Jump to content
Annons

sånginspelning mono/ stereo


Ben

Recommended Posts

Annons

De allra flesta mikrofoner är enkanaliga (mono), troligtvis din också.

I mix har du möjlighet att panorera det dit du vill i stereobilden (precis som alla andra monospår).

Burkigheten beror antagligen på ditt rums akustik eller att du står fel i förhållande till micken.

Edit: Glömde ett f.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Som joachime sade, så beror inte burkighet på mono eller stereo. Du skapar ju stereoljud i mixen, bl a med reverb (som send-effekt och inte insert-effekt då förstås) och eventuella andra effekter, så det finns ingen anledning att spela in sången i stereo - utom möjligen om du har ett rum som är väldigt välljudande, så att du därför vill ha med rumsljudet i större utsträckning...

Jag vet ju inte hur mycket du kan om micar o dyl, men ett väldigt vanligt fel som många gör i början, är att sjunga mot fel sida av micen om den har cardioid-karakteristik. Då får man väldigt dåligt ljud på sina inspelningar. Vad är det för någon mikrofon? Om det är en vanlig modell, så kan du se om den finns med bland inspelningarna på min testsite och jämföra om det är någon radikal skillnad på ljudet mellan din och min inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...