sÄgtandsmatta som man modulerar filtret med tex en "sample n hold" vÄgform, och sÄ klabba pÄ med delayer och reverb.

Tittar man i patcharna pÄ tex Absynth sÄ Àr det sÄ ljuden Àr uppbyggda. Det Àr inget magiskt bakom ljuden, duktiga killer/tjejer som gör patcharna.

Morphning Àr oftast tvÄ oscilatorer (eller fler) som man har satt olika enveloper pÄ.

Klassiska patchar frÄn tex D50 börjar med ett piano som klingar ut till en syntmatta, det kanske man kan kalla morphning.

Jag har tvÄ grejer som varit med pÄ TV (sÄ fick jag sagt det med...)

BÄda Àr 100% Reason och man kan sÀga att det Àr lite ambient.

Film1

HÀr Àr bÄda spÄren som Àr med förutom förutom trummorna Àr skapade med Malström syntar och effekter.

Film Intro

Tre spÄr som Àr skapade med en kombination av Malström och samplingar.

Jag har för mig att alla patcharna till grejerna ovan Àr skapade med Reasons standard Combinator patchar (Reason 3).

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Absolut att anvÀnda mÄnga lager med olika ljud Àr det som oftast ger bÀst och mest intressantaste ljud. Det Àr sÀllan som ett ljud bÀr upp det hela i ett syntljud. Finns vÀl nÄgra tycker jag i Absynt som Àr riktigt tunga och gör det men annars som sagt var bÀst blanda med andra, bÄde presets och egna. Vad var det för program de var med i?

Redigerat av DieHard
Postat
För ambientaljud sÄ kan man anvÀnda mÄnga layers med ljud som man kan styra med enveloper och controllers sÄ det utvecklas nya klanger under en tidsrymd.

Det viktigaste för mig nÀr man skall göra ljud som Àr under stÀndig förÀndring Àr att man kan modulera ljudet pÄ mÄnga olika sÀtt.

Mycket av det roliga kommer nÀr man blandar ljud, konstiga kanske inte "musikaliska" samplingar med en helt vanlig sÄgtandsmatta som man modulerar filtret med tex en "sample n hold" vÄgform, och sÄ klabba pÄ med delayer och reverb.

Tittar man i patcharna pÄ tex Absynth sÄ Àr det sÄ ljuden Àr uppbyggda. Det Àr inget magiskt bakom ljuden, duktiga killer/tjejer som gör patcharna.

Morphning Àr oftast tvÄ oscilatorer (eller fler) som man har satt olika enveloper pÄ.

Klassiska patchar frÄn tex D50 börjar med ett piano som klingar ut till en syntmatta, det kanske man kan kalla morphning.

Jag har tvÄ grejer som varit med pÄ TV (sÄ fick jag sagt det med...)

BÄda Àr 100% Reason och man kan sÀga att det Àr lite ambient.

Film1

HÀr Àr bÄda spÄren som Àr med förutom förutom trummorna Àr skapade med Malström syntar och effekter.

Film Intro

Tre spÄr som Àr skapade med en kombination av Malström och samplingar.

Jag har för mig att alla patcharna till grejerna ovan Àr skapade med Reasons standard Combinator patchar (Reason 3).

Tack för mp3orna, det lÄter bra helt klart, men samtidigt tycker jag att mycket de ljuden som Malström skapar kan skapas pÄ Massive.

DÄ jag har en sÄ otroligt seg dator och vÀntar pÄ en ny dator I November (Core I7) sÄ Àr jag ganska begrÀnsad till cpu/minne som jag har, kan i regel bara köra ett spÄr i taget i ett Sonar projekt, arbetsflödet Àr frustrerande segt helt enkelt, sedan blir ju inte saken bÀttre att man har instabila drivrutiner till ljudkortet, asio driven hÀnger sig ganska ofta tyvÀrr..hittils har jag mest experimenterat lite med vissa syntpluggar...

Ni kan ju höra lite av det jag skapat i Massive Àn sÄ lÀnge, en blanding mellan mörk och emotionell ambient,

http://www.mediafire.com/?4jjrv9mhz1s

allt Àr inspelat i real-tid och improviserat, med hjÀlp av pitchwheel, modwheel och 2 midi knobs, allt kopplat till diverse olika modulation macros i Massive. För att feta till ljudet lite extra anvÀnder jag "Halls of Fame" Impulsreverb, samt L3 (med extremt lÄg komprimering).

drloop (oregistrerad)
Postat

Massive Àr inte dum den heller.

Med filtersvep och en phaser sĂ„ kommer man lĂ„ngt... 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om cpu:n inte rĂ€cker till sĂ„ brĂ€nn spĂ„ret till audio och importera den. GĂ„r lika bra köra blandat med bĂ„de midi och audio. LĂ€t bra det dĂ€r. Gillar nĂ€r de Ă€r lĂ„nga ocksĂ„. Den sparar jag. 😉 FĂ„r nog skaffa mig Massive nĂ„n gĂ„ng i framtiden.

Redigerat av DieHard
Postat
Om cpu:n inte rĂ€cker till sĂ„ brĂ€nn spĂ„ret till audio och importera den. GĂ„r lika bra köra blandat med bĂ„de midi och audio. LĂ€t bra det dĂ€r. Gillar nĂ€r de Ă€r lĂ„nga ocksĂ„. Den sparar jag. 😉 FĂ„r nog skaffa mig Massive nĂ„n gĂ„ng i framtiden.

Tackar..alltid roligt med lite respons 🙂

Men som sagt med nya datorn med 12GB ram eller mer kommer det dock bli bra mycket djupare och genomarbetat.

Joo, jag brukar alltid anvÀnda Freeze funktionen i Sonar, om jag absolut mÄste köra flera midi spÄr samtidigt,

ibland funkar det ibland inte, cpun brukar ligga mellan 80-100% typ och man fÄr lite dropouts ibland.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Vilket/vilka program anvÀnder du dig av till dessa pluggar? Cubase? Eller kanske nÄgot annat att föredra?

Postat

Vilket/vilka program anvÀnder du dig av till dessa pluggar? Cubase? Eller kanske nÄgot annat att föredra?

Jag kör med Sonar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.